A MÁV-START mintegy éve vezette be a kényelmes és talán bátran mondhatjuk, hogy népszerű otthon nyomtatott jegyet. A jegyeket ki kell nyomtatni és papíralapon kell bemutatni a jegyvizsgálónak. Legalábbis eddig így volt. Mostantól ugyanis elég a mobiltelefon kijelzőjét megmutatni, rajta a QR-kóddal.
Egy újabb lépés a mobiljegy felé: a MÁV-START ugyanis a menetrendváltástól egyes esetekben elfogadja azt, hogy az utas a mobiltelefonján vagy valamilyen informatikai eszközön mutassa be a menetjegy érvényesítését segítő QR-kódot. A korlátozás mindössze annyi, hogy legalább 160x160 pixeles méretben kell tudni megjeleníteni az otthon nyomtatott jegyen lévő jelzést. Azaz ezentúl nem kell kinyomtatni a kapott PDF-et, elég feltölteni azt valamelyik informatikai eszközre.
A MÁV-START menetjegyének QR-kódja egy mobiltelefonos PDF-olvasó alkalmazásban
A MÁV-START közleményében jelzi: ezzel a lehetőséggel egyelőre csak a feláras vonatok (InterCity, nemzetközi EuroCity, Railjet-vonatok) utazói élhetnek, tehát azokon a vonatokon, ahol pót- és/vagy helyjegyet kell váltani a menetjegy mellé. A jegyvizsgálók az utas készülékének képernyőjén megjelenő információkat – a papír alapú jegyhez hasonlóan – a kód beolvasásával és a személyazonosság vizsgálatával ellenőrzik. A digitális jegyeket a jegyvizsgálók csak az utas együttműködésével tudják érvényesnek elfogadni a vasutasok, mert az ellenőrzés során esetlegesen szükség lehet a kód nagyítására vagy az eszköz közelítésére, távolítására. Jelenleg elektronikus bemutatással a belföldi menetjegyeket, pót- és/vagy helyjegyeket, élőállat- illetve kerékpárjegyeket lehet megvásárolni, akár az utazás előtt hatvan nappal, elővételben is. A visszaélések elkerülése érdekében a digitális jegyek – ugyanúgy, mint Európa más vasútvállalatainál – névre szólnak és adott vonatra érvényesek.
Megjegyezzük: nem tudjuk, miért csak az IC- és más „neves” vonatok utasaival kivételeznek ilyen módon a MÁV-START-nál, amikor elvben minden jegyvizsgáló rendelkezik megfelelő okostelefonnal e kódok olvasásához. Azt sem tudjuk, hogy a frissen bevezetett egri és békéscsabai hibrid-IC-k esetében vajon a By sorozatú kocsiban döcögve is elég a PDF-fájlt megmutatni vagy át kell ülnünk a feláras kocsiba ehhez?
Megjegyezzük: nem tudjuk, miért csak az IC- és más „neves” vonatok utasaival kivételeznek ilyen módon a MÁV-START-nál, amikor elvben minden jegyvizsgáló rendelkezik megfelelő okostelefonnal e kódok olvasásához. Azt sem tudjuk, hogy a frissen bevezetett egri és békéscsabai hibrid-IC-k esetében vajon a By sorozatú kocsiban döcögve is elég a PDF-fájlt megmutatni vagy át kell ülnünk a feláras kocsiba ehhez?
A Wiener Liniennél több mint egy éve válthatunk mobiltelefonon megjelenő jegyeket. A QR-kódot a készülék kijelzőjéről olvassa le az ellenőr. A személyhez kötődő elektronikus menetjegy sokkal olcsóbb, mint a papíralapú változat. Ennek az utasvonzó hatását a MÁV-csoportnál még nem vették észre
Tegyük hozzá: a MÁV-START feltalálta a kanálban a mélyedést. Európa nyugati felén, legközelebb például Bécsben olyan mobiltelefonos jegyet vásárolhatunk már több mint egy éve, ahol a készülék kijelzőjéről olvassa le az ellenőr az érvényesítő kódot. Ráadásul a MÁV-START-tal ellentétben az otthon nyomtatott jegyek sokszor olcsóbbak, mint a normál díjszabás (a magyar vasút nem ad kedvezményt az otthon nyomtatott jegyekre, pedig az utas többlet kötelezettségeket vállal, amelyek betartása sokszor nem csak tőle függ ám). Emellett a tisztán elektronikus jegyek, mint például a Wiener Linien esetében még olcsóbbak: amíg a papíralapú napijegy 6,70; a bevásárlójegy (hétfőtől szombatig 8 és 20 óra között érvényes napijegy) 5,40 euró, addig a mobiltelefonos napijegy, a „Day Ticket” mindösszesen 4,90 euró. Ezt csak a Wiener Linien mobilos alkalmazásán keresztül lehet megvenni és személyhez kötődő, át nem ruházható jegyfajta – a számos kötöttségért cserében viszont praktikus és mindenek felett olcsóbb is, mint a többi menetjegy.
Halász Péter