Nemrégiben végre megszületett az egyezség a második müncheni gyorsvasúti alagút, a 2. Stammstrecke megépítésével kapcsolatban. Most viszont kiderült: 400 millió euróval biztosan drágább lesz a beruházás a korábban tervezettnél.
Legalább 400 millió euróval lesz drágább a müncheni új gyorsvasúti alagút, a 2. Stammstrecke építése. Eredetileg 2,047 milliárd euróról volt szó, de a legújabb számítások szerint 2,433 milliárd euróba kerülne az új alagút és a kapcsolódó infrastruktúra kivitelezése. Martin Zeil, a bajor közlekedési miniszter még novemberben is csak a 2,047 milliárd eurós összegről beszélt. Azonban az alagútépítést ellenzők már akkor is mintegy 2,6 milliárd eurós költségvetésről beszéltek – igaz, ők írásban nem tudták alátámasztani a számításaikat. A Deutsche Bahn egy belső irata alapján a Süddeutsche Zeitung azt írja, hogy az új végösszeg a jelenlegi számítások szerint 2,433 milliárd euró lenne.
A bajor közlekedési minisztérium meglepődött az új adatok hallatán. Válaszukban kifejtették: nem tudnak erről a számításról és nem járultak hozzá a költségvetés kibővítéséhez. Hozzáfűzték: feltételezik, hogy a megkötött finanszírozási megállapodásban foglalt összeget alapos vizsgálatok után határozták meg a felek. Azt is említették, hogy a DB AG-t a költségek egyértelmű közlésére kötelezték. A november 26-án aláírt megállapodásban foglalt 2,047 milliárd eurós összeget senki sem kérdőjelezte meg és most sem gondolják ezt másképpen.
A már most is zsúfolt gyorsvasúti alagutat tehermentesítené az új pálya. A képen a Stammstrecke felszíni szakaszán érkezik egy 423-asokból álló szerelvény Donnersbergerbrücke megállóhoz
A bajorok álláspontját erősíti, hogy a stuttgarti nagyprojekt, a Stuttgart 21 költségeit is folyamatosan srófolja felfelé a DB AG, ez viszont komoly hullámokat kavar. A DB AG most szóban forgó belső irata 2012 szeptemberéből kelteződik és a szóbeszéd szerint tavaly decemberben került a felügyelőbizottság elé a dokumentum. A DB AG indoklása szerint az átadás két évvel való eltolása és a megnövekvő tervezési költségek indokolják a magasabb összeget. Korábban ugyanis úgy számoltak, hogy az új alagút már 2019-ben elkészülhet, most azonban csak 2020-as dátumról van szó, a vasúti forgalom 2021-2022 során indulhat meg az új vonalon. A DB AG hivatalos nem erősítette meg azonban a szóban forgó dokumentum létezését és jelezték, hogy belső anyagokról nem nyilatkoznak.
Az MVG szerint már most alulmértezettek az új vonal utasforgalmi létesítményei. A nagyvasúti vonatok a jelenlegi Stammstreckén is metró jelleggel közlekednek, csúcsban 1-2 percenként indulnak az S-Bahn-szerelvények
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Eközben a müncheni városi közlekedési cég, az MVG arra hívta fel a figyelmet, hogy a földfelszín alatt 40 méterre a főpályaudvarnál létesítendő állomáshoz a metróból vezető lépcsők és maga az új állomás is túlságosan szűk lesz. Az MVG első embere, Herbert König szerint a helyzet odáig fajulhat, hogy csúcsidőszakokban időlegesen le kell zárni az állomásokat a nagy tömeg miatt. Az MVG tehát a tervek átdolgozására szólított fel és jelezték: jelen formában nem támogatják az engedélyezési eljárást.
Halász Péter