2013. 01. 07.

Tarlós: a MÁV vigye a HÉV-eket


Ha városhatárt átlépő BKV-buszok üzemeltetését a Volánbuszra kell bízni, akkor a HÉV-vonalak üzemeltetését a MÁV-nak kell átvenni – mondta Tarlós István főpolgármester szerint. Az ügyről január végén tárgyal a fővárosi közgyűlés.




Még ezen a héten tárgylóasztalhoz ülhetnek az illetékesek a főváros környékén közlekedő BKV-járatok ügyében – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Tarlós. A főpolgármester jelezte: nem érez sértettséget amiatt, hogy az agglomerációba kijáró BKV-járatok átvételéről a tárca egyeztetés nélkül döntött és a „rapid” döntést közleményben hirdette ki. Szerinte a közlekedésért is felelős minisztérium intézkedése logikus, ésszerű, a feladatok átvállalásával az állam pedig további jelentős segítséget ad a fővárosi önkormányzat és a BKV működtetéséhez.
Tarlós István nem érez sértettséget a buszok elvétele miatt, de ha az agglomerációs autóbuszokat viszi a Volánbusz, a MÁV vegye át a HÉV-vonalakat

Amint azt már korábban is kifejtette: a Budapest és Szentendre, Ráckeve, Gödöllő, valamint Csömör között közlekedő HÉV-vonalak működtetése szintén állami feladat. Amennyiben a hatályos személyszállítási törvény és az uniós előírások „belső szolgáltatónak” minősítik a BKV-t, akkor ez nemcsak az agglomerációs buszokra, hanem a kötött pályás járművekre, azaz a főváros közigazgatási határát átlépő HÉV-ekre is vonatkozik – idézi a napilap Budapest főpolgármesterét. A lap kérdésére, hogy ha a buszok a Volánhoz kerülnek, az érintett elővárosi vasútvonalakat a MÁV vegye-e át, a főpolgármester igennel válaszolt.
Ha a BKV belső szolgáltató, akkor a főváros határát átlépő HÉV-vonalak működtetését is ki kell venni a BKV kezéből

A HÉV-vonal BKV-tól való kiszervezése rendszeresen előkerül: hol önálló társaságba vitték volna ki a vonatokat; hol pedig a MÁV-ra sózták volna a vonalakat. Azonban a mostani tervek szerint, úgy látszik, szétszednék a hálózatot: a csepeli HÉV-vonal maradna a fővárosnál, míg a többi átkerülne a MÁV-hoz. Kérdés, hogy a MÁV-nál milyen a fogadókészség egy, az állami vasúttársaság rendszerétől mindenképpen idegen üzemhez? Igaz, a BHÉV 1952 és 1958 között MÁV-BEV néven már volt része a Magyar Államvasutaknak, azonban ez az ötlet nem volt túl sikeres, így 1958 és 1968 között önállóan, majd később a BKV részeként működött tovább az üzem.
A HÉV volt már a MÁV része: 1952 és 1958 között MÁV-BEV néven működött. A 1970-es években beszerzett MX/A sorozatú motorvonatok is a MÁV járművei lehetnek a jövőben?
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter