2013. 02. 20.

Évi rendes sztrájkveszély

Tavaly február 18-án sztrájkoltak a BVG munkatársai. Idén is könnyen lehet, hogy munkabeszüntetésre kerül sor alig több, mint egy hónap múlva: ha addig nem jutnak dűlőre, akkor március 19-én sztrájkba lépnek a BVG-s alkalmazottak, akik többek között az idősebb munkavállalók számára kevésbé stresszes munkát, illetve a fiatalok határozatlan idejű munkaszerződését követelik.



Ismét munkabeszüntetésre kerülhet sor a berlini városi tömegközlekedési társaságnál, a BVG-nél. A munkavállalók ugyanis jobb munkakörülményeket követelnek. A tárgyalások eddigi állása szerint azonban követeléseiknek kénytelenek lesznek munkabeszüntetéssel is hangot adni, így március 19-én leállhat a berlini tömegközlekedés.
A munkabeszüntetés híre azért is különösen pikáns, mert a napokban a tanárok hirdettek sztrájkot – ők magasabb béreket követeltek. A BVG-s munkavállalók azonban hangsúlyozzák: jelenleg nem erről van szó részünkről – legalábbis egyelőre. A szakszervezetek most azt követelik, hogy a vállalat által kiképzett munkatársakat a sikeres vizsgájuk után határozatlan idejű munkaszerződéssel alkalmazza a BVG. Emellett pedig terítéken van az is, hogy az egy meghatározott ideje a BVG-nél dolgozó munkatársak heti munkaidejét 39-ről 38 órára csökkentsék úgy, hogy a fizetésük nem változik. Emellett a pótlékok emeletése is napirenden van. Ezek felül pedig elvárják, hogy a BVG kövesse a demográfiai változásokat – ecsetelte a Berliner Zeitungnak adottt nyilatkozatában Frank Bäsler, a szakszervezeti oldal küldöttségét a tárgyalásokon vezető érdekvédő. Ez utóbbit úgy képzelik el, hogy az idősebb munkatársaknak kisebb megterhelést jelentő, kevésbé stresszes beosztást készítsenek. Ezt el tudják úgy képzelni, hogy a járművezetők például a jelenleginél hosszabb fordulóidőket és műszaki pihenőidőt kapnak, emellett pedig mellőzik a kétrészes számokba való beosztásukat, mondván ez a legmegterhelőbb beosztás.

Pihenőidejüket töltő autóbuszok Alt-Heiligenseeben. A ver.di hosszabb műszaki pihenőket és kevésbé megterhelő beosztást követel főleg az idősebb munkavállalóknak

A munkaadói oldal számítása szerint a szakszervezetek követelése mintegy évente 24 euróval növelné a BVG egyébként is 800 millió eurós (közel 230 milliárd forintos) eladósodottságát. Ez pedig megengedhetetlen – fogalmazott a munkáltatói oldal képviseletében megszólaltatott Silke Leicht-Gilles. Erre egyszerűen nincs pénz, mondta. Egyedül egy olyan megoldást tudnak elfogadni, amely a közpénzekből gazdálkodó társaság számára nem jár többletkiadásokkal, lényegében nullszaldós lehetőségeket tudnak támogatni, minden egyéb kiadás értékét más helyről kell elvenni.
A szakszervezet kifogásolja, hogy az ő javaslataikat lényegében megvitatni sem hajlandó a munkaadói oldal – fogalmazott Bäsler. Mi több, úgy látják az érdekvédők, hogy a munkavállalók helyzete csak rosszabb lesz, például az éjszakai műszakban dolgozó munkatársak kevesebb pótlékot kapnak majd. Úgy vélik emellett, hogy a járművezetők munkafeltételeit is alapjában újra kellene gondolni.

A munkakörülmények további javítása évi 24 millió eurót jelent a munkaadói oldal szerint – ezt a pénzt pedig máshonnan, például a fejlesztésektől kell elvenni szerintük
(fotók: Halász Péter; írásunk első képét Óvári Péter készítette)

Az érdekvédők jelezték: nyitottak a tárgyalásokra, de ha nem születik megoldás, akkor március 19-én, kedden 15 órás munkabeszüntetésre hívják a dolgozókat. Jelezték: arról, hogy esetleg egy kisebb forgalmú napon, hétvégén tartsanak munkabeszüntetést, csak március 19. előtt nem sokkal, a munkaügyi vita részeredményeinek ismeretében hajlandók tárgyalni. A munkáltatói oldal természetesen visszautasítja a munkabeszüntetésre való felhívást és zsarolásnak tartja azt.
Mindazonáltal a konfliktus eszkalálódása sincs kizárva. A szakszervezetek kilátásba helyezték, hogy március közepén felmondják az eddigi bérmegállapodást és a jelenleginél átlagosan 6,5 százalékkal magasabb bérezésről hajlandók csak tárgyalni.
Legutóbb 2012. február 18-án volt munkabeszüntetés. Akkor üzemkezdettől este hétig tartott a szakszervezeti akció, amelyről éppúgy részletesen beszámoltunk a RegionalBahn oldalain, mint a sztrájkot kiváltó okokról és a megelőző tárgyalásokról is.

Halász Péter