A Talent 2-k kapcsán rendszerint nem éppen pozitív híreket kapunk Németországból. Ezek fényében is meglepő, hogy a holland vasút németországi érdekeltsége, az Abellio ilyen motorvonatok vásárol – miután elnyerték a „Saale-Thürgen-Südharz-Netz” üzemeltetési jogát.
A holland vasút, az NS érdekeltségébe tartozó Abellio Rail üzemelteti a regionális vonatokat a Thüringiai Szabadállam, a Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig (ZVNL), a Nordhessischen Verkehrsverbund (NVV) és a Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) megbízásából a „Saale-Thürgen-Südharz-Netz” névre hallgató vonalcsoporton. Az Abellio Rail egy külön leányvállalatot alapított a vonatközlekedés lebonyolítására. Kilenc, egymást átfedő viszonylaton évente kerek kilencmillió vonatkilométer teljesítésére szerződtek és hozzávetőlegesen 8,5 millió utasra számítanak majd. A vonatokon az adott közlekedési szövetség jegyei lesznek érvényesek, saját tarifát nem alkalmaz majd az üzemeltető.
A röviden STS-hálózatként ismert vonalakon a vasúttársaság húsz három- és tizenöt ötrészes Talent 2-es motorvonatot üzemeltet a jövőben. Előbbiek 135, utóbbiak 225 ülőhelyet kínálnak majd. A Bombardierrel kötött szerződés értéke mintegy 172 millió euró, hozzávetőleg 49 milliárd forint.
A vonatok belső terét nagyvonalúan alakítják majd ki. Sok kerékpáros helyet alakítanak ki és az utastérben a mobiltelefonok jelét erősítő berendezéseket is kialakítanak. A 600 milliméteres belépő magasságú vonatok természetesen alkalmasak lesznek a mozgáskorlátozott utasok szállítása is: az ő ki- és beszállításukat mobil rámpa is segíti majd. A vonatokon természetesen jegykiadó automata is helyet kap majd, így nem kell az állomásokon felesleges időt eltölteni a jegyváltással – ígéri az új üzemeltető. A három részes vonatokon 135, az ötrészeseken 225 ülőhely lesz.
A motorvonatok a DB Regio lipcsei Talent 2-eseihez hasonló színezést kapnak majd
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Érdekesség, hogy a Lipcse-környéki vonalakhoz illeszkedően az Abellio Talentjei is ezüst színűek lesznek majd – ez a megrendelő közlekedésszervezők elvárása. Ilyen, illetve nagyon hasonló színtervet kapnak majd a Lipcse alatt átvezető alagútban közlekedő DB-s Talent 2-esek is, a 1442 sorozatszámot viselő járművek.
Az Abellio Rail döntése kissé meglepő azok után, hogy a DB AG immáron ötödik éve küzd a típus üzembe helyezésével. A 2008-as InnoTranson bemutatott járműveket csak 2011-2012 során tudta csatasorba állítani a DB Regio, miután az EBA megadta a járművek egyes változataira a típusengedélyt. Ráadásul az első példányok közül többet szét is vágtak a kocsiszekrény szilárdsági problémái miatt.
Az Abellio mellett még egy magántársaság, az SWEG is rendelt 2012 során Talent 2-eseket. A vonatokat a Münstertalbahn vonalán Bad Krozingen és Münstertal (Schwarzwald) között állítanák forgalomba még ebben az évben.
Az Abellio mellett még egy magántársaság, az SWEG is rendelt 2012 során Talent 2-eseket. A vonatokat a Münstertalbahn vonalán Bad Krozingen és Münstertal (Schwarzwald) között állítanák forgalomba még ebben az évben.
Az új üzemeltető egyébként nem „új fiú” Németországban: Északrajna-Vesztfáliában, a Ruhr-vidéken több regionális vasúti viszonylatot üzemeltetnek: ezeken a vonalakon az Alstom LINT-motorvonatai és a Stadler FLIRT-jei szolgálnak 2007 óta. 2005 és 2007 között bérelt EuroSprinterekkel továbbított ingavonatok jártak arrafelé, köztük számos valódi nosztalgiakocsival. A társaság a szolgáltatást „Abellio Classic” néven emlegette.
Halász Péter