2012. 12. 13.

Főpályaudvar születik

A december 8-áról 9-ére virradó éjjel minden bizonnyal vasúttörténeti események részesei lehettünk. 166 esztendő után megszűnt a bécsi Ostbahnhof, amely jó ideje a Südbahnhoffal szimbiózisban létezett és ezzel egyidőben a Déli Vasút bécsi végpontjának utolsó maradéka is eltűnt a vasúti térképekről. Alig fél órával az utolsó, a Südre érkező vonat után viszont megindult a forgalom a részlegesen üzembe helyezett, új állomáson, amely a keresztségben a Wien Hauptbahnhof nevet kapta.



Régóta dédelgette az ÖBB a tervet, hogy a Südbahnhof és az Ostbahnhof területén a két fejpályaudvar helyett – egyes tervek szerint mellette – egy új, átmenő pályaudvart létesítsen. Ezzel segítették volna a bécsi reptér bekapcsolását a távolsági forgalomba és egyben „összefűzték” volna a kényszerűen elválasztott keleti és nyugati forgalmat. Az álom megvalósulni látszik: első ütemben a 2012-2013-as menetrend életbe lépésétől a regionális vonatok kerültek át az új állomásra és a tervek szerint 2015-től, amikorra elkészül a maradék három peron is (a 3-8. vágányoké; az 1. és a 2. vágány a Schnellbahn alagútjában van és jelenleg Südtiroler Platz állomásként ismerjük), akkor pedig a most Meidlingben végállomásozó távolsági vonatok és a Westbahn járatainak egy része is kerül majd. Jelen formájában azonban csak megszűnt Ostbahnhofot pótolja az új pályaudvar, eme állomás vonatait vette át az új Hauptbahnhof.
Az új főpályaudvar alaprajza
(grafika: ÖBB)

Néhány perccel az első vonat érkezése előtt még néptelen volt az újdonsült ÖBB-pénztár

Az állomás előtti tér impozáns – pedig ez csak amolyan „hátsó kijárat” lesz majd, ha elkészült a teljes főpályaudvar. Innen indulnak a taxik és itt kap helyet a „Kiss&Ride”, ahol az autósok tehetik ki és vehetik fel utasaikat

Valamikor majd itt is járnak autóbuszok, egyelőre azonban a buszmegálló le van zárva a forgalom elől

Az állomás aluljárója egyben a felvételi épület is. A már látott pénztáraktól távolabb lehet feljutni a peronokra, itt az előtérben kaptak helyet az információs anyagok és a jegykiadó automaták is

A most elkészült két peronra a fő csarnokból (amely majdan összeköttetésbe kerül a Südtiroler Platz aluljáró-rendszerével) három-három mozgólépcsőn lehet feljutni a peronokra

A két peronra vezető feljáratok közötti részen kapott helyet a vároterem. Ez a megnyitó éjszakáján szokatlanul zsúfolt volt

Vessünk még egy pillantást az ideiglenes utasforgalmi létesítményekre, mielőtt felmennénk a peronokra

A „váróteremmel” szemben a falon az építési fázisokat szemléltető plakát kapott helyet

2015-től erre lehet majd továbbmenni a többi peron felé

Fent a peronokon meglehetősen sokan várták az első vonatokat

A korábban a Südbahnhofon már látott 4124 019-es pályaszámú Talent mint S80 25079 számú vonat volt az első érkező szerelvény az új főpályaudvaron
(fotó: Óvári Péter)

Időközben pedig három 5047-es motorkocsi is átballagott a megszűnt Südbahnhofról

Az első menetrend szerinti induló vonat a Wien Hütteldorfból Pozsonyligetfalura (Bratislava-Petržalka) közlekedő R 7641-es volt. A vonatot a 4124 029-es pályaszámú Talent alkotta

Egy kis baki: a Südtiroler Platz Schnellbahn-megálló utastájékoztató rendszere nem viselte túl jól a menetrendváltás okozta megrázkódtatásokat

A villamos felől nyílik a mostani formában valóban mellékbejáratnak nevezhető bejárat

A villamos felőli előtér meglehetősen puritán a többihez képest. Innen sokszor jópárszáz métert kell sétálni a peronon a vonathoz, mert azok az állomás Meidling felőli végén állnak meg jellemzően
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az állomást azért érintik a nemzetközi vonatok, igaz a képen csak egy Kledering felé tartó mozdonyvonat van. Ezen a vágányon jönnek-mennek a budapesti Railjetek is már jó ideje
(fotó: Magyarics Zoltán)


A pályaudvarról indulnak a Marchegg vagy Kittsee érintésével Pozsonyba közlekedő vonatok is. A képen egy dízelvontatású marcheggi ingavonat látható. A vonatba egy kocsit ad a szlovák vasút is – a járműtípust hamarosan részletesebben is bemutatjuk olvasóinknak
(fotó: Óvári Péter)

Az előbbi vágányon már egy Meidlingben „véget ért” emeletes vonat tart a Hauptbahnhof déli végén lévő tárolóvágányok felé

Időközben persze bőszen zajlik a munka a maradék, még épülő három vágányon

A pályaudvar láthatóan csak a bezárt Südbahnhof (Ostbahn) forgalmát vette át. Az 5047-es Marchegg felől érkezett és várja, hogy a Nickelsdorf felől érkező Talent után a tárolóvágányokra fáradhasson

Az első napokban már megszokták az utasok az új pályaudvart. Igaz, nem volt más választásuk…


Az első vonatok a főpályaudvaron, ezúttal mozgóképként

A jelenlegi formájában ideiglenesen átadott vasútállomás utasforgalmi létesítményeinek egy része működik csak. A jelenlegi rész a „kisebbik fél”, a majdan elkészülő területeken számos üzlet, vendéglátóipari egység és mindenféle más is helyet kap majd. A Südbahnhof helyén épülő negyedben, a Quartier Belvederben – ennek nevét vette fel a régi Südbahnhof Schnellbahn-megálló – pedig az ÖBB új székháza is felépül majd.
Az újdonsült (regionális forgalmat bonyolító) főpályaudvart igyekeztek bekapcsolni a városi közlekedés vérkeringésébe is: az építési palánkok túloldalán végállomásozik a 13A (korábban a Südbahnhofhoz járt) és a 69A jelű autóbusz (korábban a Südtiroler Platz nevet viselte a végállomása, a vonalvezetése azonban lényegében változatlan maradt). A pályaudvar déli végénél pedig a Südbahnhoftól meghosszabbított D jelű villamos biztosítja a belvárosi kapcsolatot.
A főpályaudvar tömegközlekedési kapcsolatai közé tartozik a Südbahnhoftól a Hauptbahnhofig meghosszabbított D jelzésű villamos. A Dr.-Karl-Renner-Ring megállóhelyen készült képen egy másik változás is látható: a 71-es villamos december 9-étől a Börsegasse–Zentralfriedhof útvonalon jár; Kaiserebersdorfba a 6-os villamos közlekedik immáron

A 724-es pályaszámú ULF érkezik a régi Südbahnhof ideiglenes épülete mellett kiépített vágányon a Hauptbahnhof Süd megállóhoz. A terület még jó ideig építési terület lesz…

A megszűnt Südbahnhof (Ostbahn) épülete mellett haladnak a villamosok. 2009 decemberéig itt még vonatok jártak – keresztben

A főpályaudvar alatt kialakított villamosmegálló

A villamosok nem a pályaudvar alatt, hanem attól kicsit távolabb fordulnak, így a célállomásként a kocsikon jelzett Hauptbahnhof Süd tulajdonképpen az utolsó megállóhely
(az alsó kép Magyarics Zoltán munkája)

A hurokvégállomás felől érkezik a már látott ULF a Hauptbahnhof alatti megállójába

A környező terület még itt is jobbára csak építési terület

A D viszonylaton a hosszú, B és B1 sorozatú ULF-motorkocsik mellett E2-es motor- és c5-ös pótkocsikból álló vonatok járnak. Képünkön az utóbbi bújuk ki a főpályaudvar alól
(fotó: Óvári Péter)

Az új hurokvégállomás is meglehetősen ideiglenes jellegű. A villamosvezetők részére egy mobil WC áll rendelkezésre, a tartózkodó a régi végállomáson maradt

A Südtiroler Platzon az O jelű villamos és a buszok végállomásán tábla hirdeti, hogy itt van a főpályaudvar

A 69A busz végállomása az építési palánkok tövében

A 13A jelű viszonylat megállója is ide került át a Südbahnhof mellől

A régi Südbahnhof épülete helyén ma már irodáházak nőnek ki a földből (lásd a kép bal oldalán). Nagyon megváltozott a táj az elmúlt évek során
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

A bécsi Südbahnhof bezárásával és az új Westbahn megnyitásával kapcsolatos tovább írásaink, tudósításaink az alábbiak.

Menetrendváltás 2012: utolsó nap a Bécsi Erdőn át

2012. 12. 09.

 A mai volt az utolsó, eddig megszokott rend szerinti üzemnap az osztrák Westbahn Bécsi Erdőn át vezető szakaszán, hajnaltól a távolsági vonatok leköltöznek a most megnyíló Wienerwald-alagútba. A RegionalBahn csapata az utolsó nap hangulatát igyekszik megragadni az alábbi válogatással. Tovább »

Egy új korszak nyitánya

2012. 12. 09.

 Alighanem bátran állíthatjuk, hogy 2012. december 8-án, pontban éjfélkor, amikor „koppant a bakon” a Pozsony és Marchegg felől érkező – három percet késő – REX 2537-es számú vonat, akkor lezárult a vasúttörténet egy fejezete. Megérkezett az utolsó személyvonat a bécsi Südbahnhofra. Alig fél órával később pedig már egy vadonatúj főpályaudvarra futott be a Hirschstetten felől érkező, az S80-as viszonylaton közlekedő Talent. Tovább »

Menetrendváltás 2012: itt az új Westbahn!

2012. 12. 10.

 2012 december kilencedike bevonult a közép-európai vasúttörténetbe a régió első nagysebességű vasútvonalának közforgalomba helyezésével. A Wien Hütteldorf–St. Pölten szakaszon rendben felvették a forgalmat, és megnyílt a „semmi közepén” fekvő Tullnerfeld állomás is. Képriportunk következik az első napról! Tovább »

Búcsú a Südbahnhoftól

2012. 12. 12.

 December 8-án este 166 év után végleg megszűnt a bécsi Ostbahnhof. A legutóbb Wien Südbahnhof (Ostbahn) néven működő pályaudvar szerepét másnaptól a részlegesen megnyitott Hauptbahnhof vette át. Az utolsó vonatok érkezését-indulását számos vasútbarát mellett a RegionalBahn is követte, itt készült képriportunk. Tovább »

Főpályaudvar születik

2012. 12. 13.

 A december 8-áról 9-ére virradó éjjel minden bizonnyal vasúttörténeti események részesei lehettünk. 166 esztendő után megszűnt a bécsi Ostbahnhof, amely jó ideje a Südbahnhoffal szimbiózisban létezett és ezzel egyidőben a Déli Vasút bécsi végpontjának utolsó maradéka is eltűnt a vasúti térképekről. Alig fél órával az utolsó, a Südre érkező vonat után viszont megindult a forgalom a részlegesen üzembe helyezett, új állomáson, amely a keresztségben a Wien Hauptbahnhof nevet kapta. Tovább »

Bécs, 2012

2012. 12. 31.

 Év végi összefoglalónkban Bécs 2012-es közlekedési történéseit tekintjük át. Idén a gumikerekű járművek háza táján sem volt pangás, így tavalyi összefoglalónkkal szemben idén a buszos újdonságokat is bemutatjuk. Tesztbuszoktól bővülő villamoshálózaton át a búcsúzó és debütáló állomásokig széles az idei paletta – tartsanak velünk! Tovább »

Halász Péter