Július 1-jétől ismét drágulhat a berlini tömegközlekedés a közlekedési szövetség, a VBB felügyelőbizottsága előtt fekvő tervek szerint. A vonaljegy és a napijegy húsz-húsz centtel, a havibérlet zónától függően 1-2 euróval drágul majd.
2009-ben és 2010-ben azért maradt el a szokásos áremelés Berlinben, mert az S-Bahn nem tudta teljesíteni a közszolgáltatási szerződésben vállalt szolgáltatási szintet. Igaz, ez azóta sem változott, most is tart a válság, de a 2012-es év után idén is emelné a tömegközlekedés tarifáit a Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg.
Sajtóhírek szerint 2013. július 1-jétől a vonaljegyek 8,3%-kal drágulnak, a tervek szerint a mostani 2,40 helyett 2,60 euróba kerülnek majd Berlinben az AB zónában. A VBB tervei szerint átlagosan 2,7%-kal emelkednek majd a viteldíjak a közlekedési szövetség teljes területén – mindeközben az országos inflációs ráta mindössze 1,7% – írja a Der Tagesspiegel.
Az áremelések komoly érvágást jelentenek majd a Berlinben és közvetlen környékén, az ABC zónák területén közlekedőknek. Egyes jegyfajták ugyanis 4-8 százalékkal lehetnek drágábbak.
Érdekesség, hogy Brandenburg an der Havel, Potsdam és Frankfurt an der Oder esetében a vonaljegyek és a napijegyek drágításától eltekint a VBB.
A Der Tagesspiegel összefoglalója a tervezett tarifaemelés kapcsán. Jól látható az elmúlt évek áremeléseinek mértéke
Az AB zónára érvényes napijegyek ára a tervek szerint 6,50 euróról 6,70 euróra emelkedik majd (+3,1%). A tervek szerint a bérletek is drágulnak majd: az AB zónára érvényes bérlet 1,3%-kal kerül majd többe, 77 helyett 78 euróban határozzák meg az árát. Az éves bérlettel rendelkezők a jelenlegi 710 helyett majd 722 eurót fizethetnek majd az utazási jogosultságért, ez 1,7%-os áremelést jelent majd. „Előfizetéses” rendszerben kicsit kisebb lesz az éves ár emelése: 680-ról 690 euróra drágulnak a jegyek. A külső területeken utazók még jobban érintettek, a BC és az ABC zónára érvényes jegyek átlagosan 3,3%-kal drágulnak majd.
A diákok és a szakmunkástanulók is többet fizethetnek majd az utazásukért, de a 65 éven felüliek bérlete, a VBB-Abo 65plus is drágul: havi részletekben fizetve az éves díj 576-ról 588 euróra emelkedik. A kerékpárjegyek ára is emelkedik: a berlini AB zónában 6,3%-kkal kerül majd többe, a kiegészítő kerékpárbérlet pedig 9,80-ról 10 euróra drágul.
A korábbi tervek még augusztus 1-jei drágításról szóltak, de most már egyértelműen július első napja mellett állnak ki a szakemberek. Ez többletbevételt jelent majd, amelyekből fedezhetik a közlekedési eszközök dráguló energiaszükségletét.
A mostani tarifaemelésre még a VBB felügyelőbizottságának is áldását kell adnia.
A tavalyi évben számos vita előzte meg a viteldíjak emelését. Akkor azt kérte a közlekedésért is felelős szenátor, az SPD-s Michael Müller, hogy az „ötletszerű” jegyáremelések helyett egy kiszámítható rendszer alapján lehetne ezekről dönteni. Az utasok számára is átlátható és kiszámítható rendszer lenne ez, de hogy pontosan mi alapján számolnák ki azt az indexet, ami alapján emelhetnék a jegyárakat, még nem teljesen végleges. Valószínűleg a hasonló lenne ahhoz, ami alapján a közüzemi díjakat is számolják, tehát figyelembe venné a szolgáltatók költségeit éppúgy, mint az átlagos fogyasztó pénzügyi lehetőségeit. Az valószínű, hogy az üzemanyagok – gázolaj, villamos energia – költségeit is figyelembe kell majd venni. Hogy ezzel az ötlettel mi lett végül, arról nem érkezett hír.
A tavalyi évben számos vita előzte meg a viteldíjak emelését. Akkor azt kérte a közlekedésért is felelős szenátor, az SPD-s Michael Müller, hogy az „ötletszerű” jegyáremelések helyett egy kiszámítható rendszer alapján lehetne ezekről dönteni. Az utasok számára is átlátható és kiszámítható rendszer lenne ez, de hogy pontosan mi alapján számolnák ki azt az indexet, ami alapján emelhetnék a jegyárakat, még nem teljesen végleges. Valószínűleg a hasonló lenne ahhoz, ami alapján a közüzemi díjakat is számolják, tehát figyelembe venné a szolgáltatók költségeit éppúgy, mint az átlagos fogyasztó pénzügyi lehetőségeit. Az valószínű, hogy az üzemanyagok – gázolaj, villamos energia – költségeit is figyelembe kell majd venni. Hogy ezzel az ötlettel mi lett végül, arról nem érkezett hír.
Halász Péter