A menetrendváltással megszűnik a Berlin és Magdeburg között közlekedő, két évvel ezelőtt indított IRE-járat. A napi két pár vonattal működő, a DB Regio saját kockázatára indított járat nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
InterRegioExpress jelzéssel indult el a 2010. december 10-én, a 2010-2011-es menetrend életbe lépésével a Berlin és Magdeburg között közlekedő, „Kaiser Otto der Große” nevet viselő járat. Az IRE 25-ös viszonylatra két szerelvény került, amelyek a Berlin Hauptbahnhof és Magdeburg közötti távolságot megállás nélkül tette meg – eltekintve a Postdamer Platzon és a Südkreuznál beiktatott megállásoktól. Az időben egész jó fekvésben közlekedő vonatok nem titkolt célja volt, hogy fellendítsék a két város közötti forgalmat. Amíg ha valaki IC-vel tette meg az utat, mintegy nyolc órája volt valamelyik helyszínen az esti visszatérésig, addig az IRE-vel ez tíz órányi szabadidőre bővült. Azonban az idegenforgalmat a csak munkanapokon közlekedő járat aligha lendíthette fel – az üzletemberek számára pedig a három, emeletes kocsiból álló szerelvény talán nem volt túlságosan vonzó.
A DB Regio által saját szakállára, üzleti vonatként közlekedtetett vonatok hátulütője volt, hogy a közlekedési szövetség jegyeit és a Berlin-Brandenburg-Ticket nevű ajánlat keretében kiadott jegyeket nem fogadták el rajta, így a kihasználtság meglehetősen alacsony volt.
Emiatt is döntött úgy a DB Regio, hogy a forgalomba állításkor vadonatúj emeletes kocsikból álló szerelvénnyel és egy 112-es sorozatú géppel közlekedő járatot leállítja. A forduló egy vonatra készült, de két vonatot alakított át – matricázott fel – e célra a DB Regio. Mind a két szerelvény egyedi megjelenést kapott a X. században élt Ottó császár (912–973) emlékére. Ő alapította ugyanis a magdeburgi egyházmegyét, amely alapfeltétele volt a környéken élő szlávok katolizálásának.
Képeinken az IRE 4277-esként érkezett és rövid tartózkodás után IRE 4278-asként Magdeburgba visszainduló szerelvény pihen Berlin Hauptbahnhofon 2012. szeptember 24-én
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
IRE 25 • Berlin–Magdeburg
IRE 4276 | IRE 4278 | ||
Berlin Gesundbrunnen | indul • Abfahrt | 08:39 | ... |
Berlin Hauptbahnhof (tief) | érkezik • Ankunft | 08:45 | ... |
Berlin Hauptbahnhof (tief) | indul • Abfahrt | 08:47 | 18:22 |
Berlin Potsdamer Platz | érkezik • Ankunft | 08:49 | 18:24 |
Berlin Potsdamer Platz | indul • Abfahrt | 08:50 | 18:25 |
Berlin Südkreuz | érkezik • Ankunft | 08:54 | 18:28 |
Berlin Südkreuz | indul • Abfahrt | 08:56 | 18:29 |
Magdeburg Hauptbahnhof | érkezik • Ankunft | 10:12 | 19:50 |
IRE 25 • Magdeburg–Berlin
IRE 4275 | IRE 4277 | ||
Magdeburg Hauptbahnhof | indul • Abfahrt | 06:58 | 16:25 |
Berlin Südkreuz | érkezik • Ankunft | 08:12 | 17:42 |
Berlin Südkreuz | indul • Abfahrt | 08:14 | 17:44 |
Berlin Potsdamer Platz | érkezik • Ankunft | 08:17 | 17:47 |
Berlin Potsdamer Platz | indul • Abfahrt | 08:18 | 17:48 |
Berlin Hauptbahnhof (tief) | érkezik • Ankunft | 08:21 | 17:51 |
Berlin Hauptbahnhof (tief) | indul • Abfahrt | 08:24 | ... |
Berlin Gesundbrunnen | indul • Abfahrt | 08:28 | ... |
A vonatot rendszerint két megfelelően matricázott mozdony, a 112 138-as és a 112 139-es pályaszámú gépek továbbították. Ezek üzemképtelensége vagy éppen nagyobb vizsgálatok alkalmával más mozdonyok is beugrottak a viszonylatra.
A két IRE-pár december 7-én, pénteken közlekedik utolsó alkalommal.
Halász Péter