Sokszor szóltunk már e lapokon a berlini S-Bahn egyre sürgősebbnek tűnő járműcseréjéről. A nem éppen megbízhatónak tűnő 481-es és 482-es ikermotorkocsik segítőit, az NDK eredetű 485-ösöket lassan vagy drágán főjavítani kellene vagy utódlásukról kellene gondoskodni. Feltételek és elképzelések vannak, konkrét jármű vagy akár csak terv még nincs. Vagy mégis?
Még az InnoTrans szakkiállításon láttunk két, a környezetbe sehogyan sem illő látványtervet. Az egyiken a leendő hamburgi kétáramrendszerű S-Bahn-szerelvényt láthattuk. A tervek szerint majd valamikor 2018 után kerülhet sor a hamburgi S4-es gyorsvasúti viszonylat kiépítésére Bad Odesloe felé. A vonalon a ma már működő rendszer szerint a belvárosi részen harmadik sínről, a külterületen a nagyvasúti felsővezetéki rendszerről működnének a járművek. Jelenleg a 474-es motorvonatok egy része bír ilyen funkcióval, ezek járnak Stade felé.
A majdani projekthez a Bombardier szívesen építene járművet, ezt példázza a leendő 490-es sorozatú motorvonatok látványterve is. A motorvonatok nem csak a leendő S4-es vonalon, hanem a stadei S3-ason is szolgálatba állnának – várhatóan 2017-től. Igaz, az még nincs kőbe vésve, hogy a hazainak is tekinthető Bombardiertől rendelne a DB AG, ugyanis nem szereztek éppen jó pontokat a Talent 2-es motorvonatok üzembe helyezésével...
Látványterv Hamburgból – Hamburgnak. A majdani 490-es motorvonatok 2017-től állhatnak szolgálatba
A hamburginál sokkal látványosabb, meglepőbb a berlini S-Bahn-ra szánt jármű terve – ugyancsak a Bombardiertől. Markánsan különbözik mind a jelenleg használt, és némileg elüt a korábban terítékre került látványtervektől. A berlini S-Bahn járműcseréjére ugyancsak 2017-től kellene gondolni, egyelőre azonban csak álmodozás van terítéken ennek kapcsán. Sokkal valószínűbbnek látszik, hogy csak jóval később, 2020-ban jelenhetnek meg az új vonatok a német fővárosban.
Ugyancsak befolyásolja a járműcserét, hogy fut a Ringbahn és egyes csatlakozó vonalak üzemeltetési tenderkiírása. Azonban a járműbeszerzést nagyban befolyásolja, hogy ki nyeri meg a tendert és ki fogja beszerezni, finanszírozni a járműveket és milyen üzemeltetési modellt választanak majd az üzemhez.
A berlini gyorsvasúti hálózatra szánt motorkocsi valóban látványosnak tűnik a tervek szerint. Vajon 2017 körül lehet ebből valami kézzelfogható?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter