2013. 02. 26.

Jönnek a villanybuszok

A berlini BVG már korábban is élen járt az környezetbarát közlekedési megoldások tekintetében. Jó ideje próbálkoznak hidrogén-hajtású busszal, de teszteltek akkumulátoros és gázhajtású kocsikat is. Most egy újabb megoldással kísérleteznek: megállókban magukat feltöltő villanybuszok jöhetnek.




2014 őszétől új közlekedési eszközt próbálhatnak ki a berliniek. A 147-es autóbusz vonalán, az Ostbahnhof és a Hauptbahnhof között olyan elektromos autóbuszok közlekednek majd, amelyek a megállóhelyeken töltik fel energiakészletüket – erről már korábban is írtunk. Időközben konkretizálódtak a tervek és a dátumok is, így érdemes visszatérni a témára.
A tervek szerint a rendszer úgy működik majd, hogy vezeték nélkül, induktív módon tölti fel az akkumulátorait. A rendszer az elektromos buszok eddigi hátrányait, a csekély rendelkezésre álló kapacitást is igyekszik ezzel a szinte folyamatos töltéssel megoldani. A „Primove” néven ismertté vált rendszer azonban nem csak közúti, hanem vasúti járművek hajtására is alkalmas: korábban a Bombardier villamosok vezeték nélküli energiaellátásával is kísérletezett a mannheimi hálózaton – sikerrel.

A BVG korábban már kísérletezett akkumulátoros autóbusszal...

Az X49-es viszonylaton pedig hidrogén-hajtású kocsik is közlekednek
(fotók: Halász Péter)

A BVG autóbuszüzemének vezetője, Martin Koller a Der Tagesspeigelnek adott nyilatkozata szerint azért esett a választásuk erre a viszonylatra, mert ez relatíve rövid járat, a belvárosi, nagy forgalmú részeken alapos tesztnek vethetik alá az elektromos hajtásrendszert. A számítások szerint az akkumulátorokkal felszerelt buszok hatósugara mintegy 60 kilométer lesz, a töltőállomásokat a két végállomáson, valamint a Märkisches Museumnál építik ki. A tervek szerint négy perc alatt töltődnek fel az energiatárolók.

A 147-es viszonylat elég rövid és eléggé városias a tesztüzemhez
(grafika: BVG)

A BVG összesen nyolc elektromos autóbuszt szerez be a Solaristól. A nyolc kocsi magában foglalja a tartalékjárműveket is, a forgalom ellátásához jelenleg öt, illetve hat dízelbuszt használ a BVG. A villamos üzem némileg drágább jelenleg, mint a dízel üzem, a BVG költségvetését 2 millió euróval terheli meg a kísérleti járat. A többletköltségeket azonban, legalábbis a projekt kezdeti időszakában a szövetségi kormányzat állja a „Schaufenster Elektromobilität” nevű projekt keretében. Hogy később miképpen finanszírozzák a többletkiadásokat, azt a városi szenátusnak kell majd eldöntenie.
Az elektromos buszok időközben más városokban is megjelentek. A bécsi Wiener Linien például Siemens/Rampini elektromos kisbuszokkal váltja fel a belvárosi 2A és 3A viszonylatokon közlekedő kocsikat. A járművek hátulütője, hogy tölteni csak üresen lehet őket és bő negyed óráig tart egy „gyorstölési” folyamat.

Szolgálatban a Siemens/Rampini elektromos autóbusz a bécsi belvárosban
(fotó: Magyarics Zoltán)

A Solaris pedig az idei InnoTranson már meg is mutatta a rövid, nyolc méteres, tisztán elektromos üzemű autóbuszát, amelyekből hamarosan forgalomba is áll néhány példány Braunschweigben.

Tisztán elektromos hajtású Solaris a berlini InnoTranson, 2012-ben. Vajon ilyen kocsik jöhetnek a 147-esre is?
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter