2013. 02. 25.

Perel a DB

Túl könnyű és nem strapabíró tengelyek, gyenge fékek, szállítási késedelem. A DB AG a hírek szerint két eljárást is indított a Bombardier ellen, mondván a regionális forgalomban és a gyorsvasúti járatokon használt motorvonatok nem felelnek meg a velük szemben támasztott igényeknek.




A Süddeutsche Zeitung igazságszolgáltatásból származó információi szerint két eljárást is indított a német-kanadai vasúti járműgyártó, a Bombardier ellen a DB AG. A német vasút egy kártérítési eljárásra vonatkozó keresetet a berlini, egyet pedig a müncheni tartományi bíróságon nyújtott be. Összesen 160 millió eurót követel a vasút a járműgyártótól.
A Talent 2-esek kálváriáját aligha kell a RegionalBahn olvasóinak részletesen ecsetelni, a témával részletesen foglalkoztunk már korábban. A Bombardier motorvonatát már a 2008-as InnoTranson láthattuk, szolgálatba azonban csak 2011-2012 során léphettek a szerelvények megannyi hiányosság és az engedélyeztetést befolyásoló változtatás miatt. A pereskedés oka azonban nem ez.
Az egyik ok a 612-es sorozatú billenőszekrényes, „RegioSwinger” motorvonatok sorozatos hibát. A billenőszekrényes technológia az olasz Pendolino-motorvonatokból származik, így a németek találóan – a számos hibára is utalva – „Pannolino” becenéven is emlegetik ezeket a járműveket. A DB AG-nak rendszeresen vannak problémái a billenőszekrényes technológiával és a járművek tengelyei sem bírják a kiképzést. Az utóbbi időben már el kellett tekintsenek a menetrendtervezők a billenőszekrényes vonatok gyorsabb közlekedéséből adódó menetidő-nyereségnek a menetrendbe való beépítéséből, mert legtöbbször a kétrészes motorvonatok kikapcsolt rendszerrel közlekednek. Már persze, ha közlekednek és nem éppen a tengelyek ultrahangos repedésvizsgálatára várnak vagy éppen más javítás miatt kell kivenni a forgalomból a motorkocsikat.

A billenőszekrényes 612-esek nem éppen megbízhatóságukról híresek – pedig egy időben IC-ként is közlekedtek, igencsak kifogásolható utaskomforttal

Mi magunk is utaztunk olyan motorvonattal, amelyiken a két hajtóegység közül csak az egyik dolgozott, a hűtés hibája miatt a másik csak alapjáraton ketyegett. Elképzelhető, hogy milyen gyorsulást produkálhatott egy ilyen szerelvény a Lindau és Buchloe közötti, nem éppen síkvidéki jellegű pályán.
A másik ok pedig a 423-as sorozatú motorvonatok „őszi sebességkorlátozása”. Avagy ahogy hullani kezdenek a fákról a levelek, úgy kell lejjebb venni, 140-ről 120 km/h-ra a gyorsvasúti motorvonatok sebességét. Itt a fékrendszerrel van baj, azaz a falevelektől csúszós pályán a vonatok nem tudnak olyan hamar megállni, ahogy azt kéne, az eredeti sebesség esetében bőven túllépik nem csak a tényleges, de sokszor az általános fékutat is – ellenkező esetben viszont a fékeket állóra fékezi a fékvezérlő rendszer, ami miatt többet nem lesz kerek a kerék, azaz meglaposodhat. Ez pedig mind a járműre, mindpedig a vasúti pályára nézve nem éppen előnyös jelenség. A vonatok fékrendszerén emiatt komoly módosításokat kell végrehajtani ahhoz, hogy e korlátozástól el lehessen tekintetni. Amíg azonban a korlátozás fennáll, járműgazdálkodási okok miatt bajok lehetnek: a rövid fordulók és a késő vonatok miatt több szerelvény kell ugyanabba a fordába.

Ősszel, levélhullás idején a 423-asok sebességét is korlátozni kell, mert képtelenek megállni a vonat eredetileg engedélyezett sebességéről az előírt fékúton belül anélkül, hogy meg ne lapolnák a kerekeket
(fotók: Halász Péter)

Érdekesség, hogy a második esetben a DB AG nem konkrét kártérítést követel a Bombardiertől, hanem csak az a célja, hogy kézzelfogható és stabil bizonyítékai legyenek egy későbbi kártérítési eljáráshoz – írja az SZ.
A lap kérdésére a DB AG sajtósai megerősítették az eljárások megindításának tényét, többet azonban nem kívántak mondani. Azonban sejteni lehet, hogy a történet nem ér itt véget, a Talent 2-esek késése miatt is komoly, ugyancsak százmilliós nagyságrendű követeléseket fogalmazott meg a DB AG.
A Bombardier a DB AG egyik bevált szállítója, már ha a mozdonyokról vagy éppen az emeletes személykocsikról van szó. A „földszintes” járművekkel azonban láthatóan komolyan meggyűlt a baja a járműgyártónak.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.