A minap beszámoltunk már róla, hogy az „első fecskék” mellett másfajta „elsők” is megjelentek a magyar vasúton, az eddig elhanyagolt távolsági szegmens járműállományának tagjai is ráncfelvarráson estek át. A hírek szerint a decemberben bejelentett felújítási program keretében nem csak a posta-Bhv-flotta jelentős része, hanem a gyorsvonati kocsik komoly hányada is megújul. És ezzel még közel sincs vége a sornak!
A soros fővizsgálatok alkalmával egyre több, mostanában még szokatlannak ható színvilágú, kívül-belül megújult személykocsi jelenik meg a közeljövőben a magyar vasutakon. Az első, nem-fecske-kocsikat már bemutattuk és időközben a MÁV-START-tól is érdekes információkat kaptunk.
Megtudtuk: a személyszállító vasúttársaság a „fecske-program” keretében nem csak a posta-Bhv-k jelentős részét újítja fel, hanem számos gyorsvonati kocsit is. A 19-30, 20-30, 39-30 és 29-05 középszámú gyorsvonati kocsik mindegyike megfiatalodó külsőt és belsőt kap az esedékes fővizsgálatok során. A munkákat Dunakeszin és Szolnokon végzik a MÁV-GÉPÉSZET szakemberei, mégpedig a rendelkezésre álló karbantartási költségek terhére. Az utaskomfortot növelni hivatott program keretében megújulnak még a 24-28-as középszámú személykocsik is. Ismeretlennek tűnik ez a jelzés? Talán ha azt mondjuk, hogy ezek a Bzx sorozatú motor-mellékkocsik, más sokak számára lehet ismerős a jármű. A MÁV-START megkeresésünkre jelezte: „a program az érintett sorozatok teljes állagát foglalja magába, forgalomba állásuk minden esetben az esedékes fővizsgálatot követően történik meg.”
A decemberben látott „első fecskét” azóta már több kocsi követte, és a program részei a megújuló gyorsvonati kocsik is
(fotó: Bőhm Katalin / MÁV Zrt.)
(fotó: Bőhm Katalin / MÁV Zrt.)
A még meglehetősen szokatlannak ható, ám kifejezetten esztétikus belső dizájn a tervek szerint alapvetően egységes marad, bár a későbbiekben apró változtatások előfordulhatnak majd a többi jármű tekintetében. A megújuló személykocsik nem kerülnek új helyre, hanem a fővizsgát követően visszatérnek a honos szolgálati helyükre. A 29-05-ös, 19-30-as és 20-30-as járművekkel elsősorban a debreceni és a békéscsabai vonalakon; a 39-30-asokkal a szegedi hibrid IC-kben, míg 20-05-ösökkel elsősorban a szolnoki, a váci és egri vonalakon találkozhat az utazóközönség – tudtuk meg a MÁV-START-tól.
Megújult kocsibelső (és megmaradó, kényelmes, egykoron elsőosztályú ülések) a 29-05-ös kocsikban
(fotó: Nagy Tibor)
(fotó: Nagy Tibor)
A fülkés, másodosztályú kocsik megújult utastere
(fotó: Pekács Ádám)
(fotó: Pekács Ádám)
Érdemes azt is megjegyezni, hogy a munkák során a 29-05-ös kocsik elvesztik a korábbi tiszta kék színezésüket és a többi megújuló gyorsvonati kocsival egyetemben a halberstadti kocsikhoz illeszkedő, egységes színtervet kapnak. További érdekesség, hogy a MÁV-START felhagyott a 12 jegyű UIC-pályaszám a hetvenes évekbeli bevezetése óta szokványos gyakorlattal, mely szerint a pályaszám mindig a kocsiszekrény oldalán, az ablakok alatt, három sorban szerepelt – eltekintve néhány, nagyon ritka kivételtől. A hagyománnyal szakítva a megújuló járműveken a kocsiszekrény alján, egy sorban találjuk majd az adatokat.
A kocsik külseje színben a halberstadti kocsikhoz igazodik, graffittiálló bevonatot kaptak, az ablakokra hővédő fólia került (fotó: Nagy Tibor)
A felújítás műszaki tartalma kapcsán megtudtuk: a belső felületeket graffittivédő fóliával vagy festéssel vonják be, emellett pedig az ablaktömbök és a különféle szigetelések is cserére kerülnek. Az ablakok hővédő fóliát, míg az ülések teljesen új huzatot kapnak. Ugyancsak megújul a padló szerkezete és a fűtési rendszert is alaposan átnézik a szakemberek.
Talányos jövőAzt sem árt megjegyezni, hogy a vasúttársaság közlése szerint a kocsik új színterve, amely egyébként a halberstadti kocsikhoz illeszkedik, „egy később bevezetendő és jelenleg a megrendelő szervekkel egyeztetés alatt álló szolgáltatás részeként” hivatott arra, hogy a nem felújított kocsiktól külsőleg is megkülönböztethetők legyenek a megszépült járművek. Ez a mondat nagyon sok találgatásra adhat okot a jövőre nézve. Expresszvonat másodszor is újratöltve? Minőségi gyorsvonatok? Importáljuk a lengyel TLK-vonatok koncepcióját? Kíváncsian várjuk a fejleményeket, és igyekszünk hírt adni róluk!A halberstadti kocsikhoz illeszkedő színterv. Vajon mire készül a MÁV-START?
(fotó: Pekács Ádám)
A MÁV-START-tól egyébként azt is megtudhattuk, hogy a programból most kimaradnak a „bautzeni” kocsik (19-80 és 20-80 középszámok), valamint a „poznańi heringesek” (azaz a 19-37 és 20-37 középszámú kocsik). A vasúttársaság közlése szerint ezek a járművek belátható időn belül már komolyabb felújításra érettek, így azokon az ilyen „optikai” javítást elvégezni már nem célszerű. Ezen kocsikra a véleményünk szerint a jövőben várhat további 10-15 évet biztosító élettartam-növelő felújítás, vagy akár emelt műszaki tartalommal történő átépítés. A MÁV-START válaszaiból kiderül, hogy a most megújuló kocsikat új formájukban további 5-8 évig biztosan képes üzemeltetni a vasúttársaság. Kérdés persze, hogy utána mi lesz, de az érintett sorozatoknak valószínűleg nincs sok esélyük következő dobásra.
A megújuló személykocsikra 5-8 évig biztosan számít még a vasúttársaság
(fotó: Pekács Ádám)
(fotó: Pekács Ádám)
A „fecskék”A MÁV-START „fecskésítő” programjának keretében megújulnak a 20-05-ös középszámú személykocsik, azonban ezek közül csak a 601-es és annál magasabb pályaszámú, azaz bordás tetejű személykocsik érintettek. A korábbi, részben a hatvani vonalon szolgált szürke – idővel „bekékült” – kocsik, azaz 20-05 550...20-05 600 közötti pályaszámokat viselő járműveket nem vették bele a programba. Ennek oka lehet, hogy ezek a kocsik a többitől és a pályaszámtartományon belül egymástól is részben vagy akár teljes egészében eltérő járművek.A „fecskésítésen” átesik majd a tervek szerint valamennyi „posta-vezérlő” is, azaz a 80-05 400-as pályaszámcsoportú járművek is megújulnak majd.„Fecske” az egri IC végén. A posta-Bhv-k jelentős része megújul – csak régi, egykoron részben szürke kocsik maradnak ki a programból
(fotó: Halász Péter)
Halász Péter