2013. 01. 10.

Elővárosi járatok: Tarlós szerint tisztázódtak az üzemeltetési kérdések

fotó: Halász Péter • © www.RegionalBahn.hu, 2013
A főpolgármester közlése szerint tisztázódott az elővárosi járatok további üzemeltetésének kérdése a nemzeti fejlesztési miniszterrel folytatott csütörtöki egyeztetésen, és garanciákat kapott arra, hogy az utazóközönséget semmiféle hátrány nem éri.

Tarlós István csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy a Németh Lászlóné miniszterrel és Völner Pál államtitkárral folytatott egyórás megbeszélésen tisztázódtak a kérdések, és könnyebb a helyzet, mint gondolta. Szavai szerint az állam egységes jogi szerkezetbe foglalt követelményeknek tesz eleget, amikor a Volánbusz járműveinek szolgáltatását be akarja kapcsolni a rendszerbe.
A főpolgármester tájékoztatása szerint garanciákat kapott arra, hogy az utazóközönség semmit sem fog megérezni abból: egyes, az agglomerációba járó vonalakon a Volánbusz szolgáltat. Nem lesz két-három bérlet, egy marad, és a sárga busz is megáll a városhatáron belüli összes megállóban – tette hozzá a városvezető.
Elmondta, hogy a Volánbusz és a BKV meg fog állapodni az együttműködés feltételeiben. Hozzátette, ez azért sem baj, mert meg kellene valósulnia az 1998 óta emlegetett közlekedési szövetségnek, amely a MÁV-ot, a Volánt és a BKV-t foglalná magában.
Tarlós István arról is beszámolt: a kormány hozzáállását nem fogja befolyásolni, hogy a Volánbusz átveszi a közigazgatási határon kívüli járatok üzemeltetését.
A főpolgármester a HÉV-ek sorsát firtató újságírói kérdésre válaszolva azt mondta: „egyelőre változatlan a helyzet”, a vonatok továbbra is a külső, agglomerációs végállomásokig fognak közlekedni. Ezzel kapcsolatban megjegyezte, a HÉV-vonalak esetleges leállítása a budapesti városhatáron nem olyan egyszerű, hiszen tekintettel kell lenni a BKV-t hitelező bankok által a 2010 előtt felvett hitelek átütemezésekor előírt feltételekre is. „Senkinek nem kell aggódni az agglomerációban sem, magyarán nincs balhé” – fogalmazott a főpolgármester.
fotó: Halász Péter • © www.RegionalBahn.hu, 2013
A HÉV-ek egyelőre változatlanul megmaradnak, Tarlós szerint „nincs balhé”


A közleményben kifejtették, hogy Németh Lászlóné és Tarlós István az agglomerációs vonalak átvételével kapcsolatos kérdésekről egyeztetett. A megbeszélésen a városvezető „garanciákat kért és kapott a minisztériumtól” arra, hogy a szolgáltatóváltással nem sérülnek a budapesti helyi közlekedéssel kapcsolatos érdekek – emelték ki.
Hangsúlyozták, a változások célja az elővárosi és agglomerációs közlekedés javítása, ezért a szolgáltatás minősége és díjai nem alakulhatnak kedvezőtlenebbül az utasok számára. Megállapodtak arról, hogy a vonalátvétellel kapcsolatos, korábban megkezdett munka ennek figyelembe vételével folytatódik - tették hozzá.
Mindezek ellenére tájékozatlanok és tanácstalanok azok a főváros környéki települések, ahol májustól BKV-s buszok helyett Volánbuszok közlekednének. Az MTI körkérdésére adott válaszokból kiderült, hogy egyik önkormányzat sem akar többet fizetni a szolgáltatásért, és a minőségből sem engednek.
A változás Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot érinti.
Az MTI által megkérdezett települések vezetői úgy nyilatkoztak, hogy főként a sajtóból szerzik az elővárosi közlekedés „megreformálásáról” szóló információkat, bár a múlt év végén mindannyiukat megkeresték a BKK-tól és a Volánbusztól is. A beszélgetésekből és a levelezésekből számukra úgy tűnt: a májusi „búcsú” a „kékbuszoktól” csak egy elképzelés, nem pedig végleges döntés, ezért egyértelmű eligazítást, tájékoztatást, illetve egyeztetést várnak.
A csaknem 30 ezer lakosú Budaörs önkormányzata évi 250 millió forintot fizet a BKK-nak a „kékbuszok” közlekedtetéséért – mondta Vágó Csaba kabinetfőnök. Közlése szerint ennél többet semmiképp sem szeretnének kiadni a jövőben, és a szolgáltatás minősége sem romolhat.
fotó: Halász Péter • © www.RegionalBahn.hu, 2013
A 40-es buszcsalád eltűnik Budaörsről. A polgármester szerint a BKK, a BKV, a főváros és a kormányzat rossz viszonyának köszönhető a lépés, nem a települések kérték a kormányt, hogy kerüljenek át a buszok a Volánbuszhoz

Budaörs úgy érzi, hogy az ügy egymással „nem túl jó viszonyt” ápoló szereplői – például a kormányzat, a főváros, a BKK és a BKV – között ebben a helyzetben a Pest megyei város afféle statiszta szerepet tölt be – fogalmazott a kabinetfőnök. Tarlós István főpolgármesternek a Kossuth Rádióban szerdán tett kijelentésére reagálva, miszerint „ésszerű feltételezni, hogy egyes települések kérték a szakminisztériumot” a Volánbusz helyzetbe hozására, Vágó Csaba leszögezte: Budaörs biztosan nem kezdeményezett ilyet.
Pécel független polgármestere azt mondta, hogy a mintegy 12 ezer lakos közül sokan azért vettek a településen telket, mert a „kékbuszos” közlekedés jó az ingázóknak (a közvetlen járat egészen a fővárosi Örs vezér térig megy). Szőllősi Ferenc közlése szerint a város 22 millió forintot fizet évente a BKK-nak a csúcsidőben 8 percenként közlekedő járatokért, amelyek kilenc helyen állnak meg Pécelen.
fotó: Halász Péter • © www.RegionalBahn.hu, 2013
A Volánbusz a péceliek információi szerint csak Rákoskeresztúrig vinné be az utasokat. Ez drágítja az utazást és egyben kényelmetlenebb is lenne az ingázóknak. Visszatér a régi 69-es busz?

A polgármester információi szerint a Volánbusz csak Rákoskeresztúrig vinné az utasokat, így csak átszállással tudnának továbbmenni, ami feltehetően drágítaná és kényelmetlenebbé is tenné az ingázást.
Pápai Mihály, Gyál fideszes polgármestere is ingázóik aggodalmát, az elővárosi közlekedésért eddig fizetett évi 70 milliós önkormányzati hozzájárulást emelte ki, illetve – szerinte – az elővárosi járatokra fordított önkormányzati költség csökkenése, vagy „eltűnése” lenne igazságos. Az ok: a helyi vállalkozók zöme a fővárosban „termel”, oda fizet adót is – mondta.
fotó: Halász Péter • © www.RegionalBahn.hu, 2013
Törökbálinttól is elveszi a kormány a sűrűn közlekedő 272-es buszt. Vajon a Volánbusz tud hasonló színvonalon szolgáltatni?
(fotók: Halász Péter)

Az elővárosi közlekedés ügyében Törökbálint egyeztetést kezdeményezett az érintett településekkel, jelenleg a szervezés zajlik – tette hozzá a gyáli polgármester.
A 35 ezer lakosú Szigetszentmiklós polgármestere, Szabó József (Fidesz-KDNP) elmondta, hogy a településen a BKV és a Volánbusz is „jelen van”, ám az előbbi járatai nem mennek be a városközpontba, az utóbbi buszai pedig ritkán járnak. Szerinte az egyre több ingázó közül sokan választanák a tömegközlekedést, ha az rugalmasabb és gyorsabb lenne, ezért már korábban egyeztetést kezdeményeztek az illetékesekkel a lakosság jobb ellátása érdekében.
Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter csütörtöki, Tarlós István budapesti főpolgármesterrel tartott találkozóján megerősítette, hogy a változások célja az elővárosi és agglomerációs közlekedés javítása, a városi és elővárosi közlekedés integrációjának előmozdítása.

MTI, RegionalBahn információk

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.