2013. 02. 14.

Moszkvában nyert a Stadler

A Stadler Rail nyerte a moszkvai Aeroexpress-hálózat tenderét. A legfontosabb három moszvkai repülőteret, Vnukovót, Seremetyevót és Domogyedovót a belvárossal összekötő hálózaton 2016-ig állnak forgalomba a svájci gyártó emeletes motorvonatai.




A Stadler Rail nyerte meg az orosz vasúti operátor, az Aerosexpress tenderét, ahol 24 emeletes motorvonat gyártóját keresték. A vonatok a moszkvai belváros és a három fontos repülőtér, Vnukovó (Внуково), Seremetyevó (Шереметьево) és Domogyedovó (Домодедово) között közlekedő járatokon állnak majd forgalomba. A huszonnégy vonat mellett további tizenháromra opció vonatkozik a szerződés szerint. A vonatok a Stadler Minszkben idén ősszel felépülő gyárában készülnek majd.
Az Aeroexpress 16 négyrészes és 8 hatrészes, emeletes vonatot rendelt. Az európai szemmel hatalmasnak tűnő, 3,4 méter széles és 5,24 méter magas kocsiszekrénnyel épülő járművek beszerzésére 350 millió eurót fordít az operátor. Összehasonlításként: az európai, normál nyomtávolságú emeletes KISS-motorvonatok 2,8 méter széles és 4,5 méter magas kocsiszekrényekkel épülnek.

Lenyűgöző méretű szerelvényeket állít forgalomba a moszkvai Aeroexpress
(grafika: Stadler Rail)

A vonatok szélsőséges időjárási körülmények között, -50-től +40 °C-ig terjedő tartományban kell, hogy működjenek. A Stadlernek van már tapasztalata az ilyen járművekkel, hiszen Norvégiában, Finnországban, Észtországban és Fehéroroszországban is üzemelnek a járműveik. Az Aeroexpress  járművei két kocsiosztállyal rendelkeznek majd: business és economy jegyet vehetünk majd a vonatokra. A járművek szerkénye alumíniumból készül majd, így jóval könnyebbek lesznek a megszokott acélvázas járműveknél. Az engedélyezett legnagyobb sebességük 160 km/h lesz. A vonatok tömegének csökkenése az üzemeltető számára kedvező hatásokkal bír majd, hiszen jóval kisebb lesz a szerelvények energiaigénye.
Alexey Krivoruchko, az Aeroexpress vezérigazgatója jelezte: az új emeletes vonatok forgalomba állításával 30-40 százalékkal növelhetik az utasok rendelkezésére álló férőhelyek számát ugyanannyi vonatnál – jelenleg ugyanis ezt csak több vonat indításával érhetik el, viszont a rendelkezésre álló pályakapacitások végesek.
Az első vonatok a tervek szerint már 2015 elején szolgálatba állak, a jelenlegi motorvonat-flotta teljes lecserélése 2016 végére fejeződik be a moszkvai reptéri gyorsvasúton.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.