2013. 02. 13.

Gyorsvasúti pénzből fejleszthet a BVG

A berlini gyorsvasút a 2012-es évre vonatkozóan sem kapja meg a teljes költségtérítést, ami a közszolgáltatásokért járna. Rövidebb vonatok, kimaradó járatok, pontatlanul közlekedő szerelvények jellemezték a 2012-es esztendőt is a városvezetés szerint. A „büntetés” azonban a szektorban marad: a BVG fejlesztheti a szolgáltatások színvonalát.



A BVG a berlini gyorsvasútnak a különféle nem teljesített szolgáltatások miatt ki nem fizetett összegből fejlesztheti a szolgáltatásait. Érdekes ez annak fényében, hogy már korábban megírtuk: a BVG nincs éppen fényes anyagi helyzetben. De láthatóan a németek el tudják és el is akarják választani a vállalat működési költségeit és a szolgáltatás fejlesztésére szánt összegeket nem élheti fel a cég működési kiadásokra.

Autóbusz-végállomás Alt-Heiligenseeben. 2020-ra minden BVG-megálló akadálymentes lehet

Berlin 2008 óta eddig összesen 140 millió eurót (jelenlegi árfolyamon számolva mintegy 41,3 milliárd forint) tartott vissza, amelynek nagy része a BVG-hez került. A tartományi kasszából finanszírozták többek között a 2008 óta elkészült 59 villamos- és 40 autóbuszmegálló akadálymentesítését, amely a szegélyek süllyesztését és taktilis sávok kialakítását jelentette. Ezen felül kilencven metróállomás kapott vagy kap a közeljövőben felvonókat. Ezek között olyan frekventált helyek is vannak, mint Britz-Süd, a Kaiserin-Augusta-Straße vagy éppen Uhlandstraße. Emellett komoly korszerűsítésen esett át a friedrichsfeldei és a grunewaldi metró-műhely is. Előbbi a nagyprofilú, utóbbi pedig a kisprofiló hálózat nagyobb javításait intézi.

A metróállomások közül újabbak kaptak lifteket, a hálózat egyre nagyobb részét érhetik el a nehezen közlekedő utasok

A BVG részéről Klaus Walzak jelezte: a kifejezetten tömegközlekedésre fordítható összegnek köszönhetően a cég olyan helyzetbe került, hogy 2020-ig az összes, a kezelésében lévő megállóhelyet akadálymentesíteni tudja.
Emellett a BVG új járműveket is tudott beszerezni, részben az S-Bahn-nak szánt és visszatartott forrásokból. A következő négy évben forgalomba álló Flexity-k végleg kiszorítják a csehszlovák eredetű Tátra-villamosokat.

A folyamatosan forgalomba álló Flexity-k az elkövetkező évek során végleg kiszorítják a maradék Tátrát is a berlini sínekről
(fotók: Halász Péter)

A BVG a számok tükrében
A BVG nincs jó helyzetben: 2012 augusztusában írtuk, hogy a BVG az 2011-ben évben 936,5 millió utast szállított, ez 14,5 millióval több, mint 2010-ben. Tavaly az összes ülő- és állóhely 17,2 százaléka volt foglalt éves átlagban, ez 2010-ben még 17,3% volt, 2009-ben pedig 18,4%. A BVG évente 250 millió eurót (73,8 milliárd forintot) kap évente; ezen felül a buszos és kötött pályás szolgáltatásért további 75 millió eurót, mintegy 22,1 milliárd forintot kap. A pályafenntartásra és egyéb létesítmények karbantartására 175 millió eurót (51,6 milliárd forintot) kap a cég. Ehhez jön még a különféle jegyek utáni árkiegészítés, ez 2011-ben 97 millió euró, átszámítva 27,2 milliárd forint volt. Mindezek mellett évi 44 millió euró (13 milliárd forint) hiányzik a nullszaldós finanszírozáshoz. Ennek leküzdéséhez a közlekedési szolgáltatásokért a szenátustól 107 millió eurót (31,65 milliárd forintot) kellene kapniuk, míg a infrastruktúra fenntartásához 187 millió euróra (55,2 milliárd forintra) lenne szükség. Egyelőre azonban spórolni fognak. a szolgáltatásokon évi 20 millió eurót (5,9 milliárd forintot), az infrastruktúra karbantartásán 15 millió eurót (4,5 milliárd forintot) fognának. A belső átszervezések nyomán előálló megtakarítást 9 millió euróra (2,7 milliárd forintra) taksálják.

Halász Péter