Az ODEG a menetrendváltással vette át a berlini és brandenburgi RE2-es és RE4-es viszonylatok üzemeltetését. A tervek szerint Wittenberge–Cottbus és a Rathenow–Jüterbog viszonylaton emeletes motorvonatok járnának, de az EBA engedélyének csúszása és a gyártó némi késedelme miatt más megoldásokhoz kellett folyamodnia az üzemeltetőnek: Ausztriából kértek segítséget. Eközben pedig a szomszédok is besegítenek: Alsó-Szászország is beszáll a járműpótlásba.
Négy kocsi, két mozdony. Az ÖBB Bmpz-l sorozatú „CityShuttle” kocsijai számára nem idegenek a Siemens EuroSprinterei – igaz, jobbára csak piros színben tündöklő gépek húzzák őket. Most azonban fekete (és szürke, sárga...) mozdonyok mögött, illetve között robognak az osztrák személykocsik, ráadásul nem is akármilyen helyszínen. A német főváros környékén két regionális vasúti vonalon, az RE2-esen és az RE4-esen december 9. óta részben az ODEG szolgáltat, azonban az eredetileg tervezett Stadler KISS motorvonatok szállítása és engedélyezése is csúszik. Emiatt fordultak az ÖBB-hez, ahonnan sikerült tizenkét „CityShuttle” avagy „Lange Schlieren” kocsit bérbe venni. A tucatnyi személykocsit három, egyenként négy kocsis szerelvénybe sorozták, ezek ingáznak az RE4-es viszonylaton Rathenow és Ludwisfelde között az RE4-es viszonylaton.
Az ODEG eleddig az alábbi osztrák, Bmpz-l sorozatú személykocsikat vetette be:
- 50 81 21-73 041-2
- 50 81 21-73 322-6
- 50 81 21-73 331-7
- 50 81 21-73 339-0
- 50 81 21-73 345-7
- 50 81 21-73 363-0
- 50 81 21-73 384-6
- 50 81 21-73 386-1
- 50 81 21-73 398-6
- 50 81 21-73 411-7
- 50 81 21-73 421-6
- 50 81 21-73 439-8
Az RE4-esre szükséges negyedik szerelvény pedig a várakozásokkal ellentétben nem valami „összelomizott” személykocsis ingavonat, hanem a Frankfurt am Main környékén szolgáltató VIAS-tól bérelt négy kocsis FLIRT motorvonat.
Fotók: Bahnfan67 via DSO
További képek ide kattintva láthatók
További képek ide kattintva láthatók
Az RE2-esen egyelőre maradt a DB AG: itt az ODEG helyett tíz szerelvénnyel az állami vasúttársaság szolgáltat – természetesen jó pénzért. A lépés miatt azonban csúszik a Stadtbahnon közlekedő, az RE1-es (Magdeburg–Brandenburg an der Havel–Berlin–Frankfurt an der Oder) viszonylatra szánt kocsik felújítása.
Eközben pedig más szövetségi államból is érkezik a segítség: Alsó-Szászország maga tulajdonolja a regionális forgalomban alkalmazott járműveket, ezeket adja ki üzemeltetésre a nyertes vállalkozónak. Most az LNVG-től (ez a szövetségi állam közlekedésszervező cége és egyben a járművek tulajodnosa; Landesnahverkehrsgesselschaft) egy szerelvény. Az üzemeltető Metronom (aki a Hannover és Hamburg közötti vonatokat működteti) már rábólintott a kérdésre, most már csak az LNVG áldása hiányzik ahhoz, hogy Berlinben és Brandenburgban az emeletes KISS-motorvonatokat a Metronom emeletes szerelvényei pótolnák. E döntéssel ugyanis feloldanák azt a jogi megkötést, ami szerint a járművek csak egy adott viszonylaton és egy adott céllal közlekedhetnek – fejtegette Arnulf Schuchmann, az ODEG vezetője. A tervek szerint még ezen a héten szolgálatba állhatnak az emeletes járművek. Azt is megjegyezte az ODEG első embere, hogy az alsó-szászországi emeletes vonatok éppúgy négy kocsiból állnak, mint az eredetileg bevetni tervezett KISS-ek; ellentétben azonban a Stadler vonataival a Bombardier gyártotta emeletes szerelvények teljeskörű engedéllyel bírnak.
A cégvezető azt is elmondta sajtótájékoztatóján, hogy nem indult túl jól a menetrendi évad: az első héten rendkívül sok váltóállítási nehezmény volt, emiatt is késtek a vonatok. Schuchmann jelezte: a késések mintegy 40 százaléka a DB AG, a pályavasút hibájára vezethetők vissza. Ezt pedig nem tolerálják megrendelőként, hiszen a menetvonalakért évi 60 millió eurót (hozzávetőleg 17,1 milliár forintot) fizetnek.
Eközben pedig más szövetségi államból is érkezik a segítség: Alsó-Szászország maga tulajdonolja a regionális forgalomban alkalmazott járműveket, ezeket adja ki üzemeltetésre a nyertes vállalkozónak. Most az LNVG-től (ez a szövetségi állam közlekedésszervező cége és egyben a járművek tulajodnosa; Landesnahverkehrsgesselschaft) egy szerelvény. Az üzemeltető Metronom (aki a Hannover és Hamburg közötti vonatokat működteti) már rábólintott a kérdésre, most már csak az LNVG áldása hiányzik ahhoz, hogy Berlinben és Brandenburgban az emeletes KISS-motorvonatokat a Metronom emeletes szerelvényei pótolnák. E döntéssel ugyanis feloldanák azt a jogi megkötést, ami szerint a járművek csak egy adott viszonylaton és egy adott céllal közlekedhetnek – fejtegette Arnulf Schuchmann, az ODEG vezetője. A tervek szerint még ezen a héten szolgálatba állhatnak az emeletes járművek. Azt is megjegyezte az ODEG első embere, hogy az alsó-szászországi emeletes vonatok éppúgy négy kocsiból állnak, mint az eredetileg bevetni tervezett KISS-ek; ellentétben azonban a Stadler vonataival a Bombardier gyártotta emeletes szerelvények teljeskörű engedéllyel bírnak.
A cégvezető azt is elmondta sajtótájékoztatóján, hogy nem indult túl jól a menetrendi évad: az első héten rendkívül sok váltóállítási nehezmény volt, emiatt is késtek a vonatok. Schuchmann jelezte: a késések mintegy 40 százaléka a DB AG, a pályavasút hibájára vezethetők vissza. Ezt pedig nem tolerálják megrendelőként, hiszen a menetvonalakért évi 60 millió eurót (hozzávetőleg 17,1 milliár forintot) fizetnek.
RegionalBahn információk