2013. 01. 17.

Bécs hó alatt – képes helyzetjelentés az ostromlott városból

Bécsbe régen látott méretű havazást hozott a mai reggel: az éjfél óta tartó havazás délutánra sem veszített erejéből, és a hírek szerint még van utánpótlás az elkövetkezendő napokra is. A tömegközlekedés több-kevesebb sikerrel birkózik a helyzettel, a vasút megbízhatóan üzemel – kattintsanak friss képeinkért!



A csütörtök éjfélkor kezdődött havazás nem érte váratlanul az osztrák fővárost, azonban a hó mennyisége és a csapadék intenzitása már kivételesnek számít. Ami a közlekedést illeti, mindenki harcban áll az elemekkel. A közutakon rengeteg hókotró ténykedik, a legtöbb közülük nem is a bécsi városüzemeltetési cégek járműve, hanem szerződéses alapon ténykedő magánfuvaros, aki havazáskor egyszerűen felrakja haszonjárművére a tolólapot, és nekiindul a városnak. (Ezt Budapesten is érdemes lenne meghonosítani, de nyilván vegytisztán pénzkérdés...) Autóval a haladás lassú, de szinte mindenütt folyamatos - még az állandó dugókra hajlamos A23-as autópálya városi szakaszán sem állt le a forgalom.
Ami a villamosokat és buszokat illeti, itt már tarkább a kép. Saját tapasztalatom szerint a buszok megbízhatóbbak, ugyanis a villamosokra most erősen visszaüt a bécsi hálózat jellegzetessége, miszerint nagyon kevés a zárt villamospálya. Jó példa erre, hogy a míg a szinte végig zárt pályán közlekedő 18-as villamos dél körül is többé-kevésbé követi a menetrendet, a belvárosi szakasz java részén az autókkal osztozó 71-es viszonylaton 15-20 perces „lyukak” is kialakultak. A Wiener Linien 40, hóeltakarításra befogott szolgálati járműve (a helyi „Hómukik”) mind terepen van, és egyáltalán nem nehéz velük összefutni, mint az alábbi képeken is látható. A bécsi közlekedési vállalat blogján is igyekszik cáfolni a hóeséssel egy időben lefagyó szolgáltató képét – bejegyzésükben elmagyarázzák, mi miért van, és mit tesznek a forgalom fenntartása érdekében. A váltók takarítása folyamatos, de a sorozatos eltömődések miatt mindig más vonalak forgalma borul fel – most a 71-es után éppen a korábban jól teljesítő 18-as van soron. A hegyi kerületek villamosainál sem volt könnyű az élet, ott is rendre felborult napközben a menetrend.

A vonatforgalom Bécs környékén rendben zajlik, a fűthető váltóknak hála komoly fennakadás nincs, persze néhány perces késések azért bőven vannak. A reggeli órákban a rekordot egy 40 percet késett Amstetten–Bécs RegionalExpress tartotta, de a Westbahn távolsági vonatok egyébként nem produkáltak 10-15 percnél nagyobb késést. A legnagyobb ingadozást a Bécset átszelő gyorsvasúti szakasz, a Stammstrecke mutatta, de kirívó fennakadás itt sem fordult elő.

Hómuki, azaz annak jóval fiatalabb bécsi megfelelője akcióban a 18-as villamos vonalán, a Baumgasse megálló közelében

Napközben a havazást leginkább talán a 71-es villamosvonal szenvedte meg. A kiadós hosszúságúra bővült viszonylat békeidőben is hajlamos a fennakadásra, a hó pedig megbízhatóan bevitte a gyomrost a menetrendszerűségnek

Unortodox hóeltakarító jármű tévedt be a 71-es és 6-os villamosok közös szakaszára a Simmeringer Hauptstrasse-n

Csúcsforgalom Simmering kocsiszínnél – dél körül komoly tili-toli folyt a remíznél, hogy a megborult menetrendet helyére rázzák néhány csonkamenettel és a járművek forgatásával

Hótoló jármű indul útjára Simmering kocsiszínből

A buszközlekedés nagyjából menetrend szerint zajlik, itt éppen a Dr. Richard alvállakozó csuklós Citaro-ja indul Simmering állomástól

Pozsonyba tartó REX dönget át Haidestrasse megállóhelyen – nem lenne kocsirendezői leányálom most a gépnek ehhez a végéhez kocsit kapcsolni

Az S80-as viszonylat motorvonata érkezik Stadlau felől...

...majd havasabb végével búcsúzik Simmering felé haladva. Jobb oldalon a folyamatos forgalom kulcsa, a működő váltófűtés tűnik fel


Prágából érkező EuroCity suhan a Haputbahnhof felé

Marchegg-be tartó Regionalzug dacol a hóval a Haidestrasse megállónál

A képen elrejtettünk egy Prágába tartó EC-t

Kemény műfaj a téli vasút

Magánfuvarozó szerződéses alapon dolgozó hótolós teherautója – ezt a módszert Budapesten is érdemes lenne meghonosítani (a fotók a szerző munkái)

Magyarics Zoltán