2013. 01. 02.

Öt éves a hófrász

Öt esztendővel ezelőtt tört ki a „hófrász”. 2008 januárjának első munkanapján számos vonatot lemondtak és a várható nagy havazásra hivatkozva szükségmenterendet vezettek be – mint az már akkor is kiderült:  teljesen alaptalanul. Felelősök persze nem voltak, illetve aki igen, az csak kishal volt a rendszerben.




Öt év hosszú idő. Öt év alatt nagyon sok minden történt a magyar vasúton. Emlékszik még a kedves olvasó Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszterre vagy éppen Heiczinger István MÁV-vezérre? Valljuk be: mi sem. De ez nem meglepő: a MÁV öt év alatt 7 szakminisztert, négy vezérigazgatót és két kormánybiztost „fogyasztott el” tavalyig. Pedig a VEKE őt szólította fel akkoriban arra, hogy nevezze meg a felelősöket, akinek köszönhetően a január első munkanapján a MÁV-csoport vonatai teljesen indokolatlanul, az utasok tízezreit kényelmetlen helyzetbe hozva. Hó persze volt akkor is, de közel sem volt indokolt az a hófrász, aminek köszönhetően teljesen felborult a vasúti menetrend. Nyilvánvaló volt a takarékoskodási vágy...
Egy eredetileg zónázó vonat élén indul Rákoshegyről Szolnok felé a V43 1246-os egy „parasztingával”. A MÁV lemondta a mindenhol megálló betétjáratokat, de a kommunikáció nem működött megfelelő tájékoztatást adni

Történt ugyanis, hogy az ügyeletes illetékes, nevesül Farkas Károly, a pályavasút forgalmi főosztálya menetrendi osztályának vezetője a várható nagy havazásra hivatkozva (amely persze nem meglepő módon nem jött meg) lemondta a Budapest környéki elővárosi vonatok jelentős részét. Persze, erről nem tehetett senki a MÁV szerint. A vasúttársaság szerint azért sem lehet felelősségre vonni senkit, hogy a „szaktudásukra” roppant büszke „szakemberek” saját szakkifejezéseikkel sincsenek tisztában, így azt kommunikálták, hogy az összes elővárosi vonatra vonatkozik a lemondás, az utasok tehát azt hihették, hogy egyáltalán nem járnak a vonatok. Ehhez képest például a ceglédi vonalon csak a monori betétjáratokat mondták le, a ceglédi vonatok jártak. Ugyanígy rosszul nevezték meg a bevezetni szándékozott szükségmenetrendet, szombatinak nevezve. De a szombati menetrend egészen más volt, mint amit valójában sikerült bevezetni. Így teljes volt a káosz egész nap, hol hétköznapi, hol hétfői, hol szombati rendet említett a MÁV, pedig a cél egyikkel sem volt azonos, a valóság pedig megint egészen más lett. És persze arról sem tehetett senki, hogy a MÁV kommunikációs csapata egész nap egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat adott ki.
Egy másik zónázó vonat mint „bokorugró” járat érkezik Rákoshegyre. Nem volt szükség a szükségmenetrendre, a havazás elmaradt
(fotók: Halász Péter)

Bár nem hibáztak, azért kirúgták a MÁV-tól a már említett Farkas Károlyt; rajta kívül pedig megszűnt a munkaviszonya Mészáros Andrásnak, a MÁV-START üzemeltetési osztályvezetőjének. Az igazi felelősöknek tartott munkatársak azonban akkor nem kaptak semmilyen megrovást. Csontos Endre jóval később, 2009 júliusában távozott közös megegyezéssel, míg Matéczné Németh Ágnes, a MÁV-START akkori vezérigazgató-helyettesét 2011 decemberében váltották le az üzemeltetési vezérhelyettesi posztról.
Az eset eredménye mindösszesen annyi volt, hogy a következő évadban bekerültek a „hópihék” a menetrendkönyvbe. A „rendkívüli helyzet idején közlekedő vonatok” kijelölése azonban egyáltalán nem volt logikus, leginkább persze csak látszatintézkedés volt és maradt azóta is. Persze a MÁV-ra azóta is rátört a hófrász, legutóbb 2012 elején: igaz, akkor a havazás valóban okozott gondokat, mindannak ellenére, hogy kijelentették: felkészült a vasút a télre. Az azóta lezajlott változásoknak köszönhetően legalább nem meri kijelenteni közleményben a vasút, hogy ők márpedig bizony felkészültek...

Halász Péter