2012. 11. 09.

Kövessük a vonatot!

Valószínűleg sok közlekedésbarát előtt ismert a Flightradar24.com szolgáltatása: gyakorlatilag élőben lehet követni a világ repülőforgalmát a különféle légiirányítási rendszerek segítségével. Hamarosan azonban nem csak a légi közlekedést, hanem a szárazföldi, nevesül a vasúti közlekedést is követhetjük hasonló módon.



A hírek szerint a Flightradar24.com babérjaira tör a német vasút. A hírek szerint ugyanis hasonló rendszer fejlesztését tervezi a DB AG. Ahogy a Flightradar esetében nem csak az útvonalat, hanem sok más fontos adatot is megtudhatunk az adott repülőgépről, úgy a tervek szerint a DB AG majdani vonatkövetőjében is hasonlóan gazdag információk várják az érdeklődőket. Nyilván a vasútbarátok lesznek majd az elsődleges felhasználók, de szinte minden utazó számára fontos adatokat szolgáltat majd a tervek szerint az oldal.
A DB Netz új szolgáltatása, a DB Netz LiveMaps várhatóan minden fontos adatot is elárul a közlekedik vonatokról – azokat is, amelyek leginkább a vasútbarátoknak lehetnek érdekesek

A pályavasút, a DB Netz által mendzselt projekt a „DB Netz LiveMaps” munkacímet viseli. A tervek szerint lényegében valós idejű vonatkövetést tesz majd lehetővé a rendszer a teljes német vasúti hálózaton által kezelt pályák esetében. Arról azonban nem szólnak a hírek, hogy ez mit takar? Csak a DB Netz AG által működtetett hálózat vagy valóban a teljes német vasúti hálózatot kell ideérteni? Igaz, így is, úgy is komoly feladat és látványos projekt lehet az új rendszer. Ez utóbbi lehetőség mellett szól, hogy a DB Netz AG első embere, Oliver Kraft úgy fogalmazott a projekt kapcsán: számos vasúttársasággal és információszolgáltatóval együttműködnek majd a jövőben és nem csak a DB AG vonatai, hanem a magáncégek által üzemeltetett járatok (mint például az Alex vagy a HKX vonatai) is megjelennek majd a rendszerben. A cégvezető a rendszer előnyei közé sorolta, hogy az „élő közvetítés” segítségével például az utasok maguk is behatárolhatják, hogy elérhetik-e a csatlakozó vonatokat vagy sem? Ráadásul a rendszer képes rövid szöveges üzenetekben „riasztani” is az utast, ha éppen késik a járat vagy ideje leszállni.
A magántársaságokkal is együttműködik majd a DB Netz, így láthatunk majd minden vonatot, ami a német vasúti hálózaton közlekedik – akkor is, ha nem a DB Netz üzemeltetésében lévő vonalról van szó

A müncheni S-Bahn vonatkövetője már működik

Magyarországon már egy ideje működik hasonló rendszer. A MÁV-TRAKCIÓ MFB-rendszerének és a pályavasút forgalmi rendszerének adataiból az ELVIRA képes térképen megjeleníteni a vonatok helyzetét. Azonban aktuálisnak nem éppen nevezhető a helyzetkép: jellemzően 3-5 perc csúszással jelennek meg a vonatok a vonatinfo.mav-start.hu oldalon található térképen. Ráadásul hiányzik a többi adat, ami a Flightradart és a DB AG rendszerét egyedivé teszi: a MÁV-csoporton belüli kakaskodások miatt (a MÁV-START nem adja át a menetrendet a MÁV-TRAKCIÓ-nak; cserében nem jelennek meg a mozdonyok adatai) nem láthatjuk, hogy milyen mozdony húzza a vonatot vagy éppen milyen szerelvény közlekedik az adott vonatszámban – ezeket az adatokat így csak több oldalról tudjuk összevadászni, hiszen nem hivatalosan az iemig.mav-trakcio.hu oldal is elérhető, igaz, itt menetrendi adatokat nem láthatunk.
Pályaszám a MÁV-TRAKCIÓ-nál, menetrend és késések a MÁV-START-nál. Igazán „összehangolt” a MÁV-csoport vonatkövetője...

Érdemes megjegyezni azt is, hogy a Flightradar esetében nem csak a repülő lajstromjele, hanem többek között sebessége és aktuális magassága is nyilvános adat. A sebességet viszont a MÁV-csoport nem mutatja meg az érdeklődő felhasználóknak az ELVIRA felületén, csak „félhivatalosan”, a saját rendszerén kapjuk meg az adatokat.

Halász Péter