2012. 11. 20.

Megújuló segélyszerelvények

A német vasútnál a nagysebességű pályák forgalomba helyezésekor szükségessé vált több, a hosszú alagutak miatt speciálisan felszerelt segélyvonat beszerzésére. A lassan negyed százados technika megújulásra szorul, így a pályavasút, a DB Netz AG új járműveket szerez be e vonatokhoz.

A forgalmasabb csomópontokon nézelődő vasútbarát könnyen észreveheti a tűzpiros segélyszerelvényeket, amelyek jó esetben bevetésre készen várakoznak valamelyik szélső vágányon. A pályavasút üzemeltetésében álló szerelvényeket az 1980-as évek végén és az 1990-es évek elején szerezték be, alkalmazkodva az új építésű, nagysebesség pályák megnyitásához. A vonatok alkalmasak az e vonalakon adott hosszú alagutakban való munkára is. Azonban a komoly technikával felszerelt járművek mára már sok szempontból elavultnak számítanak, így azok pótlásáról döntött a DB Netz AG.
A közel két évtizede szolgáló segélyvonatok pótlásáról döntött a DB Netz AG. A köztes kocsikat cserélik, a gépek maradnak

Az új járművek járműszerkezeti részét a poprádi Tatravagonka építheti majd. A járművekre a konténerekhez hasonló felépítmény kerül majd, amelyet pedig a lübecki Medizin- und Sicherheitstechnologiekonzern Drägerwerk AG szállít a DB Netz számára. A moduláris felépítmények külön levegő-ellátó rendszerrel bírnak, így egy esetleges tűz esetén a mentésben részt vevő munkatársak és a kimenekített utasok is biztonságosan elhagyhatják az érintett területet.
Érdekesség, hogy a DB Netz csak a segélyszerelvények köztes kocsijait cseréli le: a mozdonyok megmaradnak, mi több, alapos felújításon esnek majd át a közeljövőben. A vonatok továbbítását és energiaellátását speciálisan átalakított egykori nyugat-német V100-asok végzik jelenleg is. A mozdonyokat a 714-es sorozatszámmal jegyzi a nemzeti járműnyilvántartás.
A Kasselben állomásozó segélyszerelvény az egyetlen, amelyik két mozdonnyal rendelkezik: mind dél, mindpedig észak felé indulhat a bajba jutottak mentésére
(fotók: Halász Péter)

Mindemellett a DB Netz öt új vasúti darut is rendelt. Ezek járműszerkezeti részét ugyancsak a poprádi gyár szállítja majd, a Gföllner és a Kirov pedig a három szász és két 160 tonnás vasúti daru emelőberendezéseiért felel. Egy daruszerelvény öt kocsiból áll: magán a darunk kívül egy gémtartó kocsi, egy anyagszállító kocsiból és egy személyzeti- és egy műhelykocsiból áll. Az öt szerelvényt 2018-ig állítják forgalomba, honos telephelyük pedig a DB Netz fuldai, wanne-eickeli és lipcsei bázisa lesz, ahol a jelenleg üzemelő daruszerelvényeket váltják majd az új jövevények.

Halász Péter