Eladásra vagy megvételre kínálja a DB AG egykori Talgo-vonatait a svájci HEROS Rail. A német eredetű járművek bérbe adásával és értékesítésével foglalkozó cég összesen 144 Talgo-kocsit kínál.
2009. december 12-én fejeződött be a spanyol Talgo-vonatok pályafutása a DB AG-nál. A német vasút még 1994-ben szerezte be az első öt szerelvényt, majd 1996-ra további két vonatot állított szolgálatba. A vonatok Berlin és Bonn (Berlin-Charlottenburg–Bonn-Bad Godesberg), illetve München (Berlin-Charlottenburg–München Ost) között közlekedtek. Kezdetben a következő összeállítással jártak a vonatok:
1 × Dz882 + 11 × WLAz889 + 1 × WRz887 + 1 × WRkz885 + 1 × Bpcbz883 + 6 × Bpcz884 + 1 × Dz881
Az összesen huszonkét kocsiból álló vonaton összesen 110 hálóhelyet biztosítottak összesen 55 kétágyas fülkében a WLAz889 sorozatú kocsikban. Emellett további a Bpcbz883 és a Bpcz884 sorozatú kocsikban 200 ülőhely állt az utasok rendelkezésére a komfortos alvószékes részben. Az étkezőkocsikban (WRz887 csak étkezőrésszel; WRkz885 konyhával) harminc hely várta az utasokat. Mind a két pár vonat esetében biztosították az autószállítás lehetőségét is: München felé egy, Bonn felé két DDm915 sorozatú autószállító kocsi állt rendelkezésre. Berlinben a wannseei terminálon volt lehetőség az autórakodásra. A vonatok végén lévő poggyászkocsiban (amely egyben a vonatok energiaellátását is biztosították) lehetőséget biztosítottak nagyobb csomagok és kerékpárok szállítására is.
Az egyik Talgo-szerelvény Berlin-Charlottenburban, 1994-ben
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
A vonatok 1996-tól – a további két szerelvény forgalomba állításával – Hamburg és München között is csatasorba álltak. Ekkoriban alakítottak ki négy fekvőhelyes kocsit (Bvcz886 sorozat) a szerelvényekben, amelyek nem a hagyományos fülkék, hanem az volt szovjet területekről ismerős termes megoldással épültek. A vonatok összeállítása így nézett ki 1996 és 2002 között:
1 × Dz882 + 10 × WLAz889 + 1 × WRz887 + 1 × WRkz885 + 1 × Bpcbz883 + 3 × Bpcz884 + 4 × Bvcz886 + 1 × Dz881
A szövetségi kormányzat végleges Berlinbe költözésével okafogyottá vált a Berlin és Bonn közötti éjszakai luxusvonat, így 2002-től csak a Berlin–München és a München–Hamburg viszonylatokat járták a Talgo-szerelvények. A feleslegessé vált vonatokat szétszedték és a kocsikkal a többi szerelvényt bővítették 24 részessé. 2002-től a vonatok összeállítása a következő volt:
1 × Dz882 + 8 × WLAz889 + 1 × WRz887 + 1 × WRkz885 + 1 × Bpcbz883 + 5 × Bpcz884 + 6 × Bvcz886 + 1 × Dz881
A legutolsó összeállításban a vonaton 170 ülő-, 120 fekvő- és 80 hálóhelyet biztosítottak.
Egy leállított, megbontott szerelvény az S-Bahn vágányai mellett, mögötte pedig egy még forgalomképes egysége a berlini műhelyben, 2009. november 13-án
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A vonatok 1994 és 1999 között ICN, azaz InterCityNight jelzéssel közlekedtek. A kocsik külsején mit sem változtatva 2007-ig sima NZ, azaz Nachtzug (éjszakai vonat) jelzést viseltek a menetrendben; 2007-től pedig – a CityNightLine vonatok DB-be integrálása óta – a CNL jelzés alatt rótták a síneket.
A DB AG a Talgo-vonatokat a 2009 decemberi menetrendváltással vonták ki a forgalomból. A vasúttársaság akkor azzal indokolta a döntést, hogy a vonatok üzemeltetése gazdaságtalan. Sajnos ebben valóban van ráció, hiszen a zárt, meglehetősen speciális igényű szerelvények különleges bánásmódot igényelnek. A vonatokat Berlinben, az e célra felújított műhelyben tartották karban és tárolták jó ideig. A kocsikat azonban a közelmúltban elvontatták a Warschauer Straßétól, ahogy azt 2011 őszén meg is mutattuk.
Magyarics Zoltán 2010. szeptember 19-én örökítette meg a kocsibázist a Warschauer Straßénál. Akkor úgy volt, hogy egy szerelvény charter-vonatként közlekedik majd, egy utazásszervező cég bérbe is vette és felmatricázta a vonatokat, de végül nem lett a dologból semmi
A 15 esztendős járművek hasznosítása kapcsán felmerült, hogy Berlin és a Baltikum között közlekedtetnék őket, azonban egy próbamenet után mégsem lett semmi a vállalkozásból. Igaz, 2002-ben is felmerült már az ötlet, hogy járnak külföldre a vonatok: akkor egy Frankfurt am Main–Barcelona járat beindítása volt a terv, amely azonban gazdasági okok miatt megbukott: többek között a francia pályahasználat díjáról sem tudtak az SNCF-fel és az RFF-fel megállapodni. Jelenleg a svájci illetőségű HEROS Rail kínálja bérletre vagy megvételre a korábbi InterCityNight szerelvényket.
Halász Péter