A magyarországi vasúti jegyek felhasználásnak feltételei alaposan megváltoznak március 1-jétől. Az IC-pótjegyek változásairól már írtunk, azonban írásunk megjelenése után a MÁV Kommunikációs Igazgatósága által kiadott közleményben nem csak erről volt szó. Nézzük tehát a fontosabb változásokat.
Február elsejétől több ponton változik a személyszállító vasúttársaság üzletszabályzata, így módosulnak a vasúti utazások feltételei. Az egyik legfontosabb változás a kedvezményes vasúti utazás igénybevételekor lép életbe, ekkor – a jegyvizsgálat alkalmával – az utasnak nemcsak a menetjegyét, hanem a kedvezményre jogosító igazolványát is át kell adni a jegyvizsgálónak, az eddigi felmutatás helyett. Amennyiben az utas nem tudja vagy nem kívánja átadni az iratot, úgy nyolcezer forint mértékű pótdíj megfizetésére vagy az adatainak hitelt érdemlő megadására köteles.
Változik az egy útra szóló menetjegyek érvénytartama a távolságtól függően, a módosítás csak az egy és száz km közötti távolságra kiadott menetjegyeket érintik. Ennek értelmében a 100 km-re vagy annál kisebb távolságra szóló menetjegyek csak a jegyen feltüntetett naptári napon érvényesek. Az érvénytartamon belül megkezdett utazás másnap hajnali 3 óráig befejezhető. A menetjegyek akár hatvan napos elővételben továbbra is megvásárolhatók. A hosszabb távolságra kiadott menetjegyek érvénytartama nem változik, marad a távolságtól függően két, három vagy négy nap.
Szintén a 100 km-re vagy az annál kisebb távolságra szóló menetjegyeket érinti egy további, kisebb, technikai jellegű módosítás – írja a MÁV közleményében: a jövőben menettérti jegyet csak 100 km feletti távolságra ad ki a vasúttársaság. Amennyiben az utas a 100 km alatti utazásához a visszaútra is meg kívánja vásárolni a jegyét, abban az esetben a pénztáros két darab egy útra szóló jegyet ad.
Fontos változás, hogy megszűnik a menetjegyek visszatérítésénél, a húsz százalékos kezelési költség levonásakor alkalmazott ezer forintos felső határ. A pénztári tapasztalatok alapján a felső határnak jellemzően nem volt jelentősége, a levont kezelési költségek mértéke általában pár száz forintos nagyságrendű, így módosítás elenyésző mértékben érinti az utazásról részben vagy teljes mértékben lemondókat. Ha a menetjegy árának visszatérítésére a vasút hibájából kerül sor, kezelési költség természetesen nem kerül felszámításra.
Évek óta jól működő, bevált nemzetközi példákat is alapul véve március 1-jétől változás lép életbe a feláras vonatok helyjegyáraiban – hirdeti a MÁV. A vasúti helyjegyek ára 150 forintról 180 forintra nő, az utazás napján megváltott helyjegyért azonban 300 forintot kell majd fizetni. Az eltérő árak az elővételben történő jegyvásárlásra ösztönöznek, ezzel lehetővé teszik, hogy a vasúttársaság a valós igényekhez mérten akár új kocsikat állítson be az utasok színvonalasabb kiszolgálása érdekében.
2013 tavaszától a pénteken és vasárnap 12 órától üzemzárásig a vasutat választók vásárlás időpontjától függetlenül 300 forintért válthatnak helyjegyet. A MÁV-csoport elképzelései szerint az intézkedés hatásaként az elhalasztható vagy előbbre hozható utazások elterelődésével számolnak, így a hétvége e szakaszaiban kiegyenlítettebbé válik az utasforgalom. A vasúttársaság így csúcsidőben is kényelmesebb körülményeket biztosíthat az utasai számára. Ezen felül a MÁV-START folyamatosan fejleszti a szolgáltatásait a feláras vonatokon, már a tarifaváltozással egyidejűleg ingyenes fedélzeti internetelérést is biztosít az InterCity szerelvények egy részén, nyolc hónapon belül pedig az összes IC-kocsiban.
A vasúttársaság a helyjegyárakból származó várható többletbevételt az elmúlt évben már megkezdett járműfelújítási program folytatására is kívánja fordítani, amelynek keretében a legkevésbé komfortos elővárosi és távolsági kocsik megújítását tűzte ki célul.
A megrendelői engedély alapján a helyjegyekre nyújtott üzletpolitikai kedvezmények a továbbiakban is megmaradnak. Az alaptarifák a legutóbbi átfogó áremelés, a 2010 februári 10-15 százalékos növekedés óta lényegében változatlanok a vasúti személyszállításban.
(fotók: Halász Péter)
A MÁV-csoport jelzi: az intézkedéssel folytatódik a helyközi közösségi közlekedési tarifarendszer megkezdett átalakítása. A tavaly őszi első ütemben egyebek mellett az emelt szintű szolgáltatások pótjegy árainak utazási távolsággal arányos megállapítása és a minőségi autóbuszos felár növekedése hozott a vasút versenyképességét javító előrelépést.
A személyszállítási közszolgáltatási szerződés új helyjegyárakat rögzítő, véglegesítés alatt álló módosítása 2013. március 1-jével léphet életbe. A témával a későbbiekben is foglalkozunk a RegionalBahn oldalain.
RegionalBahn információk