Úgy tűnik, véget ér a nosztalgiaüzem a HKX vonatain. Vagy mégsem? Egy biztos: a kényelmes, egykori IC-kocsikat ugyanis sokszor hiába keresik az utasok, helyettük valami egészen mást találnak.
November 9-én sikerült meglépni azt a dolgot, amire talán senki sem számított. A Hamburg és Köln között közlekedő vonatokat üzemeltető HKX a megszokott, a Netinera-csoporttól bérelt egykori IC-kocsik helyett egy szokatlan járművet vetett be: a Transregio üzemeltette Mittelrheinbahntól béreltek egy Desiro ML motorvonatot.
Igaz, a Desiro ML nem éppen a távolsági forgalomra, azaz a közel négy órás útra alkalmas belső térrel rendelkezik. Az utasok nem fogadták kitörő örömmel a járművek megjelenését. Ráadásul az ülőhely-biztosítással rendelkező utasokkal is kitolt a cég: nem biztos, hogy egyáltalán létezik az az ülőhely a Desirókon, amit valaki jó pénzért lefoglalt.
A TransRegio motorvonata Hamburg főpályaudvarán, mint a HKX járata
(fotó: Andreas Staal, forrás: Handelsblatt)
(fotó: Andreas Staal, forrás: Handelsblatt)
A közelmúltban azonban az is előfordult, hogy a megszokott négy kocsis szerelvények helyett a két EuroSprinter közé mindössze két Avmz jutott. Amellett, hogy meglehetősen látványos gyorsulása lehetett a szerelvénynek, elgondolkodtató a magántársaság lépése.
Eva Kreienkamp, a HKX ügyvezetője a Handelsblattnak úgy nyilatkozott, hogy a Desiro ML motorvonatok bevetésére akkor van szükség, ha a többi jármű az esedékes karbantartások miatt nem forgalomképes. A két kocsis vonat kapcsán pedig megjegyezte: műszaki hiba miatt döntöttek a szerelvény csökkentéséről – inkább leközlekedtették a vonatot, semmint le kelljen azt mondani.
Van, hogy csak két kocsi jut a két fekete EuroSprinter közé
A nagy reményekkel induló magánszolgáltató egyelőre csak szükségmenetrendben közlekedik. Az eredetileg tervezett szerelvények ugyanis nem kapták meg még a Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA engedélyét. A saját járművek a tervek szerint az ÖBB-től vásárolt 4010-es motorvonatok betét- és vezérlőkocsijai lennének, amelyeket az új szolgáltató igényei szerint teljesen felújítanak kívül és belül is. Amíg e járművek nem állnak rendelkezésre, addig az eredetileg tervezetthez képest csökkentett kínálattal várja az utasokat.
A HKX csábító ára, de a jelek szerint hullámzó szolgáltatási színvonalának ellenszereként a DB AG arról döntött, hogy az első felújított IC-kocsikat a Hamburg–Köln viszonylaton közlekedő járatokban állítja forgalomban. A felújítást azonban – hangsúlyozza a DB AG – nem a HKX megjelenése indokolta, azt jóval korábban elhatározták, hogy további tíz évig biztosan forgalomban maradhasson közel nyolcszáz városközi forgalmú személykocsi.
Halász Péter