A hírek szerint az ÖBB igazgatótanácsa e sorok megjelenésének napján, január 30-án tárgyalja az osztrák vasút motorvonat-beszerzésre vonatkozó terveit. Vajon lesz utódja a jó öreg 4020-asoknak?
Jó ideje terítéken van már, hogy az ÖBB a Siemenstől vásárolna új motorvonatokat. Azonban eddig elvi megállapodáson túl nem történt semmilyen előrelépés az ügyben, sőt tavasszal már a szerződés felbontását fontolgatta az ÖBB. Most viszont végre elmozdulhatnak az álláspontok a holtpontról: az osztrák vasút igazgatóságának január 30-i ülésén napirendre kerül a motorvonat-tender kérdése.
A 4020-asok új társakat kaphatnak hamarosan, ha az ÖBB igazgatósága áldását adja a járműbeszerzésre
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A kiszivárgott döntéselőkészítő anyagok szerint száz Desiro ML motorvonatot vásárolna az ÖBB. A vonatok közül 35 a bécsi Schnellbahnra, 30 Alsó-Ausztriába, 18 Stájerországba és 17 Felső-Ausztriába kerülne majd. A vonatok ára egységenként – a felszereltség függvényében – 5,4-5,5 millió euró (1,62-1,65 milliárd forint) között mozog. Érdemes azt megjegyezni, hogy korábban, 2010-ben még 8,797 millió euróért kínált egy vonatot a Siemens, míg az Alstom 8,813 millió eurót, a Stadler pedig 9,52 millió eurót kért vonal egy-egy szerelvényért. A tenderen a hírek szerint a Bombardier akkori árajánlata volt a legmagasabb: 10,2 millió euróba került volna egyetlen egy motorvonat.
Az Eurailpress által megszellőztetett „árlista” kifejezetten magasnak tűnik. A Stadler Railtől kapott tájékoztatás szerint a szóban forgó tenderen valójában vonatonkénti 5,26 millió eurós árajánlatot tett a svájci járműgyártó. Azt már mi tesszük hozzá, hogy ezek alapján a többi gyártóra vonatkozóan megadott ajánlat sem biztos, hogy fedi a valóságot.
Az Eurailpress által megszellőztetett „árlista” kifejezetten magasnak tűnik. A Stadler Railtől kapott tájékoztatás szerint a szóban forgó tenderen valójában vonatonkénti 5,26 millió eurós árajánlatot tett a svájci járműgyártó. Azt már mi tesszük hozzá, hogy ezek alapján a többi gyártóra vonatkozóan megadott ajánlat sem biztos, hogy fedi a valóságot.
A Siemens olcsóbban adná a motorvonatokat, ha azokat helyben, részben az ÖBB műhelykapacitásait kihasználva építhetné
(grafika: Siemens)
(grafika: Siemens)
A hírek szerint a jelentős a mostani jelentős árcsökkenés oka, hogy a Taurusokhoz és a Railjetekhez hasonlóan helyben, részben az ÖBB rendelkezésre álló műhelykapacitásait kihasználva készülnének az új járművek. Alternatívaként továbbra is fennáll: a régi áron is adhatja a vonatokat Siemens, de ebben az esetben nem venné igénybe az ÖBB lehetőségeit a gyártó.
Érdemes megjegyezni, hogy korábban terítéken volt, hogy a már megkötött elvi megállapodást is felbontják, ugyanis 2012 tavaszán még nem volt tisztázott a szerelvények finanszírozása és ráadásul egy tervezett németországi üzemeltetési pályázatot is elvesztett az ÖBB. Úgy tűnik, hogy a finanszírozási kérdések azóta tehát megoldódtak.
Az ügyben végül döntött az ÖBB igazgatósága: jöhet a száz Desiro ML. A vonatok 2015-től fokozatosan állnak szolgálatba.
Az ügyben végül döntött az ÖBB igazgatósága: jöhet a száz Desiro ML. A vonatok 2015-től fokozatosan állnak szolgálatba.
Halász Péter
frissítve: 2013. január 31., 12:05
frissítve: 2013. január 31., 12:05