Korábban már hírt adtunk arról, hogy 2014-től és 2015-től az ODEG vagy éppen a DB Regio helyett a NEB látja el a forgalmat egyes brandenburgi vasútvonalakon. A közlekedési szövetség a két megbízó tartomány nevében többek között azért választotta a Veolia-csoporthoz tartozó társaságot, mert új járműveket is ajánlottak.
A VBB közlése szerint a Niederbarnimer Eisenbahn használt (meglévő) és új járművek kombinációjával képzeli el a megpályáztatott viszonylatok üzemeltetését. A tervek szerint a ugyanis az RB26-os viszonylaton Berlin és Kostrzyn között a jelenleg közlekedő háromrészes dízel-Talentek helyett a lengyel PESA új motorvonatával, a LINK-kel dolgozik majd a NEB. A tervek szerint a motorvonatok a német mellett a lengyel hatóság engedélyeivel is rendelkeznek majd, így akadály nélkül közlekedhetnek a motorvonatok mindkét országban.
Az ODEG RS1-eseit (jobbra) a NEB dízel-Talentjei és az új PESA LINK-motorvonatok válthatják
A VBB tervei szerint nem kizárt, hogy a jövőben egy lengyel üzemeltetővel együttműködve Gorzów Wielkopolskiig hosszabbítsák meg a viszonylatot.
Az új dízelmotorvonatok forgalomba állítása mellett a NEB emelni kívánja a szolgáltatás mostani színvonalát is: a tervek szerint minden vonaton lesz vonatkísérő, az utasok tájékoztatását pedig a csatlakozó vonatokra is kiterjedő, valós idejű információszolgáltatás segíti majd. A vonatokon természetesen térfigyelő rendszer is működik majd.
A PESA LINK motorvonata a 2012-es InnoTranson. A vonat még nem az Oberpfalzbahn járműve, csak ennek színeiben próbálja meg eladni a szerelvényt a gyártó – láthatóan sikerrel jártak
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A tervek szerint nem ez lenne az egyetlen hosszabbítás: az Ostkreuz elkészültével az RB12-es (Berlin–Templin), RB25-ös (Berlin–Werneuchen) és az RB26-os viszonylatokat a fontos átszállóhellyé váló csomópontig hosszabbítanák.
A PESA újabb sikere nem is annyira meglepő: Németországban először az Regentalbahn rendelt a PESA LINK motorvonatokból az Oberpfalzbahn számára, majd a 2012-es InnoTranson derült ki, hogy a DB AG akár 470 dízelmotorvonat szállítására írt alá keretszerződést a lengyel PESA Bydgoszcz SA-val. A gyártó által történelminek aposztrofált keretszerződés szerint a területen kevéssé ismert lengyel gyártó egyrészt betört a helyi gyártók által hagyományosan uralt német piacra. Másrészt a keretszerződés értéke 1,2 milliárd euro (jelenlegi árfolyamon hozzávetőlegesen 342 milliárd forint), azaz részleges lehívás esetén is komoly üzletnek számít, mely biztosíthatja a fejlesztési forrásokat a lengyel cégnek. Azért a német ipar sem marad munka nélkül, ugyanis motorokat az MTU, a fékrendszert a Knorr-Bremse szállítja a DB motorvonataiba. Tegyük hozzá: a németek mellett a csehek is rendeltek a típusból, ahol jellegzetes formája miatt RegioShark márkanévvel látta el a ČD a vonatokat.
Halász Péter