2012. 11. 28.

Osztrák segély

Nemrégen még a németek segítették ki az ÖBB a „Kühlschrank-Ösi-kkel”, de most a helyzet változhat. Osztrák segítséggel indulhat el ugyanis az ODEG szolgáltatása a menetrendváltással az RE4-es viszonylaton Berlinben és Brandenburg tartományban. Eredetileg itt is a Stadlertől rendelt emeletes KISS motorvonatok álltak volna szolgálatba, azonban ezek gyártása és engedélyeztetése egyelőre késik.


A közelmúltban már láttak különféle magánvasúti járműveket próbázni Berlin környékén. Jellemzően az ES64U2 101-es pályaszámú mozdony és különféle magánvasúti társaságok (főleg a PRESS és az IntEgro Verkehr) személykocsijaival közösen közlekedett a különös menet. A hírek szerint ilyen vonatokat vetett volna be a KISS motorovonatok késedelme miatt az ODEG Berlin környékén. Azonban a helyzet, úgy tűnik, változhat.
A KISS motorvonatok kényelmét egyelőre mellőzniük kell az utasoknak

Minden valószínűség szerint az ODEG azonban nem ilyen „szedett-vedett” kocsikkal rukkol majd elő a menetrendváltáskor, hanem, ahogy Arnulf Schuchmann az ODEG vezetője elmondta: Ausztriában néztek körül személykocsi-fronton.
Az ODEG nem csak keresett, hanem talált is. Mégpedig Bécs környékén. A forgalomba állítandó kocsik nyolcvan ülőhellyel bírnak, egy részük pedig többcélú térrel is rendelkezik. Nem csigázzuk olvasóinkat: elárulhatjuk, hogy ezek az ÖBB CityShuttle avagy Inlandswagenjei – de van aki Lange Schlierenként ismeri őket. A sorozatból tizenkét kocsi leállítva várta a sorsát Bécsben, amikor az ODEG megkeresése befutott az ÖBB-hez. A kiváló állapotú járművek a Jüterbog–Berlin–Rathenow viszonylaton állnak forgalomba. A tizenkét kocsi mellé az ODEG egy meg nem nevezett magánvasúttól további négy járművet bérel majd.
A kocsibérlet főszereplője: az ÖBB Lange Schlierenjei. Tizenkettőt bérel közülük az ODEG. Itt éppen a Kálmán Imre EN-ben érkezett Budapestről – lezárva – egy ilyen kocsi
(fotók: Magyarics Zoltán)

A tervek szerint a tizenkét Lange Schlieren három, egyenként négykocsis szerelvényben közlekedik majd, a negyedik vonatot pedig az említett további járművek adják majd. A vonatok vontatásáról egyelőre még nincs hír, ám valószínű, hogy valamelyik cégtől EuroSprintereket bérelnek majd, mivel az ODEG mozdonyvezetőinek képzése ilyen típuson zajlott a közelmúltban.
Schuchmann jelezte: egy vonaton 320 ülőhelyet tudnak biztosítani, ami azonban kerek százzal kevesebb, mint amennyit egy KISS motorvonat nyújtani képes. A cégvezető azonban hangsúlyozta: az állapot átmeneti és a Stadlerrel közösen az a céljuk, hogy az új vonatok mihamarabb forgalomba állhassanak.
Az ODEG utasainak be kell érniük az ÖBB kocsijai által nyújtott kényelemmel – hogy meddig, az egyelőre kérdéses és nagyban függ az EBA konstruktív hozzáállásától

Mint arról korábban hírt adtunk: csúszik az ODEG által megrendelt 16 KISS gyártása és hatósági engedélyeztetése. Többek között azért is várat magára az EBA áldása, mert a svájci szerkesztési szelvénybe beleférő vonatokat rendelt az ODEG. Ennek oka pedig az, hogy a közszolgáltatási szerződés mindössze tíz évre szól – a járművek tervezett élettartama azonban ennél jóval hosszabb. Így, mivel nem a német emeletesek méretesebb szerkesztési szelvénye alapján készültek, nem felelnek meg a német szabványoknak, azoktól el kellett térni. Igaz, cserében nem kell annyi korlátozással élni a járművek közlekedtetésével kapcsolatban, mint az átlagos emeletes vonatok esetében. Így viszont adott esetben az ODEG könnyen meg is szabadulhat a majdan, esetlegesen feleslegessé váló járművektől.
A számítások szerint a menetrendváltásig jó ha a flotta fele megkapja az EBA engedélyét. Egyelőre azonban a nyolc helyett még csak három vonat várja a bonni székhelyű hatóság határozatát. A mostani állás szerint az ODEG öt vonatot vetne be a menetrendváltással az RE4-esen az emeletes motorvonatok közül – ha megkapják a járművek a szükséges engedélyeket. Amíg a vonatokat nem tudja szolgálatba állítani az ODEG (az RE4-es esetében öt vonattal számolnak, a tartalék szerelvények „pörgetésével” talán négy vonattal is tartható a menetrend), addig maradnak szolgálatba az ÖBB-től bérelt személykocsik.
Az RE2-es viszonylaton is segítségre szorul a magánvasút. A KISS-ek késése miatt a DB AG itt tíz ingavonattal segíti a szolgáltatót. A tíz gép és az összesen negyven kocsi forgalomban tartása azonban a DB AG-nak máshol okoz gondokat: a tervek szerint ugyanis áprilisig e szolgáltatásra biztosan szükség lesz. Ez viszont hátráltatja a mintegy tíz éves emeletes kocsik átfogó felújítását, amelynek végeztével a Stadtbahnon közlekedő RE1-es, Magdeburg–Brandenburg (Havel)–Berlin–Frankfurt (Oder) viszonylatra kerülnének a megfiatalított járművek. Egyelőre azonban még csak mindössze három kocsi áll a DB AG rendelkezésére – a korábban elkészült mintapéldányok. Amíg pedig az ODEG-segély tart, addig nincs elegendő járműve a német vasútnak, hogy pótolja a műhelybe vonuló kocsikat.
Az RE4-es viszonylaton a Stadler-féle ODEG-KISS-ek helyett az ÖBB járművei váltják a DB Regio emeletes ingáit

Mindezek alapján pedig egyértelmű: minden érintett fél a KISS motorvonatok mielőbbi forgalomba állításában reménykedik. És csak remélhetjük, hogy mindez nem tart annyi ideig, mint ahogy az a Talent 2-esek esetében volt. Végülis a gyártó nem ugyanaz...
Az RE2-es viszonylatra is kellenek a DB Regio kocsijai. Emiatt azonban csúszik az RE1-es viszonylat járműveinek átfogó felújítása
(fotók: Halász Péter)

Az ÖBB-s kocsibérlet kapcsán azonban felmerül a kérdés: vajon honnan veszi el az osztrák társaság ezeket a járműveket? Milyen hatással lehet a tervekre, ami szerint mozdonyos vonattá vedlenek át a Hegyeshalom és Bécs között az Euregio-vonatok helyébe lépő járatok? Ráadásul az ÖBB az utóbbi időszakban megannyi járművétől szabadult meg. A GYSEV-nek Schlierenwageneket és CityShuttle-vezérlőket adott el, emellett viszont felszámolta a korábban leállított kocsikból álló „Schlieren-temetőket” is. Ráadásul ezt az a vasúttársaság tette, amely pár éve még pont a DB AG segítségére szorult személykocsi-fronton. Jó eséllyel „felülről lefelé” tolta a személykocsiparkot a Railjet-szerelvények üzembe állítása, így sikerült a régebbi sorozatok egy részét kivenni a napi robotból.

Halász Péter