2012. 12. 28.

Nem kell az egységes vizsga?

Tiltakoznak az érdekvédők az egységes mozdonyvezetői vizsgarendszer bevezetése ellen. A szakszervezetek szerint ugyanis nincs tisztázva, hogy milyen feltételek mellett és ki vizsgáztathatja a 2013 őszétől beinduló rendszerben a járművezető-jelölteket.





Az Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft (EVG) nevű szakszervezeti tömörülés ellenzi, hogy 2013 őszétől az egységes mozdonyvezetői vizsgarendszert beindítsa a szövetségi kormányzat. Az érdekvédők szerint ugyanis az új rendszer indításának feltételei nem adottak, nincsenek tisztázva az egységes rendszer szabályai.
A szövetségi kormányzat tervei szerint az új rendszerben minden mozdonyvezető és mozdonyvezető-jelölt egységes vizsgarendszerben igazolhatná tudását és kaphatnak egységes feltételek szerinti engedélyt. Ez azonban nem azt jelenti, hogy minden cégnek egyforma szintű képzése lenne – elég nagy játékteret hagy a szabályozás a társaságoknak a járművezető-képzésben.
Az új vizsgarendszerben már egységes követelményrendszernek kell megfelelniük a mozdonyvezetőknek – ennek bevezetését mégis későbbre tennék a szakszervezetek
(fotók: Halász Péter)

Az új vizsgarendszer részeként a Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA egy egységes vizsga-adatbázist állítana fel, amelyek kérdéseivel lehetne ellenőrizni a jelöltek tudását – ez az egységes képzési szintet hivatott biztosítani, hiszen egységes vizsgakövetelményeknek kell megfelelniük a vizsgázóknak. Emellett az új rendszer rögzíti, hogy a képzés legalább 12 hónapos kell legyen, „gyorstalpalóval” nem szerezhetnek már mozdonyvezetői engedélyt a jelöltek. Az érdekvédők korábban kifogásolták, hogy rendkívül színes a járművezetői képzések színvonala, a nem megfelelő tanfolyamoknak köszönhetően „hígulhat” a szakma – miközben sok helyen pont a létszámhiánnyal küzdenek a telephelyek.
A szakszervezet a képzési rendszer hiányosságai mellett arra is felhívta a figyelmet, hogy jó ideje kezdeményezték a vasúton is az elektronikus „tachográf” bevezetését. A teherautók és autóbuszok esetében jól működő rendszert szeretné meghonosítani a vasútnál is a szakszervezet, így szorítva rá a munkáltatókat (főleg a magántársaságokat) a munka- és pihenőidőre vonatkozó előírások betartatására.

Halász Péter