2013. 02. 20.

Francia evolúció: TGV, diszkont TGV, fapados TGV

Áprilisban indul a francia államvasút, az SNCF Ouigo fantázianévre keresztelt fapados TGV-szolgáltatása, egyelőre igen korlátozott számú viszonylaton és menetrenddel. Újdonság, ami mégsem teljesen az – a „low cost TGV” után jön az „ultra low cost TGV”? Mennyivel tud többet, azaz olcsóbbat az Ouigo, mint az eddig is sávos árazású TGV-járatok? Kell-e az iDTGV mellé újabb olcsó TGV? Kattintsanak a részletekért!



Úgy látszik, nem csak nálunk megy a nagyüzemi buherálás a tarifákkal és a francia államvasút éppen a látszólag saját vonatainak konkurenciát teremtő „fapados” járatokban lát fantáziát. A novemberben beharangozott, és most bemutatott újdonság neve Ouigo, mely egyfajta értelmezésben lefordíthatatlan szójáték, a francia „oui” (igen) és az angol „go” (menni) szavak ötletes házasítása. A hírek szerint az áprilisban induló vonatokra 10 eurótól kezdődnek a felnőtt jegyárak, a maximális ár pedig 85 euró lesz. Az ülőhelyek negyedét 25 eurós vagy annál olcsóbb áron értékesítik – ha múlt heti európai jegyár-körképünkre gondolunk, a közel 780 kilométeres Párizs–Marseille útra nem is rossz ár mondjuk 20 euro... A 20 euro egyébként fontos érték a játszmában, ugyanis ennyi lesz a négy-nyolc főből álló csoportok számára a csoportos jegy ára az Ouigo-vonatokra.

Az ügy pikantériája az, hogy kizárólag internetes jegyváltással kapcsolt „fapados TGV” már eddig is volt, az iDTGV-vonatok képében. Az új Ouigo vonatok azonban a jelek szerint továbblépnek: ha az iDTGV volt a „low cost”, akkor az Ouigo lesz az „ultra low cost”, azaz a sínek Ryanair-je.

Az Ouigo egyik szembetűnő hendikepje az, hogy a nagy párizsi fejállomások helyett Marne-la-Vallée / Chessy állomásról fognak indulni. Ugyan ez az állomás még RER-el is jelentős távolságra van a belvárostól, de legalább a párizsi Disneyland közelsége miatt egybevág azzal, hogy az SNCF szeme előtt a fiatal családok lebegnek mint fontos potenciális célcsoport. A menetrend sem túl bőséges: heti 14 vonat Marseille, illetve hat vonat Montpellier állomásig, melyek mindegyike érinti Lyon St. Exupéry állomást (ez megint egy városon kívüli megálló, ezúttal viszont Disneyland helyett repülőtérrel), illetve néhány esetben Lyon egyik városi állomását. További nyűg, hogy a jegyellenőrzés miatt legalább 30 perccel a vonat indulása előtt meg kell jelenni az állomáson – ez a Párizs/Brüsszel–London „Eurostar” vonatokról ismerős lehet, de ott legalább a repülőkhöz hasonló biztonsági intézkedések kellő alapot szolgáltatnak ehhez a lépéshez. De vajon mire jó ez az Ouigo vonatok esetében?


Így fest mozgásban az Ouigo-színtervű TGV Duplex motorvonat

A vonatokra kizárólag az Ouigo weboldalán lehet jegyet venni, a vasút pedig a jegy kiállítását is beleértve mindenfajta kommunikációt sms-ben bonyolít – az ügyfélszolgálati problémák spektrumát ismerve ez minimum érdekesen hangzik. Az SNCF négy TGV Duplex szerelvényt alakított át az Ouigo-vonatok számára, melyekből eltávolították a büfészakaszt, illetve csökkentették a csomagok tárolására szolgáló tereket az ülőhelykapacitás növelése érdekében. A fapados repülőkre emlékeztető további vonás ez utóbbi módosításból következik: egy utas egy poggyászt vihet magával, ezen felül poggyászdíjat kell fizetni. Ezen a ponton máris vannak izgalmas dolgok a terjedelmes szerződési feltételek között, mivel a bevihető poggyász méretét 45x30x25 centiméterben határozzák meg, ami lényegesen kisebb a légiközlekedésben megszokott, utastérbe felvihető poggyász méreténél (a Lufthansa esetében ez például 55x40x23 centiméter). Ugyan egy kisméretű kézitáskát még felvihetünk a vonatra, ám a standardnak számító kisméretű bőröndöket kizárta az Ouigo.

Ha már éppen múlt héten értekeztünk a TGV-vonatok sávos árazású jegyeiről, adja magát a kérdés, hogy mennyivel olcsóbb a gyakorlatban az Ouigo. Ha már él az áprilisban induló szolgáltatás honlapja, nézzünk körül és nyomozzuk ki, mit is tud a még diszkontabb TGV!

Az Ouigo honlapja egyszerű és nagyon színes

Elsőként rögtön franciás csavar fogad minket, ugyanis az angol nyelvűre állítás után is francia marad az oldal szövege – hogy ez diszkrét fricska vagy sima baki, az majd talán a későbbiekben kiderül. Korlátozott francia „típusismeret” birtokában azért ennyitől nem keseredünk el - így gyors keresés után kiderül, hogy Párizs (illetve Chessy) és Marseille között naptól függően 2-3 indulás közül választhatunk, szinte minden nap más, teljesen szabálytalan időpontokban: Párizsból dél felé tipikusan 10-12 illetve 18-21 óra között, északi irányban pedig 6-9 és 14-17 óra között. Nem egy könnyen megjegyezhető ütemes menetrend, az már biztos... Montpellier esetében annyival jobb a helyzet, hogy dél felé mindig dél körül, míg észak felé mindig 15-16 óra között van Ouigo-vonat, ám a napi egy járatpár nyilván nem a kínálatról szól. Jelenleg áprilisban minden napra elérhető még a 10 euros ajánlat, így azt még nem lehet megítélni, mennyire kell előre foglalni a gyakorlatban ahhoz, hogy valóban megérje az Ouigo-járatok használata. A vonathoz kötött jegyek cseréje egyébként lehetséges, igaz egy 20 euros kezelési költség mást jelent egy 20 euros jegynél, mint egy 85 eurosnál.

Most még a bőség zavarával küzdünk áprilist tekintve, a 10 euros jegyek dömpingje fogadja az érdeklődőt

Az éles próba nyilván a foglalások beindulásával lesz időszerű, azonban utánanéztünk, hogy egy április elején lévő időpontra mit tud nyújtani a hagyományos TGV az Ouigo ellenében, Párizs Gare de Lyon (azaz a belváros) és Marseille között. Az eredmény kissé meglepő, ugyanis dőlnek a különféle korlátozásokkal ellátott 35-40 eurós jegyek, és nem csak iDTGV-vonatokra, sőt 40-46 euróért első osztályt is megcsíphetünk. 58 euróért már szinte szabadon módosítható jegyet kapunk, az „alapáras” jegy pedig 96 euroba kerül - ez utóbbi érték ismeretében a semmi közepéről induló, csak retiküllel igénybevehető Ouigo maximális, 85 eurós ára rossz viccnek tűnik. Bár a 10 euros induló ár továbbra is ajándék, ám ha hozzávesszük még a Párizs belvárosától Chessy-ig szükséges majdnem 10 euros RER-jegyet, valamint egy normális méretű csomagra kivetett 5 eurós díjat, máris megkeverednek a lapok.

A végső következtetés az, hogy az Ouigo elhelyezése a vasúti kínálati palettán igen nehéz. A Disneyland-be utazó családok jelenthetnek célcsoportot, de a menetrend miatt az egy napos utak csak Marseille felől lehetségesek. További utasriasztó elem a csomag méretének drasztikus korlátozása. Végül pedig az ássa alá az Ouigo vonzerejét, hogy a hagyományos TGV-vonatokra is elérhetőek a jegyek olyan árfekvésben, ami már összehasonlítható egy Ouigo-utazás valós költségeivel. A légiközlekedésben a fapados többnyire tényleg olcsóbb, mint a hagyományos, viszont úgy tűnik, vasúton ezt a modellt nehezebb vonzó módon kialakítani.

Meglepetés: áprilisra még a párizsi belvárosból induló hagyományos vonatokra is egészen kellemes áron válthatunk jegyet, poggyász-felár és zsúfolt belső terű fapados érzés nélkül



Magyarics Zoltán