2013. 01. 23.

A bécsiek tényleg szeretik a tömegközlekedést

A bécsiek szeretik a tömegközlekedést – ezt már megállapíthattuk az elmúlt esztendő során is. De idén ismét bebizonyosodott: az osztrák fővárosban megéri a tömegközlekedést választani és ezzel a lehetőséggel élnek is a polgárok: 2012-ben például 900 millió alkalommal tették ezt. Lássuk, mi rejlik az utasszám-rekordok mögött!


Újabb rekordokat döntött a bécsi tömegközlekedési társaság, a Wiener Linien az elmúlt esztendőben. A cég minap nyilvánosságra hozott adatai szerint 906,6 millió utas választotta a városi közlekedési társaság szolgáltatásait. Ez az előző évi 875 millió utashoz képest is komoly előrelépést jelent. Amint az alábbi grafikonon is látszik, 2009-ben új lendületet kapott a Wiener Linien utasszámának növekedése, mely azóta is folyamatos. De nem csak ebben fejlődött a társaság, 2012-ben tovább nőtt a tömegközlekedést választók részaránya az összes utazás tekintetében: az útra kelő bécsiek közül 2012-ben 39%-nyian választották a Wiener Linien járatait – 2011-ben ez az érték még csak 37% volt, az ezredfordulón pedig csak 34%. Ez pedig azt jelenti, hogy minden öt utazásból kettő esetében a tömegközlekedést választják a polgárok a legélhetőbbnek tartott városban.

Az utasszámok alakulása az elmúlt évek során
(grafika: Wiener Linien)

A bécsiek nem mellesleg általában rendkívül elégedettek a Wiener Linien szolgáltatásaival. A tavaly megkérdezett utasok 97 százaléka azt mondta, hogy egyértelműen pozitívan vélekedik a pénzéért cserében nyújtott szolgáltatásról. Ezen belül a megkérdezettek 30 százaléka igen jó; 55 százaléka pedig jó értékelést adott a tömegközlekedés minőségére. Összehasonlításul: 2012-ben 24 százalék gondolta igen jónak és 54 százalék pedig jónak a Wiener Linien szolgáltatásait.

A 2012-es évi „modal split” értéke és a tömegközlekedés részarányának alakulása az elmúlt évek során
(grafika: Wiener Linien)

A városi közlekedés vonzerejének növeléséhez tagadhatatlanul hozzájárult az, hogy 2012. május 1-jével drasztikusan csökkent az éves bérlet ára: a jelenlegi zöld-vörös városvezető koalíció zöldpárti szárnyának javaslata nyomán napi 1 euróban határozták meg az éves bérlet árát, azaz 365 euróért korlátlan számú utazást tehetünk az osztrák fővárosban egy esztendőn keresztül. A szociáldemokrata többség felkarolta a javaslatot, a városlakók pedig a pénztáraknál szavaztak: 2012-ben 125 ezren váltottak első alkalommal éves bérletet, így mára mintegy 500 ezer éves bérlettel rendelkező utasa van a társaságnak. A felmérések szerint az utasok 77 százaléka napi rendszerességgel használja az éves bérletét. Ami a gazdasági racionalitást illeti: a 60 percig érvényes vonaljegy elővételben két euróba kerül, így aki kétnaponta egyszer használja a tömegközlekedést, már akár éves bérletet is vehet a jegyekre költött összegből. Így persze nem nehéz megérteni, miért van majdnem minden harmadik városlakónak éves bérlete.

Összehasonlításul: 350 forintos budapesti vonaljegy mellett hasonló konstrukcióban 63700 forintba kerülne az éves bérlet, mely most legalább 114600 forintba kerül. Nyilván ez csak az utasok oldaláról érvényes, a városnak kell mélyebben a zsebébe nyúlnia az olcsóbb bérletek esetében. Bécs ezt részben úgy tudja megtenni, hogy az itt bejegyzett vállalkozások helyi adóként kis mértékű „metróadót” is fizetnek, melyből a tömegközlekedést támogatja a város.

Ami az olcsóbb éves bérlet közösségi fogadtatását illeti, a médiavisszhang alapvetően kedvező, de egyre több szó esik a növekedő utasszámok miatt növekedő zsúfoltságról. Úgy tűnik, a Wiener Linien-nek muszáj lesz a kapacitást is bővíteni a számok tükrében. Az egyik ilyen változás, hogy az ULF-villamosok egy részén kísérletképpen ülések eltávolításával többlet állóhelyeket alakítanak ki. Állandó téma az U6-os metró zsúfoltsága is, melyre nem lesz könnyű megoldást találni.

Azt sem árt megjegyezni, hogy az utastájékoztatás terén jól teljesít a Wiener Linien: okostelefonokon is valós idejű járatinformációkat tudnak szolgáltatni az utasoknak a Qando nevű alkalmazással és a társaság a közösségi médiában is aktívan jelen van. Napi felhasználóként nagy segítség a Qando, sokszor az alternatív útvonalak közötti választás az aktuális várakozási időn múlik. Az üzemzavarokról is kielégítő tájékoztatást nyújtanak, ehhez a társaság Twitter-csatornát is igénybe vesz.

2012-ben új szakasszal bővült a bécsi villamoshálózat: a Tokiostraßén a 25-ös villamos pályáját december 22-én vehették birtokba a közlekedők
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az utasszámok növekedéséhez az is hozzájárul, hogy folyamatosan bővül a hálózat is, ennek látványosabb részeit közleményben foglalta össze a Wiener Linien. Új villamosvonal épült Kagranban, de a meglévő hálózaton a viszonylatok átszervezésével vagy új járatok indításával a korábbiaknál vonzóbb eljutási lehetőségeket kínál a cég. Alighanem fontos szempont volt az is, hogy 2012-ben felújították az U1-es metró legrégebbi szakaszát a Schwedenplatz és a Reumannplatz között és elkészült a Gürtel alatti USTRAB-megállók rekonstrukciója is.

Az idei esztendőben tovább szeretné növelni a részesedését a bécsi közlekedési társaság, hosszabb távon pedig további villamosvonalak építésével és a metróhálózat bővítésével szeretne újabb utasokat megnyerni a cég. A tervek szerint 2013 őszén elkészül az U2-es metró északi részének újabb bővítése: a szerelvények birtokba veszik az Aspernstraße és az újonnan épülő lakónegyed, a Seestadt közötti szakaszt is. Emellett meghosszabbodik a 26-os villamos, a Hausfeldstraße környékének kényelmes eljutási lehetőséget kínálva a kerületközpont felé.

2013-ban újabb szakasszal bővül a villamoshálózat: a Hausfeldstraße környékét a 26-os villamos köti majd össze Flordsdorffal. A képen az Am Heidjöhl lakótelepen vezető, majdnem kész villamospálya látható
(fotó: Óvári Péter)

A Hausfeldstraße vasúti megálló mellett épül az U2-es metró seestadti hosszabbításának egyik megállója. 2013 őszére itt komoly villamos-autóbusz-metró-nagyvasút csomópont létesül. A metró már szinte készen van
(fotó: Halász Péter)

Ugyancsak folytatódik az U1-es metró déli, oberlaai hosszabbításának kivitelezése. A 2017-re elkészülő szakasszal együtt a vonal a maga 19,2 kilométeres hosszával a leghosszabb bécsi metróvonal lesz.

A meglévő hálózatot is rendbe teszik: az U4-es metró kritikus állapotú szakaszai is megújulnak majd 2013-ban. De a megállóhelyek is megszépülnek: befejeződik az U6-os metró Josefstädter Straße állomásának és a Karlsplatz-Oper aluljáró felújítása. A helyi közbeszédben különösen az U4 felújításának van visszhangja, ugyanis ezt a vonalat egyre zavarérzékenyebbnek látják a felhasználók.
A járműpark is fejlődik jövőre: 18 új ULF áll majd szolgálatba és 29 új autóbuszt szerez be a Wiener Linien – ebből hét kocsi elektromos hajtással bír. Valamennyi új jármű utastere klimatizált és akadálymentes lesz. Érdemes azt is megjegyezni, hogy a Wiener Linien saját autóbuszai vagy elektromos hajtásúak vagy folyékony földgázzal üzemelnek. Klasszikus dízel járműveket csak az alvállalkozók üzemeltetnek az osztrák fővárosban.

Csak 2013-ban 29 új autóbusz áll forgalomba Bécsben
(fotó: Halász Péter)

A járműpark felfrissítésére 129,7 millió eurót, míg az üzemeltetésben komoly szerepet játszó telephelyek korszerűsítésére 42,8 millió eurót fordít a Wiener Linien. A metróhálózat bővítésére 2013-ban 159 millió euró; a villamoshálózat fejlesztésére 41 millió eurót költenek. A meglévő pályahálózatot 17 millió euróért, a megállóhelyeket pedig 8 millió euró értékben modernizálja a bécsi közlekedési társaság.

Halász Péter, Magyarics Zoltán