A Siemens új mozdonytípusa, a Vectron a keleti végek után nyugat felé terjeszkedik: a Csalagútban próbázzák az új járműveket. A DB AG még csak szeretne (de jó ideig még nem fog) ICE-vel Londonba járni, de a tehervonatokkal már lehet esélye erre. Ha átmegy a Vectron a teszten.
Január utolsó hétvégéjén különleges utazásra indult a Siemens egyik gyári tulajdonú Vectron-mozdonya: próbautat tett a La Manche alatti vasúti alagútban. Az egyik Vectron AC-ről van szó, amelyen különösebb átalakítást nem végeztek, leszámítva azt, hogy a francia előírásoknak megfelelő áramszedőket kapott a gép. A próbák során 1350 tonnányi elegyet húzott át a mozdony a helyenként 11 ezrelékes emelkedőkkel is bíró pályán.
A Vectron a Csalagút bejáratánál
(forrás: Siemens)
(forrás: Siemens)
A mozdony odaútban vontatási- és fékmérések alanya volt, valamint figyelték az áramszedők működését is. Visszaútban, Folkstone és Calais között hasonló méréseket végeztek a mozdonyon. A próbamenettel az Eurotunnel S.A. célja az volt, hogy a jövőben függetlenedni tudjanak az alagútban dolgozó, speciális, hattengelyes villamosmozdonyoktól és a vonatok normál, megszokott gépek továbbíthassák, akár gépcsere nélkül keresztül Európán. A próbamenetek bebizonyították, hogy az európai irányelveknek megfelelően épített, a biztonsági szabványokat figyelembe vevő járművek gond nélkül közlekedhetnek a Csalagútban is, így biztosítva a valódi interoperabilitást és az kihasználhatja a fuvarozó az infrastruktúrához való valóban nyílt hozzáférést.
Hamarosan a Csalagútban rendszeresen megfordulnak a Vectronok?
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
A Csalagútban közlekedő vonatokra különlegesen szigorú biztonsági szabályok vonatkoznak a hosszú, föld (és tenger) alatti szakasz miatt. Pont ezért volt komoly vita arról, hogy a DB AG ICE-vonatai közlekedhetnek-e erre és ha igen, milyen feltételekkel? Ugyancsak speciális, a francia és a brit szabványoknak is megfelelő villamosmozdonyok közlekednek a tehervonatokkal a szigetország és a kontinens között.
A Siemens próbája egyébként nem az első „rendes mozdony” tesztje volt a Csalagútban: tavaly szeptemberben egy Alstom Prima II ugyancsak sikerrel vette az akadályokat a Franciaország és Nagy-Britannia közötti vasúti kapcsolaton.
A Siemens próbája egyébként nem az első „rendes mozdony” tesztje volt a Csalagútban: tavaly szeptemberben egy Alstom Prima II ugyancsak sikerrel vette az akadályokat a Franciaország és Nagy-Britannia közötti vasúti kapcsolaton.
Halász Péter
Class 92 – A Csalagút villanymozdonya
A jellegzetes Eurostar-motorvonatok (amelyek a TGV-szerelvények brit igény szerint módosított változatai) és az autószállító vonatok jellegzetes erőgépei mellett egy talán kevéssé ismert jármű is jelen van a La Manche alatt. A Class 92-es sorozatú mozdonyokat 1993 és 1996 között építette az Asea Brown-Boweri és a Brush Traction. A 46 darabot magában foglaló széria mozdonyai harmadik sínről szedett 750 voltos egyenáramról és a felsővezetékről szedett 25 kV 50 Hz-es váltóáramról is képesek üzemelni. A brit szerkesztési szelvénybe is beleférő mozdonyok 21,34 méter hosszúak; 2,64 méter szélesek és (áramszedő nélkül) mindössze 3,95 méter magasak. A 87 mérföld/óra, azaz 140 km/h végsebességű gépek London és Calais között közlekednek jellemzően. A Co'Co' tengelyelrendezésű, 124 tonna szolgálati tömegű mozdony váltóáramról 5,04, egyenáram esetében pedig 4,0 MW teljesítmény leadására képes. A mozdony maximálisan kifejthető vonóereje 360, a „booster” opció kihasználásával 400 kN lehet.
Class 92-es a DB Schenker színeiben
A gépekhez két érdekesség is kötődik. Az egyik az az, hogy a Csalagútban való közlekedés miatt, az esetleges fekvemaradásokat megakadályozandó a gépészeti berendezések túlnyomó részét duplikálva építették be a mozdonyokba. A másik pedig az, hogy a 92003 pályaszámú mozdony volt az a gép, amelyik az utolsó, a British Rail neve alatt közlekedő 23:15-ös vonatot továbbította Dollands Moor és Wembley között 1997. november 21-én.
A GB Railfreight színeiben pompázó Class 92-es
(a képek forrása: Wikipedia)
(a képek forrása: Wikipedia)
A mozdonyokat jelenleg a DB Schenker Rail, illetve a GB Railfreight és az Europorte 2 üzemelteti. A német vasút leányvállalatához a 92001–92005, 92007–92009, 92011–92013, 92015–92017, 92019, 92022, 92024–92027, 92029–92031, 92034–92037, 92039, 92041–92042; a GB Railfreighthez a 92006, 92010, 92014, 92018, 92020-92021, 92023, 92028, 92032–92033, 92038, 92040, 92043–92046 számú gépek tartoznak. Érdemes még azt is megemlíteni, hogy a 92009, 92015, 92016, 92031, 92042 számú gépeket a High Speed Line 1-en való közlekedéshez szükséges berendezésekkel is felszerelték, míg a 92025, 92027 és a 92034 számú mozdonyok a DB Schenker bolgár leányvállalatánál is szolgáltak.
Halász Péter