Bemutatkozott a közlekedésbarátok előtt is a frissen felújított MVIII-as motorkocsi. A 251-es pályaszámú – a sorozatból egyedüliként megmaradt – jármű a 83-as pályaszámú „Tigris” társaságában vágott neki a ködös novemberi éjszakának, mintegy félszáz közlekedésbaráttal a fedélzeten.
A budapesti HÉV- és villamosközlekedés 125 éves évfordulója alkalmából rendbe tett MVIII-as motorkocsi először mutatkozott be a közlekedésbarátok előtt. A sorozatból egyetlenként megmaradt motorkocsi a gödöllői HÉV-vonalon tett egy kört az érdeklődő közlekedésbarát fotósok nagy örömére.
Utazásunkat Cinkotán kezdjük. Az érdeklődők megnézhették a forgalmi szolgálattevő és a diszpécser munkahelyét az állomáson. Eközben zajlott az esti forgalom, hiszen 20 óra körül járunk: a csömöri vonat utasai – szerelvénycsere miatt – átszállással juthattak el úticéljukhoz. A H8-as és a H9-es vonalon a szélvédőnél jelzi ezt a egy tábla: a bal oldali vonat esetében ezt láthatjuk is.
Az előbb látott, az Örs vezér tere felől érkezett nagyegység kiáll a forgalomból, a másik szerelvény már távozott mellőle, így szabad a pálya az első kocsi mellett látható váltónál kezdődő kocsiszín felé.
Az este egyik mellékszereplője, ám annál fontosabb résztvevője, a 735-ös Bobó készülődik a cinkotai kocsiszín kapujában. A gép természetesen kapott 12 jegyű pályaszámot is: 98 55 0 449 735-7 a pályaszáma, a besoroló vasúttársaság jele pedig a H-BKVZRT. Igaz, volt idő, amikor a 44-es „országkód” még nem Bosznia-Hercegovina szerb területéé volt, hanem az egykori BHÉV-é, később pedig BHÉV jelzés alatt a BKV-é.
Távozásra készen áll a kocsiszín kapujában a dízelmozdony, de azért meg kellett várni, amíg a kerítés túlsó oldalán suhanó MX/A szerelvény után felszabadul a vágány.
A HÉV-szerelvények egyik nagy javítóbázisa Cinkotán van. Nem csak a gödöllői és a csömöri vonal járműveit javítják itt, hanem más vonalakét is. Ez az MIX/A szerelvény például Csepelen honos egyébként.
A nap főszereplője azonban kétségkívül az MVIII-as motorkocsi. Az Örs vezér terétől előbb Cinkotára hozta utasait, akik az üzemlátogatás után a kocsiszínben és az állomáson szállhattak vissza a vonatra, hogy folytassák utazásukat Gödöllő felé. A háttérben az ACSEV-eredetű motorvonat vezérlő-pótkocsija pihen.
Rövid pihenő Csömörön. Az MVIII-as részleges megvilágításáról az előbb már látott 735-ös Bobó gondoskodik. A Csömör–Kavicsbánya elágazás szakaszon jó ideje nincs felsővezeték és a tehervonat 1996-os megszűnése óta forgalom se nagyon van ezen a kis részen.
A Bobó rázárt az MVIII-as és a Tigris alkotta szerelvényre és miután a fotósok jól körbefényképezték, indult tovább a menet. Ez a Bobó még eredeti Ganz-motorokkal pusztítja a gázolajat, így a hangok már önmagukban is különlegesek és a remotorizált MÁV-os gépek után kellemesen szokatlanok voltak.
A Bobó Kerepesig maradt a vonat élén, ahol egy bő húsz perces pihenő keretében bőséggel adódott alkalom megörökíteni a szokatlan triót.
Eközben persze az élet nem áll meg: a menetrend szerinti vonat is befutott Kerepesre. Az állomáson – jelzőberendezés híján – meneszteni kell a forgalmistának a HÉV-szerelvényeket. Kevés ilyen szolgálati hely van a BKV hálózatán...
A menetrend szerinti járat távozása után a Bobó leakadt a két motorkocsiról...
...és kis pihenő után visszatért Cinkotára.
A különvonat pedig továbbindult Gödöllőre. Itt az utolsó előttinek Budapestről befutott szerelvénnyel együtt fotózhatták a résztvevők az öreg motorkocsit. A HÉV forgalomszervezetőinek köszönhetően Kerepesig a két vonat együtt, egymás mellett „versenyezve” falta a kilométereket, rendkívül látványos menetet produkálva. Tegyük hozzá: a menetrend szerinti járat vonata üresen tért vissza Cinkotára, utasokat nem szállíthatott.
Számos vállalkozó kedvű fotós örökítette meg a különleges menetet. Itt éppen Gödöllőn készülnek jobbnál jobb felvételek az MVIII-as és az MX/A szerelvény együttállásáról. Épp olyanok, mint az előbb látott kép.
A ködös novemberi este különleges hangulatot adott az elkészült képeknek. Köszönet illeti a szervezőket a remek péntek esti programért!
Halász Péter