Ami a közösségi közlekedés és a social media kapcsolatát illeti, a svájciak megint kitaláltak valami újat. Az okostelefonokra szánt SBB.Connect alkalmazás egészen új távlatokat nyit meg az utazás, mint közösségi tér vonatkozásában. Bizonyára Ön is bukkant már ismerősökre egy vonatozás alkalmával, merő véletlenségből. Svájcban ennek már tervszerű formája is lehetséges!
A social media, azon belül is a Facebook és Twitter, egyre nagyobb teret hódít a közösségi közlekedésben is. Számos szolgáltató hozott létre Facebook-profilt (a svájci SBB is), és egyesek (például a Wiener Linien) Twitter-csatornát is üzemeltetnek az üzemzavarok és egyéb aktualitások gyors közvetítésére. A témában összefoglalóként ajánljuk októberi bejegyzésünket. Tőlünk nyugatra ezek már szinte szokványos fegyverek a tömegközlekedési szolgáltatók marketing-eszköztárában, a Svájci Szövetségi Vasút (SBB CFF FFS) azonban ismét az élre állt, és újat tudott mutatni.
Az SBB nemrégiben útjára indította SBB.Connect névre hallgató okostelefonos alkalmazását, mellyel valóban vonatra száll a social media. Az app újítása, hogy a Facebook vagy Twitter fiókkal bejelentkező felhasználók megadhatják, mely járatokon utaznak, és ugyanígy láthatják, ismerőseik merre járnak éppen. Szerencsés esetben egy állomáson vagy vonaton (sőt, akár buszon vagy hajón is) egymásra találhatnak az ismerősök. A „bulifaktor” mellett ennek gyakorlati haszna is lehet, kellően munkamániás kollégák egymásra találása akár szellemileg is produktívvá teheti az ingázással töltött időt.
Pillanatkép az SBB.Connect alkalmazásból – az adott járaton utazó ismerősök megjelenítése
Természetesen további szolgáltatásokat is tartalmaz az SBB.Connect alkalmazás. A vonaton utazó, vagy ugyanazon az állomáson tartózkodó többi felhasználóval szöveges üzeneteket is válthatunk. Az utazásokkal pontokat gyűjthetünk, sőt, egy járat polgármesterévé is válhatunk, amennyiben mi utazunk a legtöbbet az adott járaton. A bejelentkezésekkel ajándékutalványokat is nyerhetünk, bár ez nyilván csak a népszerűsítés része. A hagyományos funkciók sem maradhattak ki, az alkalmazásból jegyvásárlást is indíthatunk.
Arról már nem szól a fáma, hogy mit nyer az SBB az alkalmazással. Elképzelhető, hogy statisztikai adatokhoz juttathatják a vasúttársaságot a bejelentkezések, bár utasforgalmi statisztikák terén az SBB eddig is kifejezetten jól állt. Reklámértéke viszont nyilvánvalóan van egy ilyen lépésnek, és akár többletszolgáltatásként is felfogható más közlekedési eszközökhöz képest – többek között a személygépkocsihoz képest is.
Arról már nem szól a fáma, hogy mit nyer az SBB az alkalmazással. Elképzelhető, hogy statisztikai adatokhoz juttathatják a vasúttársaságot a bejelentkezések, bár utasforgalmi statisztikák terén az SBB eddig is kifejezetten jól állt. Reklámértéke viszont nyilvánvalóan van egy ilyen lépésnek, és akár többletszolgáltatásként is felfogható más közlekedési eszközökhöz képest – többek között a személygépkocsihoz képest is.
Ami a felhasználói fogadtatást illeti, még korai lenne komoly következtetéseket levoni, de a Google Play oldalán lévő eddigi mindössze 70 értékelés alapján 2,9 pontos átlagot kapott az alkalmazás. Sok felhasználó panaszkodik a Samsung Galaxy S3 telefonra, mely az Android legújabb verzióját futtatja – a jelek szerint a korábbiak stabilabban működnek. Mindenesetre vicces, hogy egy androidos alkalmazás nem hajlandó Google-fiókos bejelentkezést kezelni, csak a rivális Facebook fiókját ismeri.
Ami az iPhone-variánst illeti, az Apple diszkrécióban jobb a Googlenél: ők a kis számú értékelésre hivatkozva egyszerűen még nem közölnek átlagot, és jelenleg még a felhasználói visszajelzések sem nyilvánosak.
Ami az iPhone-variánst illeti, az Apple diszkrécióban jobb a Googlenél: ők a kis számú értékelésre hivatkozva egyszerűen még nem közölnek átlagot, és jelenleg még a felhasználói visszajelzések sem nyilvánosak.
Az alkalmazás sajnos csak Svájc területén használható, itthon pedig valószínűleg még jó ideig várnunk kell valami hasonlóra. Bár wifi már lesz az elővárosi vonatokon a fecskés hangulatjavító program keretében, de Facebook-oldalra nem futja a MÁV-Startnak. Van színvonalas valós idejű vonatkövetés és e-ticket, de még mindig nincs menetrendi (és jegyvásárlásra alkalmas) okostelefonos alkalmazás, pedig a háttér rendelkezésre állna hozzá. (A vonatDroid léte és működése jó példa erre.) Vajon mikor lép a MÁV-Start?
Magyarics Zoltán