2012. 12. 23.

Új villamos Bécsben – visszatért a 25-ös

A császárvárosban Advent utolsó szombatján új villamosvonalat avattak a Dunától keletre fekvő városrészben. Új is, meg nem is: a 25-ös nem újdonság a bécsi villamoshálózaton, hanem néhány éves kihagyás után tér vissza a térképre. Másrészt egy rövid szakaszon valóban új pálya épült Kagran metróállomás közelében. Kattintsanak a megnyitó és az első üzemnap képeiért!



A vasúti menetrendváltás nagyléptékű változásai mellett szinte apróságnak tűnhet, de Karácsony előtt két nappal új villamosviszonylat született Bécsben. A 25-ös vonal Floridsdorf vasútállomását köti össze Aspern városrésszel.
Floridsdorfban a vonal tényleges végállomása a vasútállomás közelében fekvő Franz-Jonas-Platz/Schleife (azaz „hurok”), melyen az eddig is itt végállomásozó 30-as viszonylattal osztozik. Mindkét vonal esetében közös, hogy a tartózkodásra szolgáló eldugott hurokvégállomás helyett a menetrendben csak a vasútállomás előtti teret jelölik első és utolsó megállóként. A 25-ös vonal innen a Josef-Baumann-Gasse megállóhelyig tartó, a 26-os viszonylattal közös szakaszon éri el az újonnan épült villamospályát. Az új, most átadott szakaszon közelíti meg Kagran metróállomást – ezen a rövidke távon egy új megálló létesült, melyet Prandaugasse névre kereszteltek. (Az előzetes hírek egyébként mind Tokiostrasse néven emlegették ezt a megállót.) Kagran metróállomástól újra a 26-os vonalán halad a 25-ös az Aspern városrészben fekvő Oberdorfstrasse végállomásig. Helyesebben szólva az egykori 26-os vonalán, ugyanis a 25-ös létrejöttével az eddig minden bizonnyal Bécs leghosszabb villamosvonalának számító 26-os Aspern helyett csak Kagran metróállomásig jár. A két vonal így egymást átfedi: a 26-os Strebersdorf–Floridsdorf–Kagran, míg a 25-ös Floridsdorf–Kagran–Aspern útvonalon jár. Ez az elrendezés már előkészíti a 26-os vonal jövőre tervezett bővítését, melynek során a viszonylatot az U1-es metróval párhuzamos Kagraner Platz–Kagran szakasz felszámolása mellett a Hausfeldstrasséig hosszabbítják. (Ezzel a témával a közeljövőben részletesen foglalkozunk majd.)

Térjünk vissza a 25-ös vonalra, lássuk a megnyitó és az első üzemnap képeit, majd arra is választ adunk cikkünk végén, hogy miért nem is új viszonylat a 25-ös.

A szalagátvágás itt is fontos politikusi feladat - ollóval a kézben Renate Brauner alpolgármester, jobb szélen Günter Steinbauer, a Wiener Linien igazgatója, köztük pedig a kerületi vezetők, Norbert Scheed és Heinz Lehner
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

Premier előtti vetítés: a Franz-Jonas-Platz hurokban két, a kijelzőn az új vonalat népszerűsítő ULF-szerelvény parkol az első üzemnapot megelőző pénteki napon
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

A vonal leendő jármúvezetőit is megörökítette a Wiener Linien sajtófotósa
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

A Franz-Jonas-Platz már az első üzemnap délelőttjén

A legtöbb bécsi villamosvonalhoz hasonlóan az új 25-ös is vegyes kiadású, az ULF-szerelvények mellett a régi E1-es kocsik is fellépnek itt

Már az újonnan épített és füvesített szakaszon járunk, a Josef-Baumann-Gasse és a Prandaugasse között tempózik a 25-ös villamos

Az egyetlen új megálló, a Prandaugasse. A vonal megnyitását a Wiener Linien üzemirányítási rendszeréből vett adatokkal dolgozó kijelzők városszerte némasággal ünnepelték

Kagran metróállomást elhagyva tart a Prandaugasse megállóhely felé a 25-ös ULF-kocsija az új építésű szakaszon a bécsi „Vienna Capitals” jégkorongcsapatnak is otthont adó városi jégcsarnok mellett


Kagran csomópont legújabb lakója a 25-ös vonal, itt éppen a 26-os vonaláról fordul az új szakaszra a villamos

Az immáron csak Kagranig közlekedő 26-os villamos indul Strebersdorf felé a déli végállomásról. Hamarosan ez a kép is kuriózum lesz, ugyanis a jövőre átadni tervezett hosszabbítás miatt a 26-os viszonylat már nem fog Kagran metróállomásra közlekedni (a külön nem jelölt felvételek a szerző munkái)

25-ös, a régi-új viszonylat
A 25-ös viszonylatszám hosszú múltra tekinthet vissza a bécsi villamoshálózaton. Röviden összefoglalva, a 25-ös mindig is a Dunától keletre fekvő városrészek egyik fontos viszonylata volt, melyet lényegében az U1-es metró szorított ki lépésről lépésre eredeti életteréből. Egykor a Dunát is keresztezve Kagrant és a Pratersternt kötötte össze a vonal, majd az U1-es metró Kagranig történő kiépítése után a vonal északkeleti vége Leopoldauba került, míg a déli végállomás a belváros helyett az Aspern városrészben található, Donauspital néven közismert kórház lett. Az U1-es metró azonban tovább nyúlt, Leopoldau végállomással átvéve a 25-ös villamos szerepét – ennek hatására a 25-ös viszonylat eltűnt a térképről, déli végét pedig a Kagrantól a Donauspitalig meghosszabbított „maratoni” 26-os szolgálta ki. A visszatérés annak köszönhető, hogy a 26-os tervezett hosszabbítása miatt újra villamos nélkül maradna a Kagran–Donauspital szakasz, illetve az Aspern külső részéig tervezett további szakasz.

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.