2012. 11. 07.

Szűkös a határidő

Nehezen tartható a MÁV és a GYSEV motorvonat-tenderének beszerzési határideje – írja a Magyar Közlekedés. Két esélyes pályázó, a Stadler és a Bombardier is azt mondja: az uniós elszámolás szigorú határideje miatt nagyon nehezen lehet majd megfelelni a kritériumoknak.




Hamarosan, talán heteken belül jóváhagyást kaphat a MÁV és a GYSEV közös motorvonat-tendere. Azonban az EU támogatásával megvalósítandó járműbeszerzés nem is olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik. A pályázaton indulni szándékozó Stadler és Bombardier is jelezte: az uniós finanszírozás kötött határideje miatt nem lesz könnyű megfelelni a kritériumoknak.
Szaporodhat az hazai FLIRT-flotta?

A majdani pályázaton indulni kívánó cégek szerint a projekt lezárására megszabott 2015 végi határidő meglehetősen szűkös lehet, a járműgyártóknak több felkészülési idő szükséges. Becslések szerint a tenderen győztest 2013 közepe táján lehet megnevezni – ha minden jól alakul. A járművek gyártása, forgalomba állítása csak ezután kezdődhet, ami szintén nem egyszerű procedúra – gondoljunk csak a Bombardier Talent 2-es motorvonataira.
A jelenleg ismert kínálat alapján a Bombardier a nem túl könnyen forgalomba helyezett Talent 2-es motorvonatok ajánlhatja a MÁV-nak és a GYSEV-nek. Vagy kifőznek valami újat?

Hogy milyen járművek nyerhetnek és melyek egyáltalán az esélyesek, azt egyelőre nem tudni. Azt viszont lehet sejteni a jelenlegi kínálatból és a magyar vasút eddigi igényei alapján, hogy a Stadler a GYSEV-nél is sikeres FLIRT motorvonatait ajánlhatja majd; a Bombardier pedig a Talent 2-esekkel szállhat ringbe. Az Alstom esetében már nagyobb a választék, de itt a Coradia Continental család lehet számunkra érdekes. A Siemens esetében pedig a Desiro Mainline motorvonatok jöhetnek szóba, igaz, ezekből a az SNCB-n és a német MRB-n kívül más nem vásárolt még – az ÖBB egyelőre fontolgatja, hogy vegyen-e egyáltalán ilyen vonatokat?
A Siemens esélyes motorvonata jelenleg a Desiro Mainline. A belga vasút mellett a német Mittelrheinbahn, azaz a Transregio üzemeltet ilyen vonatokat

Az Alstom jelenlegi kínálatából a Coradia Contiental felelhet meg leginkább a magyar vasút igényeinek

Mindenesetre kíváncsiak vagyunk és reméljük, hogy hamarosan megoldás születhet a lassan, de biztosan széthulló By-ok és Bhv-k pótlására a magyar vaspályákon.
Átlagos magyar fővonali személyvonat Békéscsabán. Jöhetnek helyettük a motorvonatok? De ki vállalja be a szoros határidőt?
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter