2012. 11. 19.

Viszlát, Talgo!

A menetrendváltással megszűnik Svájc és Spanyolország közvetlen vasúti kapcsolata. A heti háromszor közlekedő EN 273-as és EN 274-es számú vonat december elején végleg megszűnik.


A spanyol nyomtávváltós vonatoknak, a Talgoknak köszönhetően jó ideje lehetséges az átszállás nélküli utazás az európai kontinens zömén jellemző normál nyomtávú és az Ibériai-félszigeten dívó széles nyomtávolságú vasúti hálózat között. Ezek egyik ékes példája a Zürich és Barcelona között közlekedő EN 273/EN 274-es számot viselő vonatpár. Illetve a jelen idő használata lassan időszerűtlen lesz: a december 9-én életbe lépő 2012-2013-as menetrend már nem tartalmazza a Zürich HB és Barcelona Franca pályaudvarok között közlekedő, Pau Casals nevét viselő járatot.

Az érintett vasúttársaságok (a RENFE, az SNCF és az SBB) által létrehozott üzemeltető társaság, az Elipsos, megerősítette a híreket, azonban a járat megszűnésének okait nem közölték.

Zürich, végállomás. A menetrendváltásig még láthatunk spanyol Talgo-szerelvényeket Svájcban
(fotók: Halász István)

Szakemberek azonban úgy vélik: a patinás járatnak nem tett jót a fapados repülőtársaságok megjelenése. Amíg az éjszakai vonatra 360 és 660 frank (84 és 155 ezer forint) között mozog egy normál menetjegy ára, addig a fapadosok jóval gyorsabban és olcsóbban, mintegy 200 frankért (körülbelül 47 ezer forintért) már elviszik az utasokat Barcelonába. Nem mellesleg ennek a folyamatnak lett az áldozata a 2009-es menetrendváltással megszűnt Zürch–Róma éjszakai vonat is, sőt ekkoriban vált meg az SBB a fekvőhelyes kocsijaitól, amiket többek között a MÁV-nak is kínálgattak.

A környezetvédő szervezetek azonban felhívják a figyelmet: a repülőgépeknek sokkal nagyobb a környzetkárosító hatása, mint a vonatoké. Emellett a vasúton a fedélzeti szolgáltatások is nívósabbak, mint a repülőn – teszik hozzá.

Az SBB-nél általában úgy néz ki a helyzet, hogy dél felé nem működik túl jól az éjszakai vonatok hálózata, ennek megfelelően ebben az irányban egyre nagyobb szerepet kapnak a repülők. Ez talán nem is annyira meglepő, ugyanis az osztrák és német vasút is nehezen vergődik zöld ágra az olasz Trenitalia nemzetközi vonatokkal kapcsolatban mutatott, közönytől nyílt gáncsolásig terjedő hozzáállásán. Viszont észak felé, jellemzően Németország irányában jól működik az éjszakai kínálat: a színvonalas szolgáltatásról az egykori CityNightLine gondoskodik, amelyet jelenleg a DB AG üzemeltet DB NachtZug márkanéven.

Halász Péter