A december 9-én életbe lépő menetrend komoly változásokat hoz Berlin távolsági forgalmú vasúti közlekedésében is. A hírek szerint ugyanis a DB AutoZug szinte teljes egészében törli a Berlinből induló autószállító vonatokat. Egyetlen egy maradt: a Berlin és München közötti éjszakai vonat rakodják még Berlin-Wannseeben.
A 2012-2013-as menetrendi évadban komolyan megrövidítette a DB AutoZug a Berlinből induló autószállító vonatok kínálatát. A 2011-2012-es menetrendben még nyolc vonat szerepelt a szolgáltató kínálatában, azonban ebből a következő évadban hét megszűnik. Az egyetlen megmaradó vonatpár a Berlin és München közötti CNL-vonat lesz, amely a két város között autószállító kocsikat is továbbít.
A DB AG a kínálat szűkítését a kereslet csökkenésével és az alacsony kihasználtsággal indokolta.
A DB AutoZug lépése nem csak a belföldi járatokat érintette, hanem a Trieszt és Verona felé közlekedő vonatokat is. Ez utóbbi két célpont ráadásul valamennyi németországi autószállító vonatos kapcsolatát elvesztette.
A DB AutoZug saját mozdonya, a 115 350-1-es pályaszámú „Bügelfalte” München Ostbahnhofról a Hauptbahnhofra húzta át a Berlinben és Hamburgba tartó éjszakai, autószállító kocsikat is továbbító vonatok szerelvényét
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A vonatok megszüntetése a jövőben kérdéssé teszi a wannseei terminál létét is. Ugyanis ez az autórakodó már csak ezt a viszonylatot szolgálja ki, így fenntartása finoman szólva is gazdaságtalan. A DB AutoZug ráadásul itt nem is saját gépekkel, hanem bérelt mozdonyokkal végezte a rakodásra váró kocsik mozgatását. Bár úgy volt, hogy a nyári szezonban visszatérnek az olaszországi és az osztrák célpontokra tartó vonatok, de végül mégsem így lett: Hamburg, Düsseldorf és Hildesheim lett a vonatok új németországi végállomása.
München Ostbahnhof. A kép alján látszik az autórakodó terminál is. Berlinből már csak ide jönnek autószállító szerelvények
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)
Általában elmondható azonban, hogy az éjszakai vonatok piacán komoly bajok vannak. Az egyre öregedő vasúti járművek felújítása költséges és nem mindig térül meg a dolog, a gazdasági szakemberek így ritkán adják áldásukat komolyabb felújításokra vagy új járművek beszerzésére. Emlékezetes, hogy a svájci SBB néhány évvel ezelőtt teljes mértékben kivonult erről a piacról, eladva az utolsó fekvőhelyes kocsijait is. Az éjszakai vonatok szerepének csökkentését jól mutatja az is, hogy – a fapados repülőtársaságok konkurenciája miatt – megszűnik a Barcelona és Zürich között ingázó Talgo-szerelvény is a menetrendváltással.
Egyre kevesebben rakják vonatra az autójukat a DB AutoZug szerint, emiatt kényszerült több járat megszüntetésére a társaság. A képen a Münchenből Berlinbe tartó autószállító kocsi látszik
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Halász Péter