Idehaza a Dunántúl nyugati felén okoz gondokat havazás és a szél, péntek estére gyakorlatilag szétesett a menetrend a Balatontól északnyugatra. Európa többi országában is gondokat okoz a havazás, de hozzánk hasonlóan kemény helyzet csak Szlovákiában és Angliában alakult ki. Havas körképünk a hétvége elején.
Magyarország
Napközben főleg a GYSEV küzdött a nagy mennyiségű hóval, a közutak állapotához képest egészen jó eredménnyel - míg főutak váltak alig járhatóvá, a vasúti közlekedés alapvetően működött. A MÁV-Start közben kimaradt a szórásból, ám estére már a MÁV vonalain is éreztetni kezdte hatását a havazás. A problémás vidékek: a Balaton környéke és az 1-es vonal – utóbbin az ÖBB által 20 perc késéssel „beadott” Münchenből jövő 67-es Railjetnek még 70 perc késést dobott össze a MÁV mostanáig. Első fokú hókészültséget vezettek be számos vonalon, és készenlétben álltak a hóekés gépek is. A sajtósok kisebb megingásokat leszámítva meglepően jól követték az eseményeket – igaz, késő délután a „Dél-Dunántúlon előfordulnak 20-30 perces késések” mondat helyesen úgy hangzott, hogy a vonatok 90%-a 20-30 percen túl késik. A Dunántúlt leszámítva a mai egyetlen pechmadár a békéscsabai vonal volt: itt áramszedőtörés okozott fennakadást kora délután, majd kora este a sülysápi ingavonatok menetrendje zilálódott szét szolid 60-80 perces késések erejéig.
Napközben főleg a GYSEV küzdött a nagy mennyiségű hóval, a közutak állapotához képest egészen jó eredménnyel - míg főutak váltak alig járhatóvá, a vasúti közlekedés alapvetően működött. A MÁV-Start közben kimaradt a szórásból, ám estére már a MÁV vonalain is éreztetni kezdte hatását a havazás. A problémás vidékek: a Balaton környéke és az 1-es vonal – utóbbin az ÖBB által 20 perc késéssel „beadott” Münchenből jövő 67-es Railjetnek még 70 perc késést dobott össze a MÁV mostanáig. Első fokú hókészültséget vezettek be számos vonalon, és készenlétben álltak a hóekés gépek is. A sajtósok kisebb megingásokat leszámítva meglepően jól követték az eseményeket – igaz, késő délután a „Dél-Dunántúlon előfordulnak 20-30 perces késések” mondat helyesen úgy hangzott, hogy a vonatok 90%-a 20-30 percen túl késik. A Dunántúlt leszámítva a mai egyetlen pechmadár a békéscsabai vonal volt: itt áramszedőtörés okozott fennakadást kora délután, majd kora este a sülysápi ingavonatok menetrendje zilálódott szét szolid 60-80 perces késések erejéig.
Esti helyzetkép: a Balatontól északnyugatra gyakorlatilag esetleges a vonatközlekedés, még csak közel pontos járat sincs
Ausztria
Az osztrák vasút kifejezetten jól viselte a havazást. Reggeli körképünk idején még előfordult néhány 40 perc körüli késés, de napközben javult a helyzet, jellemzően 5-15 perces csúszások fordultak elő. Késő estére már nem maradt 10 percnél nagyobb késés a Westbahnon, de a Südbahn távolsági forgalma is jellemzően menetrendszerű. Kirívó késést a Pozsony–Deutschkreutz REX-ek produkáltak (este a 7639-es éppen 70 perc felett késik), illetve a Varsóból érkező 105-ös EC, mely másfél órás késéssel várható a Westbahnhofra. Nem árt hozzátenni, hogy a tegnapi jelentős havazás után ma is szinte folyamatosan havazott (igaz lényegesen kisebb intenzitással), sőt, a szél is fújt. Az ÖBB úgy látszik, nem ijedt meg túlzottan a hótól, ami mindenképpen dicséretes.
Az osztrák vasút kifejezetten jól viselte a havazást. Reggeli körképünk idején még előfordult néhány 40 perc körüli késés, de napközben javult a helyzet, jellemzően 5-15 perces csúszások fordultak elő. Késő estére már nem maradt 10 percnél nagyobb késés a Westbahnon, de a Südbahn távolsági forgalma is jellemzően menetrendszerű. Kirívó késést a Pozsony–Deutschkreutz REX-ek produkáltak (este a 7639-es éppen 70 perc felett késik), illetve a Varsóból érkező 105-ös EC, mely másfél órás késéssel várható a Westbahnhofra. Nem árt hozzátenni, hogy a tegnapi jelentős havazás után ma is szinte folyamatosan havazott (igaz lényegesen kisebb intenzitással), sőt, a szél is fújt. Az ÖBB úgy látszik, nem ijedt meg túlzottan a hótól, ami mindenképpen dicséretes.
Szlovákia
Északi szomszédunknál komoly gondok voltak: délelőtt nem fogadott és nem indított vonatokat a pozsonyi főpályaudvar egy ideig, mert az erős szél hótorlaszokat épített a vágányokon – tudatta a ŽSR, a pályavasút. A vonatokat az újvárosi és a récsi állomások fogadták kelet felől; a nyugatról és észak felől érkező járatoknak pedig Dévény volt a végállomás. A helyzet késő délelőtt kezdett rendeződni, amikor újra megnyitották a forgalom előtt a főpályadvart.
A menetrendben késő este azonban újra fennakadások vannak, a vonatok 30-140 perc késéssel közlekednek Pozsonyból kiinduló vonalakon. Dévényújfalu, Zohor és Jókút felé egyre nehezebbé vált az este folyamán a vasúti közlekedés a hófúvások nyomán – tudatta a ZSSK. Ugyancsak hosszabb-rövidebb pihenőre kényszerülnek a Pozsonyból Nagyszombat felé tartó személyvonatok is. A ZSSK azt kéri a Pozsony környékén utazni szándékozóktól, hogy a hétvégén fontolják meg, hogy valóban szükséges-e útra kelni és csak a legindokoltabb esetben induljanak el, de előtte tájékozódjanak a cég facebook-oldalán és a www.zssk.sk weboldalon.
A Tátrában nem okozott gondot a tél, mind a villamosvasút, mindpedig a csorbatói fogaskerekű menetrend szerint közlekedett. A Tátra déli lábainál vezető vasúti fővonalon is jellemzően a Pozsonyból induló vonatok késtek csak jelentősebb mértékben.
Északi szomszédunknál komoly gondok voltak: délelőtt nem fogadott és nem indított vonatokat a pozsonyi főpályaudvar egy ideig, mert az erős szél hótorlaszokat épített a vágányokon – tudatta a ŽSR, a pályavasút. A vonatokat az újvárosi és a récsi állomások fogadták kelet felől; a nyugatról és észak felől érkező járatoknak pedig Dévény volt a végállomás. A helyzet késő délelőtt kezdett rendeződni, amikor újra megnyitották a forgalom előtt a főpályadvart.
A menetrendben késő este azonban újra fennakadások vannak, a vonatok 30-140 perc késéssel közlekednek Pozsonyból kiinduló vonalakon. Dévényújfalu, Zohor és Jókút felé egyre nehezebbé vált az este folyamán a vasúti közlekedés a hófúvások nyomán – tudatta a ZSSK. Ugyancsak hosszabb-rövidebb pihenőre kényszerülnek a Pozsonyból Nagyszombat felé tartó személyvonatok is. A ZSSK azt kéri a Pozsony környékén utazni szándékozóktól, hogy a hétvégén fontolják meg, hogy valóban szükséges-e útra kelni és csak a legindokoltabb esetben induljanak el, de előtte tájékozódjanak a cég facebook-oldalán és a www.zssk.sk weboldalon.
A Tátrában nem okozott gondot a tél, mind a villamosvasút, mindpedig a csorbatói fogaskerekű menetrend szerint közlekedett. A Tátra déli lábainál vezető vasúti fővonalon is jellemzően a Pozsonyból induló vonatok késtek csak jelentősebb mértékben.
A szlovák vonatkövető oldal szerint péntek este főleg Pozsony környékén vannak komolyabb késések, a keleti országrészben főleg a főváros felől érkező távolsági járatok borítják fel a menetrendet
Csehország
Csehországban ugyancsak éreztette hatását a pozsonyi főpályaudvar lezárása. A késve érkező vonatok miatt a csatlakozó járatok is megcsúsztak. Ezen felül csak Csehország Ausztriához közeli, déli részén és a Prága–Olomouc vasútvonalon voltak este nyolc óra körül komolyabb késések. A csúcstartó késő este a Budapestről érkező 274-es számú Jaroslav Hasek EC 106 perces késéssel, melyet javarészt szlovák területen szedett össze.
Csehországban ugyancsak éreztette hatását a pozsonyi főpályaudvar lezárása. A késve érkező vonatok miatt a csatlakozó járatok is megcsúsztak. Ezen felül csak Csehország Ausztriához közeli, déli részén és a Prága–Olomouc vasútvonalon voltak este nyolc óra körül komolyabb késések. A csúcstartó késő este a Budapestről érkező 274-es számú Jaroslav Hasek EC 106 perces késéssel, melyet javarészt szlovák területen szedett össze.
Csehország este 21:35-kor - néhány vörös nyíl van csak a térképen, ezek a 30 percnél nagyobb késéssel közlekedő járatok
Svájc
Svájcban hozzászoktak a havazáshoz, ez nem vitás. Itt kora este csak Zürich környékén volt gond: Hardbrücke és Oerlikon között egy fekvemaradt vonat akadályozta a forgalmat. Emellett Stadelhofenben egy gázolás akasztotta meg a svájci vasutat. A helvétek fő problémája leginkább a környező vasutak hálózatáról belépő vonatok pontatlansága volt.
Svájcban hozzászoktak a havazáshoz, ez nem vitás. Itt kora este csak Zürich környékén volt gond: Hardbrücke és Oerlikon között egy fekvemaradt vonat akadályozta a forgalmat. Emellett Stadelhofenben egy gázolás akasztotta meg a svájci vasutat. A helvétek fő problémája leginkább a környező vasutak hálózatáról belépő vonatok pontatlansága volt.
Németország
Az ország déli részén okozott gondokat a havazás, a müncheni repülőtéren sok járatot töröltek. A vasúti közlekedés az esti órákban nagyjából menetrendszerű, München és Stuttgart főpályaudvaraira legfeljebb 10-20 perces késéssel érkeznek a távolsági járatok, a regionális forgalom jellemzően percre pontos.
Az ország déli részén okozott gondokat a havazás, a müncheni repülőtéren sok járatot töröltek. A vasúti közlekedés az esti órákban nagyjából menetrendszerű, München és Stuttgart főpályaudvaraira legfeljebb 10-20 perces késéssel érkeznek a távolsági járatok, a regionális forgalom jellemzően percre pontos.
Nagy-Britannia
Magyarország és Szlovákia mellett talán a mai nap vesztese az angol vasút. Már a tegnapi reggel sem indult könnyen, négy fontos londoni pályaudvar körzetében voltak különféle üzemzavarok. A pénteki nap során számos szolgáltatót érintett a havazás, a National Rail összefoglaló listáján szinte az összes déli, nyugati, és közép-angliai vasúttársaság szerepel. A legtöbb cég járatok törlésével illetve menetrendi módosításokkal próbál úrrá lenni a szigetország déli és középső vidékein egyébként szokatlan mennyiségű hó okozta válsághelyzeten.
A Eurostar-vonatok közül négy brüsszeli vonatpárt töröltek pénteken. A SouthWest Trains számos kis forgalmú megállót vett ki a menetrendből, sőt, egyes szárnyvonalakon csúcsidőn kívül vagy akár egész napra lemondták a vonatokat. A Londontól távolabb eső, First Great Western által is kiszolgált állomásokról sem indított vonatokat a cég. A Southern főleg a vonatmegosztások és egyesítések lemondásával csökkenti a zavarok lehetőségét – a havas tömbbé fagyott kapcsolószerkezeteket a jelek szerint inkább nem akarják babrálni...
A távolsági szolgáltatók közül a Virgin Trains több vonatot lemondott, és feloldotta a jegyeket érintő időbeli korlátozásokat. A leközlekedett járatok komoly késéseket szenvedtek, a West Coast Mainline vonatai péntek este jellemzően két órás csúszásban vannak. A First Great Western Nyugat-Angliába és Walesbe vezető fővonalán számos vonatot lemondott, a maradék pedig jellemzően 20 és 60 perc közötti késéssel közlekedik. A CrossCountry nem folyamodott a vonatlemondáshoz, ám legtöbb járatuk kiadós késéssel tart végcélja felé. Viszonylag zavartalan (15-40 perces késések) a London–York–Edinburgh fővonal forgalma.
Magyarország és Szlovákia mellett talán a mai nap vesztese az angol vasút. Már a tegnapi reggel sem indult könnyen, négy fontos londoni pályaudvar körzetében voltak különféle üzemzavarok. A pénteki nap során számos szolgáltatót érintett a havazás, a National Rail összefoglaló listáján szinte az összes déli, nyugati, és közép-angliai vasúttársaság szerepel. A legtöbb cég járatok törlésével illetve menetrendi módosításokkal próbál úrrá lenni a szigetország déli és középső vidékein egyébként szokatlan mennyiségű hó okozta válsághelyzeten.
A Eurostar-vonatok közül négy brüsszeli vonatpárt töröltek pénteken. A SouthWest Trains számos kis forgalmú megállót vett ki a menetrendből, sőt, egyes szárnyvonalakon csúcsidőn kívül vagy akár egész napra lemondták a vonatokat. A Londontól távolabb eső, First Great Western által is kiszolgált állomásokról sem indított vonatokat a cég. A Southern főleg a vonatmegosztások és egyesítések lemondásával csökkenti a zavarok lehetőségét – a havas tömbbé fagyott kapcsolószerkezeteket a jelek szerint inkább nem akarják babrálni...
A távolsági szolgáltatók közül a Virgin Trains több vonatot lemondott, és feloldotta a jegyeket érintő időbeli korlátozásokat. A leközlekedett járatok komoly késéseket szenvedtek, a West Coast Mainline vonatai péntek este jellemzően két órás csúszásban vannak. A First Great Western Nyugat-Angliába és Walesbe vezető fővonalán számos vonatot lemondott, a maradék pedig jellemzően 20 és 60 perc közötti késéssel közlekedik. A CrossCountry nem folyamodott a vonatlemondáshoz, ám legtöbb járatuk kiadós késéssel tart végcélja felé. Viszonylag zavartalan (15-40 perces késések) a London–York–Edinburgh fővonal forgalma.
A London–Glasgow vonalon péntek estére másfél-két órás késések váltak a távolsági vonatok jellemzőjévé, míg az ország többi részén jellemzően 20-60 perc környékén maradtak a késések
Halász Péter (CH, CZ, SK), Magyarics Zoltán (H, A, D, GB)