2013. 01. 14.

Egységes arculat, igényes megjelenés

Igen fontos újdonság, hogy a MÁV-START számos pénztárában lehet kapni az év elejétől a budapesti tömegközlekedésre érvényes bérletet is. Ezt azonban annyira nem sikerült jól kommunikálnia a MÁV-csoport központi marketinges szervezetének, hogy mindenki értesüljön róla, így a végeken ragadták magukhoz – dicséretesen – a kezdeményezést.


A MÁV-csoport esetében megszokhattuk: számos munkatárs kimagasló és becsülendő egyéni teljesítménye legtöbbször a csoportszintű kompetencia teljes hiányával párosul. Így adódhat az, hogy a MÁV-csoport marketingesei újult erővel fogtak bele a 2013-as esztendőbe és mindjárt el is felejtették, hogy számos olyan helyen is váltható már Budapest-bérlet, ahol korábban nem. Pedig ez nagyon fontos változás, ha csak az írásunk apropójául szolgáló helyszínt, Rákoshegyet nézzük, már akkor is: a XVII. kerületben egyetlen egy helyen lehet BKK-bérletet venni, Rákoskeresztúron. Az ingázók egy része azonban nem érinti a városrész-központot, így nekik különösen kedvező, hogy a MÁV-START rákoshegyi pénztárában is árul már ilyen bérleteket. Ennek kommunikálása azonban csoportszinten elmaradt, így hát a végeken ragadták magukhoz a kezdeményezést.

Bár hangsúlyozzuk: becsülendő az igyekezet az érintettek részéről, alighanem a cég arculati kézikönyvét még csak nem is látta sem az, aki elkészítette, sem pedig az, aki jóváhagyta a rákoshegyi állomáson megjelent hirdetményeket. Így tehát álom maradt az egységes arculat, a cég helyes megnevezése és persze a megszokott fejléces papír sem érkezett meg a fényévekre fekvő Könyves Kálmán körúti Vezérigazgatóságról...
Arról már nem is beszélve, hogy az esőcsatornákra, oszlopokra ragasztgatott fecni csak az unatkozó utasoknak tűnik fel – akikből persze azért nem volt hiány, így van olyan papíros is, amelyet sikerült máris kidekorálni.

Ismét felmerül a kérdés: a személyszállító társaság illetékesei miért nézik tétlenül a cégnél dúló arculati zűrzavart? Miért lehet bazárt csinálni egy állomás belsejéből, miért találni annyi igénytelen, a cég imázsát romboló hirdetményt?

Hirdetmény az esőcsatornán. Az egy dolog, hogy a kinyomtatott papírost máris módosítani kellett. Pont olyan, mint a hivatalos menetrendkönyvek esetében a nyomás közbeni módosítás...

Persze az utasok máris megtalálták a módját az arculati előírásoknak maradéktalanul megfelelő hirdetmény szabadon maradt részének felhasználására

Most akkor hogy is hívják a céget? A személyszállító vasúttársaságot semmiképpen sem „Máv-Start Zrt.” néven említik, jobbára MÁV-Start, de igazán hivatalosan és korrekten MÁV-START Zrt. a megnevezése – mint a lap alsó részén a pénztári bélyegzőn
(a szerző felvételei)

Halász Péter