Úgy tűnik, a berlini S-Bahn új üzemeltetője – legyen az bárki is az érdeklődők közül – könnyen kerülhet abba a helyzetbe, hogy 2017-től még az NDK-eredetű „kólásdobozokat”, a 485-ös sorozatú gyorsvasúti szerelvényeket fogja üzemeltetni.
Aligha valószínű, hogy 2017-től új járművek állhatnak forgalomba a berlini gyorsvasúton – még ha azok látványterve már el is készült. Sokkal inkább valószínűbb az a forgatókönyv, ami szerint az új üzemeltető még a régi motorvonatokkal kezdheti meg a szolgáltatást.
A motorvonatok további üzemben tartása mintegy 100 millió eurós (hozzávetőleg 28,5 milliárd forintos) beruházás lenne így is, hiszen egy komoly főjavítás esedékes ezeknél a szerelvényeknél. Új vonatokat legkorábban 2019-2020 környékén állíthat forgalomba az új üzemeltető. E késedelem oka pedig az, hogy a berlini szenátus túl sokáig hezitált az üzemeltetési pályázat kiírásán – mondta mindezt Christian Gaebler, a berlini képviselőház közlekedésért felelős államtitkára.
A Rummelsburg és Ostkreuz között kocogó motorvonat orrán felirat hirdeti: a sorban a kilencedik szerelvény volt, amelyet 2011-ben felújítottak, hogy további vonatok álljanak az S-Bahn rendelkezésére a szerződésben vállalt szolgáltatási szint biztosítása érdekében
Mintegy másfélszáz „Viertelzug” kell, hogy szolgálatban maradjon 2017 után is. Emiatt a sorozat egy része, amelyet egyébként már szétvágnának főjavítást kell kapjon, hogy továbbra is szolgálatba maradhassanak. A vonatok egy része a közelmúltban ugyan már kapott egy komolyabb javítást, amikor 2011 során e szerelvények csatasorba állításával szerette volna az S-Bahn Berlin teljesíteni a közszolgáltatási szerződésben vállalt szolgáltatási szintet.
A „Coladosék” felújítása százmillió euróba kerül. A legmegbízhatóbb vonat ezek szerint az NDK-ban gyártott típus?
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az üzemeltetési pályázat eredménye várhatóan 2014 közepén derülhet ki. Onnantól számítva alig három éve lenne a majdani üzemeltetőnek egy teljesen új, speciális (harmadik sínről üzemelő) járműsorozat megtervezésére, legyártására, engedélyeztetésére (ami a Talent 2-esek példája alapján nem túl egyszerű feladat lesz) és a flotta forgalomba állítására. Komoly feladat és ez aligha teljesíthető ennyi idő alatt. Így tehát komoly esélye van annak, hogy az új üzemeltető egyelőre régi motorvonatokkal kezdheti meg a munkát.
A 485-ösök tulajdonosa a DB AG. Vajon örömmel adja át a szükséges szerelvényeket montjuk a National Expressnek?
(a másképp nem jelzett képek Halász Péter felvételei)
(a másképp nem jelzett képek Halász Péter felvételei)
A helyzetet bonyolítja, hogy a megrendelő ugyan az új szerződésnél is Berlin és Brandenburg tartományok lennének, azonban a „kólásdobozok” a mostani üzemeltető, a DB AG leányvállalatának, az S-Bahn Berlin GmbH tulajdonát képezik. Ők pedig aligha fogják „csak úgy” odaadni a saját motorvonataikat egy konkurens társaságnak, hogy az szolgáltathasson, hanem komoly árat kérnek majd érte.
Halász Péter