2012. 11. 09.

Mentési gyakorlat az új Westbahnon

Az osztrák vasút vállalati blogján tegnapi bejegyzésként mutatta be az új, decembertől a közforgalom számára megnyíló Bécs–St. Pölten nagysebességű vonal balesetelhárítási és mentési előkészületeit. Több hónapnyi munka, 30 kisebb és 4 nagyobb mentési gyakorlat – ezek közül az utolsó foglalja össze a most bemutatott videó.

A december 9-én közforgalom előtt is megnyíló, Bécs és St. Pölten közötti nagysebességű vasútvonal összesen nyolc alagutat foglal magában, ezek közül két leghosszabb a Wilfersdorf határától Hadersdorfig tartó, 13.356 méter hosszú Wienerwaldtunnel, illetve a Hadersdorftól a bécsi Meidling vasútállomásig tartó, majdnem 13 kilométeres Lainzer Tunnel. Természetesen ilyen hosszúságú alagutaknál kritikus a biztonsági elemek megléte. A tervezés alapkoncepciója az volt, hogy az utasok maguk is el tudják hagyni az alagutat az egyértelmű jelzéseknek köszönhetően – ehhez minden 500 méteren jól megvilágított vészkijárat áll rendelkezésükre. Ami a tűzoltók munkáját illeti, az alagutak teljes hosszában vízvezetékeket telepítettek az oltási munkákhoz.
A biztonsági berendezések nem sokat érnek egy éles helyzetben, ha nincs használható mentési terv, vagy azt a mentőegységek nem sajátították el a gyakorlatban is. Az ÖBB vállalati blogján közzétett bejegyzésben ezekről a gyakorlatokról nyújtanak összefoglalót az érdeklődő közönség számára. Az elmúlt évben komoly háttérmunka zajlott a mentési terv kidolgozására, melyet 30 kisebb és 4 nagyobb gyakorlat során próbáltak ki. Az utolsó, Florian névre hallgató monstre gyakorlatban az alapszituáció – mely remélhetőleg élesben sosem fordul majd elő – szerint két vonat ütközik össze és siklik ki az alagútban.


A videóban tűzoltók és a mentőegységek tagjai beszélnek a kihívásokról, vasútbarát szemmel pedig érdekesek a járművek: az ÖBB nosztalgiaflottájából kikerült mozdonyok zöld Schlierenwagen-t visznek a gyakorlatba, illetve RoLa-kísérőkocsi füstöl az alagútban. Természetesen utasok nélkül egy ilyen gyakorlat nem életszerű, ezért nagyszámú önkéntest vontak be, akik mentésre szoruló sérültek illetve önerőből menekülésre képes utasok szerepét játszották. Remélhetőleg hasonló, élesben készült képsorokat nem fogunk majd látni az alagút üzeme során...

Magyarics Zoltán