Adventben Bécsbe utazni örök, és talán mostanában egyre népszerűbb divat. Nem véletlenül, szépen néz ki ilyenkor Bécs (persze, máskor is) és a számos karácsonyi vásárban is érdemes bóklászni. Ezt a keresletet a vasúti szolgáltatók is felfedezték, és a MÁV Nosztalgia Kft. mellett 2010 decemberében már a MÁV-START is igazi retró hangulatú gyorsvonat közlekedett Bécsbe. Idén is lesz ilyen vonat – de miért csak most tudunk róla hírt adni? Mire érdemes még figyelni az Advent idején vonattal Bécsbe készülőknek?
December 4-én délután, egészen pontosan 16:27-kor került ki a MÁV-START internetes oldalára egy régen várt hír, miszerint december 8-án, szombaton, azaz négy nappal később mentesítő vonatot indít a vasúttársaság Bécsbe. Az öt kocsis vonatra minden jegytípus érvényes lesz. A letölthető hirdetmény grafikája mellé azért sikerült odazsúfolni minden fontos információt, amiért valóban pirospont jár a vasúttársaságnak. Annak ellenére, hogy az alaphírből sok nem derül ki, holott abban is illene megírni a fontosabb részleteket, nem csak képként feldobni. December 5-én reggel 8:38-kor azt is megtudhattuk újabb közlemény formájában, hogy a 8-án reggel és délelőtt Bécsbe közlekedő vonatokra elővételben minden hely elkelt. A mentesítő járatra tehát nagy szükség lesz.
A MÁV-START plakátja az idei vonatokról. Minden fontos részlet benne van
(forrás: MÁV-START Zrt.)
(forrás: MÁV-START Zrt.)
A kérdés már csak annyi, hogy vajon miért négy nappal az első vonat indulása előtt kell minderről hírt adni? Ilyenkor, advent idején eleve púposra vannak tömve a Bécs felé közlekedő Railjet-vonatok – már ha persze lehet rájuk jegyet venni egyáltalán. Nem kell különösebb jóstehetség ahhoz, hogy a "békeidőben" is kapacitáshiánnyal küzdő Railjet-ek kínálata nem lesz elég az adventi szombatokon. De akkor vajon miért csak az utolsó vagy az utolsó utáni pillanatban sikerült a felszabadító kontingenst meghirdetni? Aligha lehet az a háttérben, hogy csak most kaptak menetvonalat az ÖBB-től.
A másik kérdés, hogy miért csak 300 ülőhelyes szerelvényt indít a MÁV-START, amikor a MÁV Nosztalgia ennek többszörösét tudta már hónapokkal előre értékesíteni? Nem állnak halomban a nemzetközi forgalomra alkalmas kocsik, de azért ötnél talán többet is ki lehet sakkozni a flottából - máskor sikerül is. Talán nem akarnak egymás ellen dolgozni a MÁV-leányvállalatok? Vagy valami más érdek állhat a háttérben? Egyszerűen jobban motivált a speciális igények kiszolgálására az, akinek ez a profilja, mint akinek muszájból (?) kell csinálni?
A másik kérdés, hogy miért csak 300 ülőhelyes szerelvényt indít a MÁV-START, amikor a MÁV Nosztalgia ennek többszörösét tudta már hónapokkal előre értékesíteni? Nem állnak halomban a nemzetközi forgalomra alkalmas kocsik, de azért ötnél talán többet is ki lehet sakkozni a flottából - máskor sikerül is. Talán nem akarnak egymás ellen dolgozni a MÁV-leányvállalatok? Vagy valami más érdek állhat a háttérben? Egyszerűen jobban motivált a speciális igények kiszolgálására az, akinek ez a profilja, mint akinek muszájból (?) kell csinálni?
2010-ben advent második hétvégéjén még csak a szépemlékű Daciát sikerült megtoldani pár kocsival...
...eközben a MÁV Nosztalgia Kft. már hatalmas gyorsvonattal érkezett Bécsbe. Szó szerint mindent beleadtak a 16 kocsis kígyóba, amijük csak volt
Egy héttel később, még mindig 2010-ben már nem a Dacia erősítésével kísérleteztek, hanem az akkoriban mindig késő nemzetközi gyors mellett saját vonatot indított a MÁV-START. Advent harmadik hétvégéjén az igazi retró hangulatú, Ausztriában régen látott kocsikból álló szerelvény érkezik a Westbahnhofra
Ugyanez a forduló egy héttel később, az aranyhétvégén. A mentesítő gyors Penzingen robog át a Westbahnhof felé – ritka látvány errefelé az ilyen koszos kocsitető
Azt sem árt figyelembe venni a Bécsbe utazóknak, hogy a az elkövetkező két adventi szombaton is valószínűleg teljes kihasználtsággal futnak majd a Railjet-járatok. Ezeken, és a két, Bécsen át közlekedő éjszakai vonaton egyébként a menetrendváltással a MÁV-START bevezeti a belföldi viszonylatokra kötelező helyjegyet, így a helyjegy nélküli nemzetközi utazás egy elvi lehetőség, de semmiképpen sem célra vezető stratégia az adventi időszakban – főleg nem szombaton.
2011-ben már valamivel kulturáltabb szerelvényt sikerült összeszedni advent második hétvégéjére. A frissen átadott „Aranymozdony” kapta a feladatot, hogy a DWA-kocsikból álló szerelvényt Bécsbe húzza
Egy héttel később azonban visszatért a retró-hangulat: műbőr ülések, lehúzható ablakok – régen láttunk ilyet és egyben ilyen koszos vonatot a bécsi Vebrindungsbahnon
Eközben persze a MÁV Nosztalgia Kft. tette a dolgát és ismét hatalmas szerelvénnyel érkezett mindkét érintett hétvégén az osztrák fővárosba
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Mindenesetre egy dolog biztosnak tűnik: december 8-án és 15-én közlekedik a MÁV-START mentesítővonata. Azt pedig már csak halkan mondjuk és bizakodva, hogy remélhetőleg kocsik terén ismét kitesz magáért a MÁV-START...
Halász Péter, Magyarics Zoltán