A romániai magántársaság, a RegioTrans sokak számára lehet ismerős. A francia eredetű motorvonatokat üzemeltető vasúttársaság járataival többek között Székelyföldön és a Bánátban is rendszeresen lehet találkozni, de a távolsági személyszállításba is beszálltak „open access operator” jelleggel. Most úgy hírlik, hamarosan tulajdonost válthat a cég.
Sajtóhírek szerint már novemberben tárgyalta a DB AG igazgatósága azt a javaslatot, amelynek értelmében az Arriván keresztül megvásárolnák a Romániában tevékenykedő személyszállító vasúti társaságot, a RegioTrans-ot. A kontraktus értelmében a magántulajdonban lévő cégben 70 százalékos tulajdonrészt szerezne az Arriva (és így annak tulajdonosa, a német vasút), amelyért cserébe 67 millió eurót, mintegy 19,43 milliárd forintot fizetnének. A terveket még 2012 végén tett követte, így a hetven százalékos részesedést megszerezte a DB Arriva. A 2005-ben alapított, brassói székhelyű vasúttársaság tulajdonrészének maradék 30%-ra vonatkozóan pedig opciós jogokat tartalmaz a megállapodás.
A RegioTrans jellemzően francia eredetű járművekkel szállítja utasait szerte Romániában. A képen egy Caravelle motorvonat, azaz az SNCF egykori X4500-as sorozatú járműve pihen Csíkszeredában 2009. május 31-én
Egy esztendővel később, 2010 pünkösdjén az első Csíksomlyó Expressz és az azévi Székely Gyors szerelvénye között jutott hely a RegioTrans Brassóból érkezett járatának Csíkszeredában
A mintegy kétezer alkalmazottat foglalkoztató RegioTrans 2011-ben körülbelül 52 millió eurós, hozzávetőel 15 milliárd forintos bevételt könyvelhetett el. A társaság jellemzően francia eredetű járművekkel (főleg motorvonatokkal) látja el a forgalmat szerte Romániában. A cég először az állami vasúttársaság, a CFR részéről megszüntetésre ítélt mellékvonalak forgalmát vette át, ezeken a vonalakon a pályavasúti funckiót is ellátva. Az elmúlt években „open access operator”, azaz a pályához való szabad hozzáférés jogán üzleti alapon működő szolgáltatóként a távolsági személyszállításba is beszálltak: többek között a Brassó–Temesvár és a Brassó–Craiova útvonalon.
A vásárlás ilyen formája azért is érdekes, mert a DB AG már önállóan is jelen van Romániában: a DB Schenker Rail Romania a teherfuvarozásban érdekelt.
A dízel motorvonatok mellett villamosmozdonnyal és ingavonattal is rendelkezik a vasúttársaság – a képen az Arad és Brassó közötti vasútvonalon találkozhatunk egy három kocsis ingavonattal
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Halász Péter