2012. 12. 31.

Bécs, 2012

Év végi összefoglalónkban Bécs 2012-es közlekedési történéseit tekintjük át. Idén a gumikerekű járművek háza táján sem volt pangás, így tavalyi összefoglalónkkal szemben idén a buszos újdonságokat is bemutatjuk. Tesztbuszoktól bővülő villamoshálózaton át a búcsúzó és debütáló állomásokig széles az idei paletta – tartsanak velünk!



A tavaly év végi nyüzsgés, főleg a felújított Westbahnhof átadása után 2012 első két hónapja viszonylag csendesen telt. Január 17-én ötvenedik születésnapját ünnepelte a bécsi S-Bahn, azaz gyorsvasút. Az ÖBB ingyenes utazást biztosított ezen a napon a bécsi vonalakon, a posta pedig bélyeg kiadásával tisztelgett az évforduló előtt. Vonatkozó cikkünkben mi megemlékeztünk a történet főbb momentumairól. A jövő biztos, ám egyben bizonytalan: a hálózatra egyre nagyobb szerep hárul, ám a 4020-as motorvonatok potenciális utódjának kiléte még bizonytalan.

A bécsi S-Bahn ötvenedik születésnapjára az egyik Bécs környékén szolgáló Talent speciális dekorációt kapott – a szerelvény az S80-as viszonylat Haidestrasse megállóhelyén került lencsevégre

Február fő újdonsága egy tesztbusz volt: a VDL cég Citea fantázianevű buszát az ottakringi 46B-146B-45B vonalcsooporton tesztelte a Dr. Richard nevű buszos alvállakozó. A Bécsben szokatlan típust tesztünkben mutattuk be, tényleges beszerzésről egyelőre nincs hír.

A Bécsben „tájidegen” VDL Citea tesztbusz Ottakringben rótta a köröket 2012 első hónapjaiban

Március rögtön átadással indult, ugyanis megújult az Eichenstrasse és a Südtiroler Platz közötti földalatti villamospálya, az USTRAB öt megállója. A januárban még kisebb balesettel a hírekbe került szakasz új arculatát cikkünkben mutattuk be. Főbb újdonságként utastájékoztató monitorok és az akadálymentesség célját szolgáló felvonók kerültek a megújult állomásokra. A forgalmas földalatti szakaszon 4 villamosviszonylat és a Wiener Lokalbahn járatai fordulnak meg. Az USTRAB jelentősége az új főpályaudvar teljes üzembe helyezésével vélhetően tovább fog nőni, ugyanis a Südtiroler Platz mellett felépített Hauptbahnhof a város északnyugati és keleti része felé az USTRAB-ot is érintő 18-as villamosvonallal kapcsolódik.

A 18-as viszonylat E2-es kocsija tart megállót a felújított Matzleinsdorfer Platz megállóban

Megújultak az utastájékoztató táblák, valamint a felújítás mellett új színekkel is gazdagodott az USTRAB jellegzetességének számító mozaik falburkolat

Márciusban búcsú is akadt, méghozzá a gumikerekű járművek világában. A Wiener Lokalbahnen buszos üzletága idén márciusban búcsúzott a bécsi tömegközlekedéstől. A Wiener Linienhez hasonlóan a bécsi közműholding, a Wiener Stadtwerke részeként üzemelő cég buszai 2005 óta voltak jelen a császárvárosban, ám számos kritika érte a szolgáltatást – a 60B járatról már korábban kitették a WLB-t az utastájékoztatás folyamatos hiányosságai miatt. 2011 augusztusában a cég eladásra kínálta a komplett buszüzemet, melyet végül 2012 március elsejétől a Gschwindl nevű társaság üzemeltet tovább. Bár az utastájékoztatás színvonalát én sem sírom vissza, egy érdekes színfolttal lett kevesebb.

A színterv maradt, a cégnév változott – már Gschwindl zászló alatt vár indulásra a 80A viszonylat kocsija a Schlachthausgasse végállomáson

Vissza a kötött pályához, egyúttal arccal a vasút felé! A bécsi repülőtér, illetve a repülőtérre vezető vasútvonal életében is komoly változásokat hozott a 2012-es év. A bécsi repülőtér júniusban átadásra került új termináljához (melyet az Austrian Airlines és kiemelt partnereinek gépei használnak) kapcsolódóan új kijárat épült az földalatti vasúti megálló számára, valamint új végállomást kaptak a City Airport Train (CAT) vonatok is. Az új végállomás mellé őszre új mozdonyok is társultak, ugyanis kézenfekvő módon az 1116-os sorozatú Taurus-okat „butább”, csak a német nyelvterületen használatos felsővezetéki feszültséget hasznosítani képes 1016-os sorozattal váltják le. Ezzel még nem ért véget a történet, ugyanis még májusban elkezdték építeni az Ostbahn és a repülőtérre vezető Wolfsthal-i vonal összekötését a klederingi rendezőpályaudvar közelében. Az első cél a repülőtér és a Hauptbahnhof összekötése, a távlati cél pedig, hogy a Budapest és Pozsony felől érkező vonatok a repülőtér érintésével közelíthessék meg Bécset. A jelek szerint ez hamarabb valósul meg, mint a Liszt Ferenc repülőtérre vezető gyorsvasút...

Az új terminálhoz vezető feljáró már kész, de még lezárt állapotban Wien Flughafen állomás peronján

Közben készül a CAT új végállomása is – azonos vágányon, ám az új terminálhoz közelebb

A nagyközönség számára kisebb, ám vasúthálózati szempontból fontos dolog történt még áprilisban: bekötötték az épülő bécsi főpályaudvar vágányait a hálózatba, így májustól már nem ideiglenes vágányokon keresztül közlekedtek a Magyarország és Csehország felé tartó távolsági vonatok, valamint a Meidling és az Ostbahn között közlekedő egyéb vonatok.

Ezen a májusi felvételen már egészen állomásnak látszik a leendő bécsi Hautbahnhof, és a felénk eső vágányok közül ekkor már járható volt egy átmenővágány is az új állomáson

Májusban az ÖBB új kampányba kezdett a pontossági statisztikák felhasználásával. A kommunikációs offenzíva jeligéje: az EU legpontosabb vasútja. Amint azt elemzésünkben is megírtuk, a kissé csalafinta (a hagyományosan vezető Svájc nem az EU-tagország) szlogennel fémjelzett kampány időzítése merész volt, ugyanis a korábbi években a nyári hónapok hozták a távolsági vonatok pontosságában a mélypontot. Vagy tudtak valamit a marketingesek, vagy éppen a kampány jelentett motivációt a vasutasok számára – mindenesetre idén egész évben nem ment 85% alá a távolsági vonatok pontossága havi bontásban. (Közben a MÁV-Start távolsági forgalomban legfeljebb alulról karcolgatja a 85%-os értéket, de az már egy másik világ.)

2012 májusának végén a bécsi Westbahnhof reklámfelületei megteltek az ÖBB pontosságát hirdető molinókkal és plakátokkal

Júniusra másfajta kampányfogás jutott, az osztrák vasút 175 éves évfordulóját ünnepelte az ÖBB egy teljes Railjet-szerelvény tematikus dekorációjával. Magyarországra nem jár az ünnepi szerelvény, de Németországban feltűnik, és decemberben a bécsi főpályaudvar megnyitás előtti nyílt napjának is fontos szereplője volt: a délelőtti szerencsés érdeklődők ezzel utazhatták végig a közforgalom megindulása előtt a Bécsi Erdő alatt vezető, decemberben átadott alagutat.

Hütteldorf állomáson porol át az ÖBB jubileumi díszítésű szerelvénye, útban Tirol felé

A nyár, és ezen belül az iskolaszünet nagy dobása szintén kötött pályán, de városon belül zajlott: felújították az U1-es metróvonal Reumannplatz és Schwedenplatz közötti, 1978-ban megnyílt szakaszát, mely a bécsi metróhálózat egyik legöregebb szakasza. A belváros autómentes része alatt is átvezető U1-es metrónak kevés felszíni tömegközlekedési alternatívája akad, ezért a nyári nagy akcióra már januártól készült a Wiener Linien – már ekkor meghirdették a metrópótló villamosok rendjét. Márciusban helyére került a Schwedenbrücke-n a korábban megszüntetett vágánykapcsolat is, mely a 68-as metrópótló viszonylat hurokvágányát biztosította. Július hetedikén rendben megindult a mélyben a felújítás, a felszínen pedig a pótlás. A felújítás alakulásáról több videót is közzétett a Wiener Linien július-augusztus folyamán. A villamosos pótlás pedig szokatlan, és néha már megismételhetetlenné vált felvételek elkészítését tette lehetővé...

Végállomási tartózkodó a hídon - a Schwedenbrücke volt a 68-as villamosok tárolóhelye két menet között. Hogy a villamosvezetők élvezték volna a nomád pihenőhelyet, az kétséges, de legalább nem tartott sokáig az átmeneti állapot. Itt utoljára 2008-ban megszűnt 21-es villamos közlekedett

Megfelelő vágánykapcsolat hiánya miatt a Südbahnhof előtt nem tudott nagy ívben balra kanyarodni a 68-as viszonylat, ezért a D viszonylat hurokvégállomásán keresztül tudtak a Gürtel felől a belváros felé fordulni a szerelvények. A fenti kép mára többszörösen archív: a hurokban üzemszerűen már nem fordul semmi, a szomszédos Südbahnhof Ostseite pedig szintén múlt idő lett a decemberi menetrendváltáskor

Pihenésképpen ismét egy kevésbé látványos, de vasútbarátok számára ugyanúgy érdekes esemény 2012 júliusából: újabb kerítés keletkezett leállított 1042-es és 1142-es sorozatú villanymozdonyokból. Ezúttal a Westbahnhof bejárati váltókörzetében egy mellékvágányra esett a választás, a Felberstrasse vidékén. Az elmúlt hónapokban kismértékben cserélődő összetételű, ám stabilan 5-7 tagú dögsor tartalmának sorsa bizonytalan, ám parádés gép már valószínűleg nem lesz belőlük az osztrák hálózaton...

1042-es felvezetés, 1142-es folytatás - a Felberstrasse mentén épült mozdonykerítés a kifuttatásra ítélt sorozatok egyik utolsó állomáshelye

Augusztus elején még javában zajlott a metrófelújítás, ám a szinte üresen kószáló pótlóvillamosok helyett komolyabb durranás is akadt a vasútfotósoknak: jobbra át! Az új főpályaudvar építése, illetve az ehhez társuló vágányhálózati változások miatt az ÖBB komoly lépésre szánta el magát, és több száz kilométernyi pályán állt át a történelmi pokokból eddig megtartott bal járatú üzem helyett jobb járatra. Bécs környékén számos vonalat (a teljes S-Bahn Stammstrecke, a Südbahn, a Pottendorfer Linie, a Pressburgerbahn, csak a fontosabbakat említve) érintett valamilyen mértékben a változás, ezért komoly információs offenzívába kezdett a vasút. Augusztus hatodikán reggel rendben lezajlott az átállás, és az első nap tapasztalatai alapján az utazóközönség is könnyen alkalmazkodott a megváltozott helyzethez.

A CAT már a jobb oldali közlekedési rend szerint indul Wien Mitte állomásról

Eddig jött, most megy – az S-Bahn Stammstrecke Duna felett átívelő hídján is helycsere történt

Még mindig augusztus: alig egy héttel a nagy átállás után ismét ablakos vonattal látogatott Bécsbe a 470 010-es gép, közismertebb nevén az Aranycsapat-mozdony. Az apropót a Sziget-fesztivál végén jelentkező tömeges utasforgalom volt, melyhez a MÁV-Start egy bécsi mentesítővonatot állított ki. Ami a mozdony mögötti kocsikat illeti, a tavaly decemberi második adventi különvonat után ismét igazi csemegéket hozott a MÁV-Trakció gépe: a rozsdabarna tetejű műbőrös kocsik errefelé már nem a napi üzem részei.

Az Aranycsapat-mozdony Meidlingből indul tovább a Westbahnhof felé mentesítővonatával augusztus 13-án

Sőt, még mindig augusztus: az ÖBB az osztrák vasúti közlekedés 175 éves évfordulója kapcsán Praterstern állomáson rendezett ünnepséget. Az igazi csemege azonban egy kapcsolódó program volt: különvonatokkal szállították az érdeklődőket a jedlersdorfi főműhelybe. Itt aztán minden volt, ami szem-szájnak ingere: a baleseti segélszerelvény bemutatója, tolatás távirányítású Hektorral, látogatás a javítócsarnokban, balesetes Talent a csoportemelőn, bolhapiac Taurus-alkatrésszel, fűtőgépnek használt 4010-es motorkocsi... Aki nem vehetett részt, annak melegen ajánljuk élménybeszámolónkat!

A 4020-as sorozatú motorvonatok népes flottájának járműjavítói szintű karbantartása is Jedlersdorfban zajlik, ezt részleteiben is szemügyre vehették az érdeklődők a nyílt napon

A bécsi ősz nyitánya sem volt unalmas: szeptember 16-án a Wiener Linien vette át a közlekedés iránt érdeklődő nagyérdemű szórakoztatásának feladatát. Az évente szokásos Tramwaytag, azaz villamosnap idén kissé (ám nem teljesen) rendhagyó módon egy buszgarázsban került megrendezésre, de amint beszámolónkból kiderül, azért a villamosok sem hiányoztak az rendezvény környékéről. Ami a buszokat illeti, a fő attrakciónak az azóta már napi üzemben közlekedő Rampini elektromos buszokat szánták, ám sajnos ekkor még csak statikus bemutató jutott a látogatóknak. Kárpótlásul a közeli metróállomásokról nosztalgiabuszos ráhordójáratok szolgáltak, míg a nosztalgiavillamosokkal kiadott monstre, fél városon át közlekedő ráhordójárat a között pálya iránt érdeklődőket kötötte le.

A nosztalgiavillamosok között az egyik érdekesség a Verband der Eisenbahnfreunde üzemben viszonylag ritkán látható 408-as pályaszámú T1-es kocsija volt, mely itt éppen a Kendlerstrasse metrómegállónál pózol az őszies napsütésben

A Tramwaytag-on még csak egy elektromos buszt csodálhatott meg a közönség, novemberi képünkön már a direkt számukra kialakított, akkumulátortöltéshez szükséges „felsővezetékkel” ellátott állóhelyeken pihen két példány a Spetterbrücke buszgarázsban

Októberben érdekes együttállás vette kezdetét a Penzing állomás melletti tárolóvágányokon. Az ÖBB 10 darabos „Inox” hálókocsiflottájának többsége, egészen pontosan hat hálókocsi került egyszerre „kerítésbe”, és a mai napig ott táboroznak. Önmagában nem meglepő jelenség ez, tekintve, hogy ezzel a veterán kocsitípussal főleg Bukarestbe és Belgrádba járt az osztrák vasút – a Dacia-express tisztán román vállalkozássá válása miatt szinte az egész flotta egyszerre szabadult fel. Nem mai darabok, ám belsejüket az ÖBB példásan felújította, ezért nem lenne meglepő, ha valahol-valakinél másodvirágzás jutna osztályrészül ezen kocsiknak.

Vasútfotós szempontból újdonság, hogy ebből a típusból ennyi kocsi egyszerre sosem volt Bécsben, amíg napi üzemben voltak. Vajon ismét nagy távolságok leküzdése vár rájuk, vagy már csak egy útjuk van hátra?

A kiöregedő csatalovak mellett persze újakra is szükség van, így gondolhatják a Dr. Richard buszos alvállakozónál is. A Mercedes Citaro-kat szép számmal üzemeltető cég novemberre újra tesztbuszt kapott, ezúttal a Citaro-k legújabb generációjának képeben. A vonatkozó cikkünkben bemutatott, kissé szokatlan színvilágú járművel a járművezetők elégedettek voltak, így az előzmények ismeretében nem lenne meglepő, ha előbb-utóbb feltűnnének ezek a járművek a Dr. Richard által üzemeltetett vonalakon.

A Feuerwache am Steinhof megállónál található jellegzetes tűzoltósági épület előtt fordul be a 46B viszonylaton szolgálatot teljesítő Mercedes Citaro tesztbusz

November és december a vasúti menetrendváltás komoly változásainak jegyében telt. November 23-án, bő két héttel a részleges üzembehelyezés előtt nyílt napot tartottak az épülő Hauptbahnhof-on és az új Bécs - St. Pölten nagysebességű vonal szintén decemberben megnyitásra kerülő Tullnerfeld állomásán. Az érdeklődők szemügyre vehették az építési terület egy részét is, valamint Railjet-el utazhatták be az új vonalat - cikkünkben részletesen bemutattuk a látnivalókat.

Hauptbahnhof, ahogy azóta sem láthattuk – a nyílt napon betekinthettünk a még épülő, 2014-ben megnyitandó részekre is

November végén a mozdonyvezetők oktatása is teljes gőzzel zajlott, a Lainzer Tunnel-t és a Wienerwaldtunnelt is magában foglaló új vonalon egymást érték a próbamenetek. Az egyik kiindulópont Inzersdorf állomás volt, ahonnan decembertől a tehervonatok már bécsi kacskaringózás nélkül juthatnak el St. Pöltenbe és tovább nyugat felé.

Nagyüzem Inzersdorf állomáson: a Taurus-kerítés elemei térközre követték egymást gépmenetben az új pályára

Nagyjából ekkoriban kattinthattuk el a Bécsi Erdő hegyein át közlekedő távolsági vonatokról utolsó képeket, ezért a novemberi hétvégék fotóinak fő témája a Westbahn Hütteldorf–Neulegbach szakasza volt. Az utolsó őszről készült összeállításunk képeinek jelentős része - belegondolni is furcsa - mára erősen archív lett. Van, ami persze még nem teljesen: a német vasút kissé megcsúszott az ETCS-berendezés felszerelésével az Ausztriába bejáró ICE-T szerelvényekre, így az adott szerelvény felszereltségétől függően még most is láthatunk egy-egy ICE-t a hegyi pályán.

Egy igazán szerencsés fotó az utolsó őszön: a Railjet késése miatt helytelenben előzi a Rekawinkelbe közlekedő S50-es Talentjét Dürrwien megállóhelynél

Az igazi újdonságokat a december hozta a bécsi vaspályákra. A menetrendváltással nagymértékben változott Ausztria északkeleti részének vasúti közlekedési rendje – új viszonylatok születtek, régiek szűntek meg. A változásokkal előzetesünkben, majd a végleges menetrendet bemutató cikkünkben foglalkoztunk bővebben. A menetrendváltás hétvégéjének eseményeit teljes stábbal követtük. December nyolcadikán elmentek az utolsó távolsági vonatok a Westbahn hegyi szakaszán, majd este bezárta kapuit a Südbahnhof utolsó maradéka, az ideiglenes Ostseite. 166 év után tűnt el a bécsi térképekről és a vasúti menetrendből a Südbahnhof név, az ÖBB pedig hatalmas poénnal készült erre az estére. Az utolsó királyhidai S-Bahn helyén Talent helyett gőzmozdony és Spantenwagen-ek várták a meglepett utasokat - akiknek jelentős része talán nem is volt meglepve, vasútbarátból ugyanis vélhetően több volt ezen a vonaton, mint mezei utasból.
Ami a másnapot illeti, december 9-én éjfélkor megnyílt az utasforgalom számára az új főpályaudvar, egyelőre regionális vonatokat fogadva, részleges üzemben. Ezzel együtt a D villamosviszonylat is hosszabbodott - ezt, és a főpályaudvar első üzemnapját részletesen bemutattuk vonatkozó cikkünkben. Rendben megindult a forgalom a Bécs - St. Pölten nagysebességű vonalon is, az új menetrend első napján metsző, jeges széllel dacolva tudósítottunk az új pálya első üzemnapjáról.

S-Bahn, speciális kiadásban – az utolsó brucki S60-as kissé formabontó szerelvénye készül indulásra, utolsó vonatként a Südbahnhof-ról
(fotó: Halász Péter)

Megérkezett az első vonat az új főpályaudvarra: az S80-as viszonylat Talentjére esett a megtisztelő szerep, röviddel éjfél után
(fotó: Halász Péter)

Villamosforduló a semmi közepén – Halász Péter felvételén a D viszonylat kocsija pózol az új végállomáson, a háttérben pedig a Hauptbahnhof terpeszkedik

Egy szerencsés versenyző: a Deutsche Bahn AG ICE-T szerelvényeinek egy része még nem közlekedhet az új Westbahn-on ETCS hiányában, de ez a példány már az új vonalon suhant Bécs felé december 16-án

December legvégére is maradt még egy újdonság: visszatért a bécsi villamoshálózatra a 25-ös viszonylatszám, egyúttal rövidke új építésű szakasszal is bővült a hálózat. Bár aprócska fejlemény, egy nagyobb léptékű változás része ez, ugyanis gőzerővel folyik Bécs keleti városrészében a villamoshálózat bővítése, hamarosan gyorsvillamos viszi majd utasait az eddig csak buszokkal kiszolgált lakótelepre Aspern városrészben.

Új villamos az új pályán: a 25-ös viszonylat most átadott rövidke önnálló szakaszán tempózik az ULF Kagran metróállomás felé

Magyarics Zoltán