A német szövetségi kormány jövőre beszáll a nem szövetségi tulajdonú vasútvonalak karbantartási költségeibe is. A 25 millió eurót, ami ehhez kell azonban nem új forrásokból biztosítják, hanem a DB AG szövetségi támogatásából csípik le.
Jövőre 25 millió euróval, mintegy 7,125 milliárd forinttal száll be a szövetségi kormányzat a nem szövetségi tulajdonú vasúti pályák karbantartásába. A jövő évi költségvetés tervezete szerint viszont épp ennyivel kevesebbet kap majd a DB AG – tehát a városi, járási vagy éppen tartományi; netán magántulajdonú vasúti pályák kapják meg ezt a forrást.
Az indoklás szerint ezek a vasúti pályák egy színvonalas, nagy teljesítőképességű, országos tehervonati hálózat részei, így indokolt, hogy teherforgalomban jelentős szerepet játszó nem szövetségi tulajdonú vasúti pályák karbantartásába is beszálljon az állam.
Németországban jellemzően az iparvasutak, iparvágányok és egyes mellékvonalak vannak az „NE-Bahn”-ként említett kategóriában. Ezek a vasutak a „Nichtbundeseigene Eisenbahnen”, azaz a nem szövetségi tulajdonú vasutak és jellemzően az üzemeltető társaságok a helyi önkormányzatok, a tartomány, esetleg iparvállalatok vagy befektetők birtokában vannak.
Halász Péter