December nyolcadikán nem csak új korszak kezdődik az osztrák vasút életében a Bécs–St. Pölten nagysebességű vonal megnyitásával, hanem valami véget is ér: a Bécsi Erdő hegyein át vezető kanyargós pályáról a föld alá költöznek a távolsági vonatok. Képriportunk a Westbahn Bécsi Erdőn át vezető szakaszának utolsó mozgalmas őszét mutatja be – az alábbi képek közül vajon hány válik történelemmé e hét vasárnapjától?
A Westbahn Bécs–St. Pölten szakasza Közép-Európa talán legforgalmasabb vonala, mely ráadásul egy rövidke szakasz kivételével eddig két vágányon birkózott a forgalommal. Az eltérő alapsebességű, és a hegyi pályával különböző tempóban megbirkozó vonatok közötti rend fenntartásának titka a jól szerkesztett menetrend és „villámkezű” forgalomirányítás volt. A vasútbarátnak kincsesbánya volt ez: az ívben nyújtózkodó tehervonatról még azt is viszonylag pontosan lehetett tudni, mikor jön, ugyanis napközben óránként csak 2-3 szabad menetvonal volt a teherek számára. Persze ami a vasútfotósnak áldás, az a forgalomirányításnak intenzív agymunka, az utasnak pedig türelmetlenkedés – míg a Duna völgyében kétszázas tempót futottak a távolsági vonatok, a hegyeken való átkelés csigalassúságúnak tűnt. Ennek most vége, időt nyernek az utasok – a vasútfotósok pedig „archív” cimkével láthatják el az itt készült képeket. Lássuk, mi kerül a képzeletbeli emlékdobozba 2012 őszéről!
Utunk első állomása Unter Purkersdorf, a belépő a hegyi szakaszra. Az addig külön utakat járó, majd a négyvágányos szakaszon egymást kergető vonatok az állomás végponti váltókörzetében belépnek a hegyi kavalkádba. A vágányhálózaton jól látszik az átmeneti jelleg: az északi oldal két megkerülővágánya az alagútból érkezik, mely a Bécs határában lévő Wolf in der Au megállóhely és Purkersdorf Sanatorium között már évek óta szolgálja a kiadós távolsági forgalmat. A déli vágánycsoporton a gaz sem ritkaság: az állomás szebb napokat megélt része ma már csak az itt megálló S-Bahn vonatokat szolgálja ki, illetve néha betéved egy-egy tehervonat is.
Frankfurtba tartó ICE dönget át Unter Purkersdorf állomás távolsági vágányain. A távolban, a fák tövében, a kijárati jelző már a tű foka: innentől csak két vágány áll rendelkezésre
RoLa-vonat suhan át – a kép abból a szempontból is történelem lehet, hogy a hírek szerint megszűnik a Kiskundorozsma és Wels közötti RoLa-forgalom
Egy szombat délelőtti menetrendi lyukban indul neki a hegyeknek ez a tehervonat
A nemrégiben átnevezett Purkersdorf Zentrum (előtte Purkersdorf-Gablitz) megálló sem hálátlan fotóshely.
Csatolt Railjet kígyózik ki Unter Purkersdorf állomásról – a vége még a kijárati jelzőnél, az eleje pedig már Purkersdorf Zentrum megállóhelyen jár
Az LTE „csőkígyója” ereszkedik a hegyekből Bécs felé
Őszi háttérben ad randevút egymásnak a Talent és a Bregenzbe tartó ÖIC 864-es
Westbahn a régi Westbahnon – a magáncég mindössze egy évig vendégszerepelt a hegyi pályán, jövőre már a mélyben bizonyíthat
Tullnerbach-Pressbaum állomás jelenti az egyik stabil előzési lehetőséget, melyet a korábbi évekkel ellentétben az idei menetrendben főleg tehervonatok előztetésére használtak. Az utolsó nyüzsgős őszről egy tipikus, szeles-esős őszi nap képeit mutatjuk be.
A Bécsből Welsbe tartó ÖIC 828-as előzi a Wiener Lokalbahnen szokásos délutáni konténervonatát
Ellenirányban hamarosan a Westbahn Bécsbe tartó motorvonata száguld át Tullnerbach-Pressbaum állomáson
Dürrwien megállóhely környékén a pályában szinte alig van egyenes, ívek hosszú sora tarkítja a környéket – a megállóhely közelében lévő nyúlfarknyi egyenes szakasz viszont kiváló fotóhely.
Dürrwien előtt lassít az S50-es járaton szolgáló Talent, míg a távolban a helytelen vágányon a késett RJ 64-es lopakodik, és előz hamarosan
A Dortmundba tartó ICE 22-es nyújtózik a Dürrwien előtti ívben
A Klagenfurtba tartó ÖIC 692-es porol át Dürrwien megállóhelyen
A Bregenzbe tartó 568-as Railjet kígyózik a Dürrwien előtti ívben
Rekawinkel állomás az S50-es S-Bahn járatok külső fordulóállomása, egyben újabb menetrendi vízválasztó, mivel végpontján túl következik a hegyi pálya leghosszabb, előzési lehetőség nélküli szakasza Unter Oberndorf forgalmi kitérőig. Az állomás kezdőponti végétől nem messze kiváló domboldalat találhat a vasútfotós, itt készültek a most következő képek.
Ismét RoLa, de ezúttal kelet felé tart a szerelvény
A Dortmunból érkező ICE 23-as igyekszik Bécs felé Rekawinkel határában
A Wiener Lokalbahnen Cargo gépei gyakori vendégek a Westbahn-on különféle teherszerelvények élén, így ez az üres autószállító kocsikból álló fuvar is a napi rutin része
Bécs felől kapaszkodik a Landeck-Zamsba közlekedő ÖIC 866-os
Rekawinkel után Eichgraben-Altlengbach következik, mely észak-déli tájolása, illetve a domborzati viszonyok miatt nem könnyű fotóterep. A vonal talán leglátványosabb műtárgya, az itt található völgyhíd is inkább a helyszínen látványos, fotózni már nehezebb. Amit viszont egyetlen másik fotóhely sem tud: a völgyet megkerülő vonatokat kétszer is lefotózhatjuk.
A Westbahn KISS motorvonata kúszik a vízválasztó felé Eichgraben határában - egy perccel korábban még az állomás előtti pakolóban álló fotós háta mögött járt
Egy biztos versenyző jövőre is: Bécs - St. Valentin RegionalExpress indul tovább a megállóból
A Landeck-Zamsból érkező ÖIC 865-ös húz át Eichgraben-Altlengbach megállóhelyen
Következő állomásunk a kicsit disszonáns nevű Unter Oberndorf (magyarul kissé furcsán hangzik: Alsó Felsőfalu?) megállóhely. A peronoktól a kezdőpont felé egy forgalmi kitérő található - sajnos a terepviszonyok miatt ez a négyvágányos szakasz nehezen fotózható. A peronos szakaszra ősszel már alig-alig süt be a nap a dél felől magasodó hegy miatt. A végponti oldalon viszont kiváló domboldal áll rendelkezésünkre...
A Budapestről Frankfurtba tartó 66-os számú Railjet suhan nyugat felé Unter Oberndorf megállóhelynél
Az utasforgalmi szempontból álmatag megállóhelyen a St. Valentinbe tartó REX-ek is csak áthaladnak
Hamarosan átporol a szintén Frankfurtba tartó ICE 20-as is
A közelben adódik még egy érdekes és sokoldalú fotóhely, ez pedig az ívben fekvő Maria Anzbach megállóhely. A fényviszonyok itt már kedvezőbbek, még őszi délutánokon is használhatóak.
Az őszi erdő távolban látható színpompája határozottan feldobja az MRCE Dispolok szénfekete gépéről készült képet – ez a konténervonat a Westbahn egyik stabil késő délutáni szereplője
Lassan, de biztosan kikopnak az 1142-es sorozatú gépek is az ÖBB állagából, így bár a REX jövőre is marad a (most már) „régi” Westbahnon, a képen látható szerelvény jó eséllyel még így is ritkább látvány lesz
Az Innsbruckba tartó ÖIC 868-as suhan el Maria Anzbach megálló épülete mellett
Nem sokkal később pedig ugyanitt tekereg az ívben a 66-os Railjet, útban Frankfurt felé
A hegyi szakaszon tett kirándulásunk utolsó állomása Hofstatt. Az igen csendes megállóhelyen csak munkanap csúcsidőben áll meg néhány vonat, a helyiek nagy része pedig valószínűleg a kőhajításnyira fekvő Neulengbach Stadt megállóhelyen száll vonatra, ahol még a REX-ek is megállnak. A vasútbarátoknak viszont sokkal többet nyújt a kihalt megálló, mint az utasoknak: őszi erdővel dekorált egyenes a kezdőpont, ívre néző domboldal a végpont felől.
A mostanában leginkább szokványos vonóerő a REX-en: 1144-es „Porszívó”
Szorosan a REX nyomában hasít Hofstatt megállóhelyen át a Westbahn Salzburgba tartó szerelvénye
Hofstatt igazi attrakciója: ívre néző domboldal, a háttérben díszletként pedig Neulengbach vára terpeszkedik a dombtetőn
Magyarics Zoltán