Visszatért első sikerei helyszínére a Stern&Hafferl egykori E22.004-es pályaszámú mozdonya. A gép különlegessége, hogy egykor bizony magyar masina volt. Igaz, egykori otthona ma már nem Magyarországon van.
99 évvel ezelőtt, 1913-ban nyílt megy a Pozsony-Országhatárszéli Helyiérdekű Vasút, azaz a POHÉV. A Pozsony, Koronázási domb tér (ma Bratislava, Námestie Ľudovíta Štúra)–Köpcsény (Kittsee) szakaszon 550 V-os egyenárammal villamosították a Bécsbe vezető vasutat. Az osztrák oldalon Preßburgerbahn néven ismert vasútvonal egykori magyarországi, később csehszlovákiai szakaszára két mozdonyt szerzett be a POHÉV. A Ganz által 1913-ban épített négytengelyes (AA)'(AA)' tengelyelrendezésű, 26 tonna szolgálati tömegű mozdonyok motorjai összesen 220 kW teljesítmény leadásával 40 km/h-ig tudták gyorsítani a vonatokat. A gépek közül kettő épült a POHÉV számára (Eg 5 és Eg 6) számon, de vásárolt hasonló mozdonyokat a Mecseki Szénbányák is, ezek egyike a Magyar Vasúttörténeti Parkban tengeti napjait.
A POHÉV Eg 6-os mozdonya eredeti állapotában (forrás: Wikipedia)
A gépek az I. Világháború után is a POHÉV állagában maradtak, de 1920 után már csak ritkán használták a gépeket, 1935-től pedig a köpcsényi (akkor éppen Kopčany, ma Kittsee) fűtőházban álltak. A gépeket 1941-ben adták el: az Eg 5-ös E22.003-as pályaszámon a Linzer Lokalbahnhoz, azaz a Lilohoz került, az Eg 6-os pedig közvetlenül a Stern&Hafferlhez, mint E20.004 pályaszámú mozdony. Előbbi idővel a mariazelli múzeumvillamos vonalára került, míg az Eg 6-os, azaz az E20.004-es (később E22.004-es) pedig 2011-ig dolgozott a Lilo hálózatán.
Az Eg 6-os, mint E22.004-es a régi linzi Lokalbahnhofon várja a következő feladatot 2004-ben
(fotó: Georg Hofer, forrás: railfaneurope.net)
(fotó: Georg Hofer, forrás: railfaneurope.net)
A POHÉV közelgő századik születésnapja alkalmából két lelkes vasútbarát megvásárolta az egykori Eg 6-os gépet és nemrégiben Pozsonyba szállították. A céljuk, hogy a 2013-as jublieumra eredeti állapotában állítsák helyre a mozdonyt. Igaz, egyelőre csak külsőleg, hiszen pálya híján – a POHÉV Pozsony és Köpcsény közötti szakasza 1935. október 5-ével megszűnt – nem tud hol közlekedni a jármű. A tervekben azonban szerepel az üzemképes helyreállítás is és ha ez sikerül, akkor Bécsben szeretnék a POHÉV egykori személykocsijai élén bevetni az öreg mozdonyit. Itt a villamoshálózaton elvi lehetőség lenne a nosztalgiaüzemre...
A POHÉV Eg 6-osa előbb külsőleg újul meg, de vannak tervek az üzemképes helyreállításra is
(forrás: Viedenská električka - Pressburgerbahn / facebook)
(forrás: Viedenská električka - Pressburgerbahn / facebook)
A mozdony jelenleg Nagytapolcsányban van, itt újul meg a mozdony és kapja vissza többek között eredeti zöld színét is.
A támogatók a két vasútbarátot a facebookon keresztül könnyedén elérhetik, hiszen itt működik az egykori POHÉV emlékoldala, ahol naprakész információkkal szolgálnak a felújítás menetéről is.
Halász Péter