2012. 12. 29.

Az utolsó munkanap

Az utolsó munkanapjukat töltötték december 28-án a BKV ZiU 9-es trolibuszai. Az öreg szovjet trolik december végén végleg elbúcsúznak a budapesti utaktól. Az utolsó, munkanapi menetrend szerinti napon a RegionalBahn csapata is elkísérte a szóló trolikat. Képriportunk következik.




Az utolsó hétköznapi menetrend szerinti munkanapjukat a forgalomból való kivonás előtt álló trolibuszok a 70-es, a 74-es, a 74A és a 78-as vonalon töltötték. E sorok megjelenésekor, december 29-én, szombaton és 30-án, vasárnap egy-két kocsi közlekedik a 73-as, a 76-os és a 78-as vonalon – tudatta a Budapesti Közlekedési Központ.
A 904-es pályaszámú trolibusz a 78-as vonalán körözött. Itt éppen a Kossuth Lajos téri végállomáson tartott rövid pihenőt a kocsi

Egy körrel később a Nagymező utcán robog a Kossuth Lajos tér felé a 904-es trolibusz

A Bajcsy-Zsilinszky utat keresztezi a 904-es pályaszámú kocsi. A többi trolivezeték a 72-es és a 73-as vonalé

A Keleti pályaudvarnál meglehetősen eldugott helyen, a Garay utcában végállomásoznak a trolibuszok. A Bethlen Gábor és a Nefelejcs utca közötti rész a 78-asé. A vonalon itt tudnak tartózkodóban pihenni a trolivezetők. A képen a műszaki pihenőjét töltő 967-es pályaszámú trolibusz

A 904-esen váltottak, a délelőttös vezető ekkor vezette utolsó alkalommal a szovjet trolit. Az új sofőrrel a volán mögött fordul ki a Garay utcából a Nefelejcs utcába a kocsi

Röviddel később a 938-as futott be a Keleti pályaudvar M (Garay utca) neves viselő végállomásra

A 938-as a Kálmán Imre utcában robog a Kossuth Lajos tér felé

A Kossuth Lajos térnél a trolibuszok a Kálmán Imre utca–Kozma Ferenc utca–Bátory utca–Kossuth Lajos tér–Alkotmány utca–Kozma Ferenc utca–Kálmán Imre utca útvonalon fordulnak meg: tulajdonképpen megkerülik a földművelési minisztérium épületét. A 938-as már a Keleti pályaudvar felé tartva fordul be a Kozma Ferenc utcából a Kálmán Imre utcába

A 70-es vonalon csak egy ZiU 9-es troli volt kint: a 929-es a Kossuth Lajos tér felé tartva keresztezi a Bajcsy-Zsilinszky utat...

...nem sokkal később pedig az Erzsébet királyné útja, aluljáró irányába tartva teszi ugyanezt

A ZiU 9-esek egyik utolsó fellegvára a 74-es és a 74A vonal volt. A 934-es éppen a Városliget szélén halad. A kocsi éppen elhagyta azt az elosztóváltót, amely egyenes irányban a 75-ös és a 79-es trolibuszokat vezeti a Dvořák sétány felé. A ZiU azonban balra befordul a Dembinszky utca felé és a Wesselényi utcán át éri el a Dohány utcai, mai hivatalos nevén Astoria M (Károly körút) végállomását

Jellegzetes forma. Persze az idők során rengeteget változtak a Szovjetunióból importált kocsik. Rengeteg alkatrészüket cserélték le olyanra, amelyek a hazai viszonyok között is elérhetők voltak. Érdekesség, hogy az eredeti szedőlehúzókat leszerelték a kocsikról. A kiugrott csápokat manapság legfeljebb a szedőlehúzó rúddal, a „gamóval” lehet becserkelni

A 972-es pályaszámú trolibusz a 74-es és a 74A viszonylat Csáktornya parki végállomásán

A két viszonylat kocsijai itt tartanak pihenőt. Elől a 933-as pályaszámú ZiU 9-es, mögötte a 713-as pályaszámú Ikarus 412T, míg a felszállóhelyen a 74A viszonylaton közlekedő 612-es pályaszámú, Ganz-Škoda villamosberendezéssel bíró Solaris Trollino 12-es látszik. Utóbbi kettő lesz – az egyetlen, 400-as pályaszámú Ikarus 411T-vel együtt – az összes szóló trolibusztípus Budapesten

A 945-ös pályaszámú kocsi a 74A viszonylatra volt beosztva ezen a napon

Mellettem az utódom: a 945-ös búcsúzik, a 713-as pályaszámú Ikarus 412T azonban még áll a budapesti utasok rendelkezésére

A 945-ös a 74A végállomásán, a Mexikói úton. A troli bár kissé eldugott helyen áll meg, jelenetős forgalmat bonyolít a Csáktornya park és a kisföldalatti végállomása között, szükség van erre a betétjáratra

Markáns arc. Talán nem utolsó alkalommal láttuk a budapesti utakon
(a képeket Halász Péter készítette)


Mozgóképen is megörökítettük a szovjet trolibuszok utolsó munkanapjának néhány pillanatát

Végezetül álljon itt a december 28-án érvényes kocsibesosztás (a per jel előtt a viszonylatszámot, mögötte a forgalmi számot adtuk meg):
  • 70/4: 929
  • 74/1: 920
  • 74/2: 972
  • 74/4: 955
  • 74A/1: 909
  • 74A/3: 945
  • 74A/10: 933
  • 78/1: 967
  • 78/3: 938
  • 78/6: 904
Az MTI néhány nappal ezelőtt, december 21-én, pénteken így írt:
A BKK az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében azt írta: a 30 évnél régebbi ZiU-k további üzemeltetése gazdaságilag nem racionális, így januártól azokat kivonják a mindennapi forgalomból. A szovjet trolibuszokat részben az idén Eberswalde-ból beszerzett használt, alacsonypadlós MAN trolikkal, valamint a meglévő Ikarus 412T és 435T járművek felújításával váltják ki.
A „szóló” szovjet trolikat több viszonylaton csuklós járművek váltják fel, munkanapokon a 78-as, illetve minden nap a 70-es vonalon csuklós járművek közlekednek. Az új járműelosztás nyomán a 74-es és a 74A viszonylaton kizárólag „szóló”, akadálymentes trolibuszok fognak közlekedni, a 76-oson és a 83-ason pedig szintén többségében „szóló”, alacsonypadlós járművekkel lehet majd utazni. Hétvégi napokon az alacsonyabb utasforgalomhoz igazodva a 73-as és 78-as viszonylaton is ilyen trolibuszok közlekednek, ezek mindegyike akadálymentes lesz.
Az új menetrendek több vonalon fejlesztéseket is tartalmaznak, mindenhol nő a szolgáltatási színvonal a nagyobb, modernebb járműveknek és az alacsonypadlós MAN trolibuszok forgalomba állásának köszönhetően. A csuklós buszok miatt viszont néhány perccel nő a követési idő egyes vonalakon (70, 72, 74A, 76, 77, 78, 79, 83), a 74-es, a 75-ös és a 80-80A járatok viszont sűrűbben közlekednek majd.
Az első ZiU-9-eseket 1975-ben gyártották és októberben vették állományba, 1982-ig 172 ilyen jármű érkezett Budapestre. Selejtezésük 1984-ben kezdődött meg, a jelenleg még forgalomban lévő legidősebb jármű 34 éves.
Még egy fontos információ: az utolsó ZiU 9-es trolibusz kis házi – nem hivatalos – ünnepség keretében történő búcsúztatása december 31-én, hétfőn délelőtt 10 órakor lesz a 74-es vonal Csáktornya parki végállomásán.

A ZiU 9-es trolibuszok története iránt érdeklődők számára ajánljuk a www.villamosok.hu oldal e témát alaposan körüljáró írását, amelyet ide kattintva érhetnek el olvasóink

Halász Péter