2013. 01. 08.

Megszerezték a német típusengedélyt a Vectronok

A Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA 2012. december 21-i hatállyal megadta a teljesértékű típusengedélyt a Siemens Vectron mozdonyainak váltóáramú, 6400 kW teljesítményű, 200 km/h-s sebességre alkalmas változatának. Szakértők komoly előrelépésnek tartják a hatósági engedélyek megszerzését.



Megszerezte a teljeskörű, végleges típusengedélyt a Siemens új mozdonycsaládjának egy darabja. A Vectronok közül az első, teljesértékű engedéllyel bíró változat a 6400 kW teljesítményű, váltóáramú, 200 km/h-s sebesség elérésére alkalmas mozdonytípus. A mozdonycsalád különlegesség, hogy az egyes alkotóelemek jelentős mértékben azonosak, így sokkal egyszerűbb a járművek megfeleltetése a különféle hatósági elvárásoknak. A prototípus mozdony európai szintű engedélyeztetésének köszönhetően pedig a későbbi, némileg eltérő – a vásárló igényi szerint alakított – mozdonyok engedélyhez jutása is könnyebbé válhat.
A típus a szakmai közönség előtt a 2010-es InnoTranson mutatkozott be első ízben
(fotók: Magyarics Zoltán)

A nemzeti engedélyeztetési eljárások ennek nyomán a kölcsönös elfogadás elvén nyugodva gyorsan letudhatók lesznek. Az engedélyek kölcsönös elfogadására vonatkozó egyezményben jelenleg Németország, Ausztria, Svájc, Olaszország és Hollandia részes, de ezeknek az országoknak az engedélyeit több más ország is elismeri, megkönnyítve az egyes járművek honosítását. Ezeket az engedélyeket is begyűjti a tervek szerint a Siemens a prototípus járművekre, amelyek közül például a 193 923-as éppen Norvégiában próbázik.
A 193 923-as próbaúton Norvégiában
(fotó: Siemens)

A railcolor.net szakmai portál komoly áttörésként értékeli az EBA döntését, hiszen hosszú idő után ismét egy teljeskörű engedélyekkel rendelkező, új, univerziálisan használható, nagysebességű mozdonytípus jelenhet meg a piacon. A legutóbbi ilyen járművek a Bombardier TRAXX P160AC2-esei és a Siemens ES64U4-esei voltak. Az EBA döntésével leegyszerűsödhet a Railpool dolga is, akik a nekik szállítandó Vectronokat bérbe kívánják adni különféle érdeklődő vasúttársaságok számára.
Az EBA engedélye azért is fontos mérföldkő, mert az utóbbi időben számos kritika érte a hivatalt, hogy túlságosan „szőrösszívű” a szervezet az új járművekkel szemben. Talán ebben lehet valami, de aligha csak az EBA baja, hogy van olyan motorvonat-típus, amelyet négy év alatt sikerült a gyártónak úgy-ahogy üzemképessé tennie. Igaz, a hivatal túlbuzgósága is tetten érthető itt-ott, alighanem ennek tudható be az ODEG Stadler KISS motorvonatainak engedélyezésében fennálló csúszás.

Halász Péter