Még nem is létezik, máris bezsebelt egy kitüntetést az új müncheni metró. A Siemens gondozásában épülő C2-es sorozat máris magáénak tudhatja a „Universal Design Award 2013” nevű díjat.
Tulajdonképpen még nem is létezik, már is magáénak tudhat egy formatervezési kitüntetést az új müncheni metró, a C2-es sorozatú jármű. A bajor főváros lakói már tizenegy éve, 2002 óta utazhatnak a meglehetősen szokatlan vonalvezetésű C sorozatú szerelvényekkel, amelyek mind kívül, mindpedig belül meglepő, de ötletes utastérrel bírnak.
A müncheniek most egy újabb díjjal gyarapodhattak: a „Universal Design Consumer Favorite 2013” nevű kitüntetést ugyanis a müncheni metró új vonatai kapták. A szakértő zsűrit Fritz Frenkle, a Müncheni Műszaki Egyetem professzora vezette, aki indoklásában jelezte: „a jó megvilágítás útmutató a tömegközlekedésben: biztonságot és sebességet szimbolizál.” Emellett pedig hangsúlyozták a szakértők: az átlátható tervezés, a belső tér kialakítása higiénikus utazást tesz lehetővé a könnyű takarítási lehetőségeknek köszönhetően.
Az új szerelvények látványterve
(grafika: SWM / MVG / N+P Industrial Design)
(grafika: SWM / MVG / N+P Industrial Design)
Az új szerelvényeket, mint a korábbi, C sorozatú vonatokat az N+P Industrial Design tervezte az MVG kérésére. Herbert König, az MVG első embere hangúlyozta: az utasok kifejezetten elégedettek a korábbi C, illetve most már C1-esként emlegetett vonatokkal, emiatt is maradtak a tervezőirodánál.
Épülnek az új vonatok a Siemens bécsi gyárában
(fotók: Siemens)
(fotók: Siemens)
A C2-esek alapjait a Siemens Inspiro-platformja jelenti. A járműcsaládból már vásárolt Varsó és London is. Emellett felhasználták a jelenleg üzemelő C (illetve immáron C1-es) sorozattal szerzett tapasztalatokat is. Így megőrizték a C1-esek nagy befogadóképességét és az új szerelvények is teljes hosszukban átjárhatók lesznek. A felhasznált építőanyagok 95 százalékát pedig újra lehet hasznosítani. A járművek a fékezéskor termelt energia mintegy 50%-át a hálózatba vissza tudják táplálni. A most készülő C2-esek első példányai 2013 decemberében állhatnak forgalomba, a szállítás 2015-re fejeződik be – ahogy azt korábban már írtuk.
A C, illetve most már C1 sorozatú vonatok formavilága is tetszik az utasoknak, így joggal tartott ki az MVG a formatervező irodánál
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Halász Péter