Egyre több vonali mozdonyt ad el a DB AG, illetve annak teherfurvarozó leányvállalata, a DB Schenker. Arról már hírt adtunk, hogy az SRI vásárolt néhány 151-est, de az igazi meglepetés, hogy a svéd Hector Rail is szemet vetett a sorozat néhány példányára.
A sort érdemes az SRI mozdonyaival kezdeni. Ahogy arról még augusztus végén beszámoltunk: a 151 124-es és a 151 170-es pályaszámú gépeket vásárolta meg az SRI Rail Invest a DB Schenkertől. A gépek a jövőben bérmozdonyként dolgoznak majd, az a vasútvállalat veheti át őket, amelyiknek éppen szüksége van a komoly teherbírású gépekre. Az első gép, a 151 124-es várhatóan november 9-én teszi meg az első próbaútját, miután befejezte rajta a munkát a dessaui járműjavító. A gép érdekessége, hogy a sorozat első darabjaira érvényes festési terv szerint fényezik majd, azaz krómoxidzöld lesz a védház és sötétszürke a főkeret. Érdekesség, hogy ez a gép soha nem viselte korábban ezt a „ruhát”, ugyanis a Bundesbahn ilyen színterve szerinti festést eredetileg csak a 120 km/h-nál kisebb sebességű gépek kapták 1975-ig. Ennek megfelelően a 151 001-072 és a 074-075 pályaszámcsoportokba tartozó gépek szolgáltak ilyen színben; a többi gép (a 151 073-as és a 151 076-170 pályaszámcsoportba tartozók) már az egységes óceánkék-bézs színeket viselték.
A sorozat legmagasabb pályaszámú darabja (még ha nem is az utolsónak gyártott gép) azonban már új színezést kap: az SRI saját kék alapon szürke és piros csíkos színeit viseli majd. Ez a gép, a 151 170-es várhatóan november 26-án hagyja majd el Dessaut.
A 151 001-es az eredeti, krómoxidzöld színterv szerinti fényezésben 1984-ben, Köln-Gremberg fűtőházban
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
Ám nem csak a helyi cégek érdeklődnek a nagyvasak iránt. A svéd Hector Railt többek között onnan ismerheti a vasútbarát, hogy az ÖBB-től vásárolt 1042-eseket és a nem éppen sikeres 1012-es sorozat tagjait is ők vették meg a sógoréktól. Az északi társaság most több 151-est is bevásárolt: a 005-ös, a 011-es, a 051-es, a 115-ös, a 159-es és a 162-es pályaszámú gépek augusztus végén Dessauba kerültek, ahol a DB AG főműhelye végzi el a svédországi üzemhez szükséges átalakításokat a gépeken.
A vásárlás mellett bérlet is felmerült, mégpedig a DB-csoporthoz tartozó RBH személyében. A társaságnál egyelőre a 151 038-as és a 151 152-es szerepelt eddig, a gépeken a járművezetőket oktatták a típus ismeretére. Érdekesség, hogy a mozdonyok korábban ilyen-olyan hibákkal leállítva várták sorsukat, ám feltámasztották a gépeket.
A DB AG lépése a járművek eladására vonatkozóan egyébként nem annyira újkeletű. Igaz, Harmut Mehdorn idején szó sem lehetett a mozdonyok eladásáról, inkább szétvágták őket, semmint a versenytársak megkaphassák a gépeket. Azonban Mehdorn távozása után változott a helyezet: a nem a DB érdekköréhez tartozó cégek is vásárolhatnak – nyilván jó pénzért – a német vasútnak már nem kellő mozdonyok közül.
Halász Péter